چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

حبیب دهقان نسب،بازیگر سینما،تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: این که نشد که امثال من کار کنیم و پولی دریافت نکنیم و دستمزدمان را هفت ماه بعد بگیریم" متأسفانه هیچ کس پاسخگو نیست و به هرمسئولی شکایت می‌بریم تنها وعده می‌دهد.

این بازیگر پیشکسوت در خصوص فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: در حال حاضر مشغول تمرین نمایشی هستم که از ششم تا بیست وششم آبان ماه قرار است در بوستان "نوروز" در فضایی باز اجرا شود. نام این نمایشنامه«رسول» به نویسندگی «حمیدرضا نعیمی» و کارگردانی«مهدی اسماعیلی»است. در این نمایش به همراه"هژیر آزاد"،"حمید رضا نعیمی" و جمع دیگری از دوستان ایفای نقش خواهم کرد ودرواقع این نمایش راجع به شخصیتی واقعی به اسم رسول، یکی از لات های شهر تبریز بوده و به تهران آمده و یک گروه خفت گیری به راه انداخته است؛ در ادامه این شخصیت با مسائلی روبرو می‌شود که او را به راه راست هدایت کرده و یکی از مریدان امام حسین (ع) می‌شود.

وی در ادامه درباره دلیل حضور کمرنگ پیشکسوتان در سریال‌های تلویزیونی اخیر گفت: هنر بازیگری تاریخ انقضاء ندارد و به نظر من تا زمانی که بازیگر نفس می‌کشد و توانایی دارد،بازیگری می‌کند و نمی‌توان گفت به دلیل کهولت سن قادر به ایفای نقش نیست؛ حتی اگر فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را نگاه کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از بازیگر‌ها در سنین بالا حتی نقش اول بازی می‌کنند. اما در کشور ما برخلاف این مسأله اتفاق می‌افتد به شکلی که تا بازیگری پا به سن می‌گذارد،گمان می‌کنند توانایی خود را از دست داده و تنها باید نقش‌های کوچک و حقیر بازی کند. این موضوع تنها در ایران اتفاق می‌افتد و در سینمای روز دنیا چنین مسأله‌ای دیده نمی‌شود.معمولا بازیگرانی که سنی پشت سر گذاشته‌اند، تجربه بیشتری دارند و تازه این زمان شکوفایی هنر آنهاست و می‌توانند از تجارب خود در کارها استفاده کنند.

بازیگر سریال "تنهاترین سردار" درخصوص دلیل کاهش مخاطبان رسانه ملی به نسبت گذشته بیان داشت: کیفیت پایین فیلمنامه‌ها یکی از دلایل کاهش مخاطبان این رسانه است چرا که فیلمنامه حرف اول را در تمامی مدیوم‎‌ها اعم از تلویزیون،سینما و تئاتر می‌زند. درواقع این متن است که به عوامل یک کار اعم از کارگردان،بازیگر ، طراح صحنه و... می‌گوید چه باید بکنند.بنابراین اولویت با فیلمنامه است.

 اما موضوعی که وجود دارد این است که در تلویزیون خطوط قرمز بسیار زیاده و همین خطوط قرمز باعث می‌شود،دست نویسنده‌ها برای طرح موضوعات تازه و بکر بسته باشد. این موضوع باعث ضعف نوشته‌ها می‌شود به طوری که متون اغلب شبیه به هم و کپی برداری هستند و زمانی که نویسنده می‌بیند که کاری معمول بوده و مورد قبول قرار می‌گیرد،سعی می‌کند به همان صورت بنویسد تا کارش تأیید شود. در نتیجه کارها اغلب شبیه به هم شده وضعیف هستند و بیننده وقتی چند قسمت از کار را می‌بیند،می‌تواند بقیه کار را حدس بزند درحالیکه در اصل نباید اینگونه باشد که تماشاگر قادر به پیش بینی قسمتهای بعدی سریال باشد و کار باید به حدی برای او جذابیت داشته باشد که علاقمند به دنبال کردن آن باشد.

وی افزود: یکی از دلایل ریزش مخاطبان سیما، کارهای ضعیفی است که ارائه می‌شود و این درحالی است که اگر کاری قوی باشد قطعا مخاطب خود را خواهد داشت کما اینکه سریال‌های خوبی که در سال‌های گذشته تولید شد، گواه این موضوع بوده و همچنان بعد از گذشت زمان مخاطبان خود را دارد.

از طرفی در برخی از سریال‌های امروزی تنها شاهد حضور یک یا دو چهره حرفه‌ای هستیم و مابقی بازیگران از میان چهره‌های جدید هستند؛ البته من مخالف حضور چهره‌های جدید نیستم به هرحال شخصیت‌هایی در کارها وجود دارد که برای سن بازیگران قدیمی تر مناسب نیست اما متأسفانه این جوان‌ها دانش زیادی در بازیگری ندارند،درحالیکه در همین تئاتر بازیگران جوان خوبی داریم که متأسفانه از آنها استفاده نمی‌شود. دلیل آن این است که تهیه کنندگان نمی‌خواهند دستمزد بدهند و یا به دنبال بازیگرانی هستند که دستمزدهای پایین بخواهند که اغلب چیز زیادی از بازیگری نمی‌دانند و در نتیجه کارها ضعیف و کم مایه می‌شود.

بازیگر سریال«خواب و بیدار» ضمن اشاره به این موضوع که تئاتر مدیوم آزادتری برای بیان مطالبات اجتماعی مردم به نسبت سینما و تلویزیون است"گفت: تئاتر در بیان مطالبات تماشاگران همیشه حرف اول را زده و پیشگام است، معمولا عوامل تئاتر به نسبت سینما آنطور که باید و شاید دنبال مسائل اقتصادی و مادی نیستند؛ در سینما تهیه کننده به دنبال این است که فیلمش بفروشد و ممکن است برای فروش فیلم به هر ترفندی دست بزند،در تلویزیون هم به دلیل وجود خطوط قرمزها، دست افراد برای بیان موضوعات باز نیست اما در تئاتر آزادی بیشتری برای در میان گذاشتن مسائل با تماشاگران وجود دارد و همیشه در جامعه ما تئاتر فضای بازتری به نسبت سینما و تلویزیون داشته است.

وی در ادامه ضمن ابراز تأسف از شرایط نامساعد اقتصادی حال حاضر در کشور اظهار داشت: حرفه ما همانند مشاغل دیگر تا حدود زیادی تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است؛ تهیه کنندگان برای اینکه پول کمتری بپردازند معمولا به دنبال چهره‌هایی می‌روند که بازی کمتری کرده و پول کمتری می‌گیرند و به همین دلیل اغلب همکاران ما بیکار هستند و ممکن است سالی یک یا دو کار داشته باشند که این موضوع باعث به خطر افتادن وضعیت اقتصادی آنها می‌شود. از طرفی دیگر برخی مواقع تهیه کنندگان دستمزد بازیگران را نمی‌دهند؛ و وقتی می‌خواهند قرارداد ببندند از آنها درخواست می‌کنند تا دستمزد پایین تری را بپذیرید و وقتی قبول کردند تا بازی کنند بعد از اتمام کار دستمزد‌ها را نمی‌پردازند. به طور نمونه من در کاری به اسم "بانوی سردار" ایفای نقش کردم که در اردیبهشت ماه کارم به پایان رسیده است و تهیه کننده چک بدون تاریخ به من داده و گفته تا خرداد این کار تسویه می‌شود اما الان که در پایان مهر هستیم هنوز دستمزد من پرداخت نشده و متأسفانه یا پاسخگوی تماس‌های من نیستند و یا وقتی پاسخ می‌دهند،می‌گویند،سازمان بودجه ندارد؛"مگر ماهزینه و زندگی نداریم"! این که نشد که امثال من کار کنیم و پولی دریافت نکنیم و دستمزدمان را هفت ماه بعد بگیریم" متأسفانه هیچ کس پاسخگو نیست و به هرمسئولی شکایت می‌بریم تنها وعده می‌دهد.

این بازیگر در انتها افزود: تلویزیون اگر بودجه ندارد، تولید نکند؛این همه سریال تکراری وجود دارد همین‌ها را پخش کند؛ درست نیست که ما بازیگران کار کنیم و پول ما را ندهند و یا با تأخیر پرداخت کنند. از مسئولان درخواست دارم که کمی بیشتر هوای هنرمندان را داشته باشند؛ مردم هنرمندان را دوست دارند اما آنها دوست ندارند؛ بهتر است ذره‌ای بیشتر به ما توجه کنند؛ این حرکت آنها توهین آمیز است که بازیگری که در سرما و گرما سوار بر اسب با سختی و در وقت و بی وقت بازی می‌کند را نادیده گرفته و دستمزد او را نمی‌دهند و یا با تأخیر پرداخت می‌کنند؛اگر بازیگر یک روز بنا به هر دلیلی به سر صحنه نرود بر طبق قرارداد مبلغی از دستمزد او را کم می‌کنند اما از آن طرف یک تهیه کننده و یک مسئول هر زمانی که دلش بخواهد پول بازیگر را می‌دهد؛ کجای این موضوع اسلامی،شرعی و قانونی است؟! امیدوارم مسئولان توجه بیشتری به هنرمندان مورد علاقه مردم داشته باشند.

گفت وگو از : اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳