جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۹۳
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۰۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
بهنود یخچالی آهنگساز سریال تلویزیونی "لیسانسه‌ها" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

بهنود یخچالی،آهنگساز سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: زمانی که اوضاع اقتصادی نابسامان است مردم کمتر خرید و فروش می‌کنند و رونق اقتصادی کاهش می‌یابد؛ در این شرایط حال عمومی جامعه دگرگون می‌شود و مردم برای بدست آوردن حال خوب به سمت تماشای فیلمهای کمدی و نوعی از موسیقی که بیشتر مناسب جشن‌ها و میهمانی‌های شاد است،رو می‌آورند.

این آهنگساز درخصوص وضعیت حال حاضر موسیقی فیلم اظهار داشت: آهنگسازی فیلم در ایران به لطف حضور پیشکسوتان موسیقی،کارگردانان،رسانه‌هایی همچون اینترنت وشبکه‌های اجتماعی،دسترسی آسان به آرشیو بزرگی از فیلم‌های جهان،ابزارها وادوات نوین این رشته وهزاران فاکتور که آهنگسازان را بیشتر با فیلم،جامعه شناسی،ادبیات،مردم شناسی ومسائل آن آشنا می‌کند،پیشرفت زیادی کرده است. اما آهنگسازی فیلم را در بطن فیلم باید بررسی کرد به این معنی که وضعیت حال حاضر آهنگسازی فیلم باید از طریق بررسی فیلم‌ها انجام شود و بر همین اساس این پرسش مطرح می‌شود که "وضعیت فیلم‌ها این روزها چگونه است".؟

مردم آلبوم موسیقی نمی‌خرند | موسیقی های شاد بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته!

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد،اندازه موسیقی است که برای فیلم ساخته می‌شود؛ به نظر شخصی من حد و اندازه موسیقی باید با فیلم برابر باشد؛به این معنی که اگر موسیقی فیلم اندازه بزرگتری از فیلم داشته باشد،نکته مثبتی نخواهد بود و برعکس هم به همین صورت. اگر موسیقی فیلم کوچکتر از فیلم باشد هم ارزشی تولید نمی‌کند.به نظر من اندازه موسیقی که برای هر تصویری ساخته می‌شود بسیار اهمیت دارد؛اندازه متری نیست که بشود از طریق ان سنجش کرد بلکه یک جور تشخیص است؛تشخیص در رابطه با سن وسال موسیقی،جنس و کاراکتر موسیقی و براساس این موضوع است که می‌توان موسیقی فیلم‌ها را بررسی کرد.که آیا اندازه تصویرشان هستند؟ یا کوچکتر و بزرگتر؟

بهنود یخچالی در ادامه بیان کرد: قصد زیرسوال بردن کارگردانان عزیز را ندارم زیرا با مشکلات ساخت فیلم و هزاران هزار چشمی که به دنبال ایراد گرفتن و سانسور احمقانه متن و فیلم هستند آشنا هستم اما مدتهاست فیلم‌هایی که می‌بینیم بیشتر نکات مثبت دارند و نمی‌شود گفت فیلم‌های خوبی هستند وتنها می‌توان نکات مثبتی در آنها پیدا کرد. این روزها فیلمهای انگشت شماری دیده‌ام که توانسته‌اند من را یک جا نشانده و وادار به دیدن کنند!

آهنگساز سریال تلویزیونی "لیسانسه‌ها" در رابطه با وضعیت حال حاضر آهنگسازی بیان داشت: از اینکه گفته می‌شود؛آهنگسازان کم کار شده‌اند،بی اطلاعم به این دلیل که اغلب علاقه‌ای به دنبال کردن اخبار ندارم اما این را می‌دانم که همیشه اکثریت از وضعیت موجود شکایت می‌کنند،چه اوضاع خوب باشد و چه بد! البته معمولا اوضاع بد وبدتر شده و در خصوص آهنگسازی به دلیل شرایط نامناسب پروژه‌ها شاهد این اتفاق هستیم؛ شرایط نامناسب مالی،زمان پرداخت‌ها ومسائلی از این دست باعث کم کارشدن هنرمندان می‌شود. متأسفانه در گذشته نه چندان دور رونق کسب و کار در هر زمینه‌ای بهتر از امروز بود.

وی افزود: همه به دنبال کار خوب هستیم؛خوب هم تعریف خودش را دارد اما فاکتورهای آن مشخص است به طور نمونه یا خود فیلم ساختار خوب و دلچسبی دارد، یا اعتبار پروژه باعث اعتبار بیشتر آهنگسازی می‌شود که کار را قبول می‌کند و یا به لحاظ مالی چشمگیر وقابل توجه است. دوران پرکاری هر فردی دوران انتخاب اوست و امروز حق انتخاب از افراد گرفته شده است و به همین دلیل گزینشی صورت نمی‌گیرد. برخی مواقع تعداد کارها به قدری کم است که به گزینش هم نمی‌رسد و گاهی تنها به دلیل سابقه همکاری قبلی پیشنهادی پذیرفته می‌شود.

مردم آلبوم موسیقی نمی‌خرند | موسیقی های شاد بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته!

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که "به چه علت تولید آلبوم همانند گذشته رونق ندارد و اغلب هنرمندان کارها را به صورت "تک ترک" منتشر می‌کنند، گفت: دلیل این موضوع را باید در فرهنگ خرید آلبوم جستجو کرد. امروز اقتصاد پروژه‌های موسیقی به خوبی نمی‌چرخد،مردم آلبوم موسیقی را نمی‌خرند و در نتیجه دلیلی برای تولید آلبوم باقی نمی‌ماند. مسأله دیگر وجود اینترنت است که بخشی از آن کارکردی مثبت دارد به این دلیل که امکان تبلیغات را برای همه افراد مهیا می‌کند، آهنگساز،خواننده ویا هر فردی که اثری تولید می‌کند می‌تواند به راحتی و به سرعت میلیون‌ها نفر را در جریان فعالیتش قرار دهد و حتی از نظراتشان با خبر شود؛این موضوع باعث شده آثار قبل از تولید انبوه در اینترنت قرار داده شوند و بعد از دریافت بازخورد به تولید برسند. اما کارکرد منفی اینترنت هم همان موضوع کپی رایت و سرقت اینترنتی آثار است.

وی در انتها افزود: مسأله مهمی که با آن مواجه هستیم، وضعیت اقتصادی نامساعد مردم است؛ فروش فیلم‌ها،آثار موسیقی و دیگر آثار هنری تحت تأثیر این مسأله است زمانی که اوضاع اقتصادی نابسامان است مردم کمتر خرید و فروش می‌کنند و رونق اقتصادی کاهش می‌یابد؛ در این شرایط حال عمومی جامعه دگرگون می‌شود و مردم برای بدست آوردن حال خوب به سمت تماشای فیلمهای کمدی و نوعی از موسیقی که بیشتر مناسب جشن‌ها و میهمانی‌های شاد است، رو می‌آورند.

گفت وگو از:اعظم صفایی

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲