پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷
گپ اختصاصی دیباچه با خواننده گروه بمرانی

خواننده گروه بمرانی در گفتگو با دیباچه اظهار داشت : اینکه عده‌ای بگویند"حال موسیقی ما حال خوبی نیست" چه معنی دارد! آیا به این معنی است که "همه باید موسیقی را بنوازند که شما دوست دارید؟!

بهزاد عمرانی در خصوص فعالیت‌های اخیر گروه «بمرانی» به خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: به زودی آلبوم موسیقی فیلم"مارموز" به کارگردانی "کمال تبریزی" را روانه بازار خواهیم کرد که قطعا این کار بعد از اکران فیلم در سینماهای کشور انجام می‌شود. دومین آلبوم ما با نام"سیزده چهل" که در مراحل گرفتن مجوز و ضبط قرار دارد کاری است که درآن موزیک‌های قدیمی را به سبک خودمان بازخوانی کرده‌‌ایم که قرار است در قالب یک کنسرت تئاتر به احتمال زیاد معرفی ودر اواسط ماه آذر اجرا شود.

بهزاد عمرانی : اسپانسرها دنبال لقمه آماده جویدن هستند

وی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که موسیقی امروز از تنوع و پیچیدگی‎های بسیاری برخوردار است عنوان کرد: ما در شروع فعالیت هنری مان در عرصه موسیقی سبک "کانتری بلوز" را ارائه کردیم و رفته به رفته از سبک "کانتری" کمتر استفاده کرده و موزیک مان به"راک" بیشتر نزدیک شد و آهسته آهسته به طرف سبک"جیپسی" و"بالکان" رفت؛به هرحال سبک ما مدام دچار تغییر شده است.

این خواننده در خصوص وضعیت حال حاضر موسیقی و انتقادی که برخی از چهره‌های مشهور در این عرصه به گروه‌ها و سبک‌های نوظهور و جدید دارند گفت: معمولا زمانی که سبک و نوعی از موسیقی با سلیقه فردی عده‌ای هماهنگ نباشد،ممکن است این نظر را بدهند که وضعیت حال موسیقی خوب نیست در حالیکه درواقعیت خوب و بدی وجود ندارد"و عده‌ای کاری ارائه می‌کنند که بفروشد و به عنوان یک بیزینس به این مقوله نگاه می‌کنند که درواقع تکلیفشان مشخص است؛ عده‌ای هم پایبند به اصول قدیمی هستند ودلشان می‌خواهد پیرو گذشتگان باشند. و یک سری هم به دنبال موسیقی تلفیقی هستند و برایشان اهمیتی ندارد که چه تعداد از افراد مخاطبشان شوند و تنها کار خودشان را می‌کنند.

بهزاد عمرانی : اسپانسرها دنبال لقمه آماده جویدن هستند

وی افزود: از طرفی در دنیا علاقه بیشتری به موسیقی پاپ وجود دارد به این علت که افراد بیشتری این سبک از موسیقی را می‌شناسند و پول بیشتری در این سبک وجود دارد که این موضوع قابل درک است.

 همیشه این وضعیت بوده و هست و اینکه الان بگوییم وضعیت موسیقی بد یا خوب بوده تنها یک حرف است و من با این باور که الان وضعیت موسیقی بد شده و سابق خوب بوده مخالف هستم؛ همیشه در بازار موسیقی دغدغه،جنجال، موافق و مخالف وجود داشته است. اینکه عده‌ای بگویند "حال موسیقی ما حال خوبی نیست" چه معنی دارد! آیا به این معنی است که "همه باید موسیقی را بنوازند که شما دوست دارید؟!. این جمله کاملا خودخواهانه است، خواه از دهان یک استاد مطرح بیرون آمده باشد و خواه از دهان هر شخص دیگر، کاملا اشتباه است.

بهزاد عمرانی در رابطه با نقش کلام در ماندگاری آثار موسیقی اظهار کرد: شعر و کلام برای ایرانیان اهمیت دارد؛ در کشور ما افراد با کلام ارتباط زیادی برقرار می‌کنند به این دلیل که ما ادبیات غنی ای داریم. همیشه در موسیقی به کلام توجه زیادی می‌شود و زمانی که به میکس و مسترینگ ها دقت کنیم این موضوع قابل لمس است به طور مثال در موسیقی آمریکایی صدای خواننده به بقیه سازها نزدیک تر است اما در موسیقی ما به این دلیل که همیشه صدا و سطح خواننده مقداری از بقیه بالاتر بوده است، شعر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ما(گروه بمرانی) هم در کارها از اشعاری که دورهم گفته‌ایم استفاده کرده و خیلی به موضوع تأثیرگذاری و عدم تأثیرگذاری این اشعار فکر نکرده‌ایم در واقع دغدغه شخصی مان را خوانده‌ایم.

وی در ادامه افزود: اینکه یک اثر ماندگار شود اتفاق بسیار خوب و روشنی است اما این امر ویژگی مشخصی ندارد؛اصلا نمی‌توان فهمید چه موزیکی ماندگار و چه نوع موزیکی ماندگار نمی‌شود.من کاملا با این نکته که بگویند موسیقی غنی ماندگار می‌شود و انواع دیگر ماندگار نمی‌شوند کاملا مخالف هستم؛به طور نمونه موزیک "لئونارد کوهن" بعد از بیست سال از اولین آلبومش یک مرتبه همه گیر شده و طرفدار پیدا کرد. بعضی از موزیک‌ها در دورانی خاص طرفداران زیادی داشته و در حال حاضر طرفدار ندارند و بر عکس. به نظر من این موضوع کاملا شانسی بوده و اِلِمان مشخصی ندارد . تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که موزیسین، حال واقعی خود را در لحظه با افراد بسیاری به اشتراک می‌گذارد و ممکن است سالهای بعد یک عده با حالی که او در آن سال داشته است ارتباط برقرار کنند.

خواننده گروه بمرانی در رابطه با نقش موزیسین‌ها در بیان مطالبات اجتماعی مردم از طریق آثارشان اظهار داشت: ما صدای مردم نیستیم و بیان مشکلات آنها کار مانیست. من با توجه به اینکه موزیسین هستم و طبیعتا با احساساتم تولید اثر می‌کنم،درگیری‌های شخصی‌ام را در کار ارائه می‌کنم که دراین درگیری‌ها به طور طبیعی با افراد زیادی مشترک هستم. من با این قضیه مخالف هستم که عده‌ای می‌گویند،هنرمند و موزیسین باید صدای مردم باشند،به نظر من ما هم درگیری‌های مشترک با یک عده داریم و به طور مثال من درگیری عاشقانه دارم که عده بسیاری هم درگیر آن هستند؛حال اگر مشکل من گرانی و مسائل افتصادی باشد،قطعا کاری تولید می‌کنم که گویای این مشکلات است و عده دیگری هم با این قضیه مواجه هستند؛ اما ما وظیفه نداریم برای افرادی که با این معضلات دست به گریبانند،آهنگ بسازیم به این دلیل که ما هم جزئی از آنها هستیم و این کاملا موضوعی شخصی است. یکی در اینستاگرام غر می‌زند و یکی هم در آثار موسیقی حرفش را مطرح می‌کند و اگر هم کسی این گلایه‌ها را مطرح نکند باز هم ایرادی ندارد زیرا ما موظف به انجام کاری نیستیم.

وی درخصوص مشکلات پیش روی هنرمندان در عرصه موسیقی گفت: از لحاظ مجوز خوشبختانه به مشکلی برنخورده‌ایم.به تازگی قطعه‌ای با نام "خارجی" منتشر کردیم که برای مجوز شعر و آهنگ این کار کمی به مشکل برخوردیم به طوری که یکبار شعر آن رد شد اما با صحبت‌هایی که کردیم، با برخوردی منطقی و محترمانه صحبتهای ما پذیرفته شد ؛ بعد از آن مدیران شورای موسیقی به دلیل اینکه در قسمتهایی از کار نتی وجود نداشت، گفتند که این کار مقداری به موسیقی رپ نزدیک شده است در نتیجه کار را رد کردند اما مجدد با صحبتهای ما لطف کرده، قانع شدند و مجوز کار را صادر کردند. به نظر من خوشبختانه اوضاع مجوز بد نیست هرچند عده‌ای به مشکل برخورده‌اند،اما تا به حال برای ما مشکلی ایجاد نشده است.

بهزاد عمرانی : اسپانسرها دنبال لقمه آماده جویدن هستند

عمرانی در انتها افزود: اما در خصوص مسائل مالی مشکلات زیادی وجود دارد و دوام آوردن در بازار بزرگ موسیقی دشوار است به این دلیل که مدیایی در اختیار نیست و هنرمند برای ارائه موسیقی تنها یک صفحه اینستاگرام،تلگرام وسایتی که مشخص است در اختیار دارد . در شبکه‌های خارج از کشور که نمی‌توان کاری را پخش و به سمع و نظر بیننده رساند و در داخل ایران هم تلویزیون اساسا با موسیقی موافقتی ندارد، در نتیجه موزیسین‌ها، تنهای تنها با یک سری سالن‌های گران و بی نام ونشان روبرو هستند که یا گنجایش دویست نفره و یا گنجایشی 1200 نفره دارند.

به دلیل اجاره بالای سالن‌های موسیقی، اغلب موزیسین‌ها قادر به برگزاری اجرا نیستند و وقتی اجرایی نداشته باشی قطعا طرفداری نخواهی داشت چرا که شناخته نمی‌شوی. اسپانسرها هم به دنبال یک شبه رسیدن به پول از طریق موزیسین‌ها هستند و بنابراین بابت هر پروژه‌ای ریسک نمی‌کنند چرا که سعی می‌کنند لقمه آماده جویدن را قورت بدهند و به همین دلیل سمت موسیقی‌های دیگری به غیر از پاپ و افرادی که خودشان مطرح کردند نمی‌روند. از این لحاظ کشور ما دچار فقر موسیقی است و ما هم در شرایطی کار می‌کنیم که کمتر کسی حامی آن می‌شود. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از فردای خود خبر نداریم در این اوضاع چگونه اسپانسری حاضر می‌شود برنامه بلندمدتی برای یک گروه موسیقی داشته باشد، زیرا این حامیان به دنبال کار خیر نبوده و دنبال راهی برای پول درآورن هستند به همین دلیل سراغ افرادی می‌رود که در لحظه حال معروف هستند تا یک شبه به پول برسند. در کل وضعیت کشور ما ثبات ندارد و در واقع چه چیزی در این کشور درست است که موزیک آن درست باشد.

گفت و گو"اعظم صفایی"


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲