شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
فاطمه ذوالقدر،درگفتگو اختصاصی با دیباچه مطرح کرد:

فاطمه شعبانی: وزارت کار اسامي ٢٥ مدير بازنشسته كه بايد تا ٢٦ آبان ماه امسال کناره‌گیری کنند و صندلی های مدیریتی شان را به جوان‌تر ها واگذار کنند را اعلام کرده است. اسامی اعلام شده گویای این نکته است که پیش از این پستهای مديريت عالي صرفا در دست مردان قرار داشته است. قانون منع بكارگيري بازنشستگان اين فرصت مغتنم را ايجاد مي‌كند كه از ظرفيت بانوان توانمند در عرصه مديريتي اين وزارتخانه و زيرمجموعه هاي گسترده آن استفاده مطلوب تري صورت گيرد. در این باره با« فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم و نظراتشان را شنیدیم.

با اجرای این طرح راه برای به کار گیری نیروی جوان و استفاده از پتانسیل جوانان باز شده است٬ به نظر شما استفاده از جوانان تا چه حد در پیشبرد امور مملکتی مفید است؟ درحالیکه ایرادی که برنیروی جوان وارد می شود بی تجربگی اش است.

میزان توسعه و رفاه در کشور برخواسته از توسعه انسانی است که نیروی کار جوان تحصیلکرده، صاحب تخصص، دانش، انگیزه و امیدوار یک عامل جدی تغییر، تحول و توسعه در تمام ابعاد است. جوانان به عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده در تعیین جهت گیری های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهند داشت و استفاده بهینه و کارآمد از آنها، توجه و تمرکز بر نخبه گرایی جوانان، فراهم سازی تسهیلات و امکانات لازم برای مشارکت سازنده و واقعی و افزایش نقش آنها در ساختارها و نهادهای دولتی و غیردولتی یقیناً زمینه توسعه و پیشرفت کشور را به همراه خواهد داشت. در این خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان فرصتی را برای استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل جوانان مهیا کرده است که ضروری است به این جوانان باور و اعتماد داشت و همانگونه که در طول هشت سال دفاع مقدس به جوانان اعتماد شد و آنها در بحرانی ترین زمان تاریخ ایران با حضور خود و جانفشانی و شهامت و شجاعت توانستند سرافرازانه کشور را به جایگاه امنیت و آرامش بازگردانند امروز نیز که جنگ دیگری در عرصه اقتصادی را در حال تجربه کردن هستیم باید با باور و ایمان راسخ به نیروهای جوان و متخصص فرصت حضور و مشارکت و تصمیم گیری و تصمیم سازی در پست های مدیریتی و کلیدی به جوانان متخصص داده شود و برای ارتقاء و عملکرد بهینه از تجربه مدیران بازنشسته در اتاق های فکر حسب ضرورت استفاده شود. یقیناً پیوند بین تجربه بازنشستگان با تخصص و دانش و انگیزه و پتانسیل نیروی جوان می تواند دستاوردی مطلوب برای کشور و مردم به همراه داشته باشد.‌

باتوجه به اینکه ما بانوان متخصص وکارآمد زیادی داریم با اجرای این طرح چه ضمانت اجرایی وجود دارد که به جای نیروهای متخصص بانو از نیروهای آقا با توان کمتر در رده های بالای مدیریتی استفاده نشود؟

زنان نیمی از جمعیت کشور و مادر نیمی دیگر از جمعیت کشور هستند که نقش و اهمیت جایگاه آنها در فرایند توسعه و تعالی کشور و خانواده ها اثبات شده است. امروز زنان و دختران با افزایش تحصیلات دانشگاهی افزایش مشارکت اجتماعی را رقم زده اند و با توجه به توان بالایی که در مدیریت چندین کار به طور همزمان دارند نشان داده اند که علاوه بر انسجام کانون خانواده و توجه و تمرکز به تربیت فرزندان صالح و سالم توانسته اند در مسئولیت های اجتماعی و کاری خود نیز خوش بدرخشند و تجربه ای که در انتصاب مدیران عالی رتبه و میانی از زنان داشته ایم همواره مهر تأیید و مطلوبیت را دریافت کرده اند. قانون منع بکارگیری بازنشستگان فرصت های شغلی مدیریتی بسیاری را هم برای جوانان و هم برای زنان ایجاد می‌کند که ضروری است در انتصابات مدیریتی با نگاهی واقع بینانه، ظرفیت ها، توان، دانش و پتانسیل ها برای انتصاب لحاظ نظر قرار بگیرد و فارغ از نگاه های جنسیتی بر مدار عدالت انتصابات را داشته باشیم و همانطور که آقای رئیس جمهور در انتخابات مطرح کردند و مجدداً در صحن علنی مجلس در مهر ماه امسال وعده بر تحقق انتصاب 30 درصدی زنان در پست های مدیریتی عالی دادند، این مهم هم اینک که فضا و بستر نیز فراهم شده اجرایی شود تا افزایش اعتماد اجتماعی که یکی از شاخص های آن عمل به عهده ها و پیمان های هست که با جوانان و زنان بسته شد محقق شود.

تجربه نشان داده که هرزمان که بانویی درسطح مدیریت یک نهاد و ارگانی مشغول به کار شده بسیار بهتر و دقیق تر از آقایان کارش را انجام داده است با این وجود درمقابل به کار گیری بانوان در رده های مدیریتی مقاومت می شود وغالبا به سمت مشاور بسنده می شود، دلیل این کار چیست؟

همانطور که بیان کردم تجربه انتصاب زنان در مسئولیت ها و پست های مدیریتی همواره تجربه خوب و موفقی بوده است به طوری که بر اساس همین تجارب هرچند محدود از زنان به عنوان مدیران پاک دست همیشه نام برده می شود. بر این اساس در جلساتی که برای بررسی برنامه های وزراء جهت اخذ رأی اعتماد برگزار شد با یکایک آنها صحبت ها و رایزنی های لازم برای تغییر رویکرد و نگرش جنسیتی در انتصابات مدیریتی انجام شد و قول مساعد برای افزایش بهره گیری از ظرفیت زنان در دستگاه های اجرایی و تحقق انتصاب سی درصدی زنان در پست های مدیریتی داده شد و انتظار داریم که دولت تدبیر و امید که با رویکرد عدالت محوری حمایت جوانان و زنان را داشته است در قبال آنها نیز به وعده ها و قول های خود عمل کند، چرا که افزایش بهره گیری از زنان یقیناً به نفع کشور در مسیر توسعه و پیشرفت خواهد بود.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار