شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی : جشنواره های سینمایی که عنوان جشنواره های درجه یک را با خود دارند یکی از بزرگترین مکان های تجمع سینما دوستان برای دیدن برترین فیلم های کارگردانان و بازیگران مطرح جهان است. جشنواره های سینمایی از سویی تبدیل به مکانی برای شرکت های پخش کننده فیلم شده اند که با رصد این جشنواره ها فیلم های مناسب برای اکران سینمایی که توانایی های تجاری هم دارند از نظر مالی برای خود موقعیت مناسبی پیدا کنند.

جشنواره فیلم ونیز در کنار جشنواره های فیلم لندن و برلین از جمله جشنواره های با سابقه و تراز اول سینمایی جهان به شمار می رود که شنبه شب برندگان خود را شناخت.

امسال صنعت سینمای شاهد هفتاد و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم ونیز بود که در این جشنواره فیلم های مختلفی از سراسر جهان در آن به نمایش در آمد و حضور بازیگران و کارگردانان مطرح سینما در این جشنوراه و هیئت داوران آن اهمیت این جشنواره را امسال بیش از پیش کرد.

شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره امسال را فیلمی به کارگردانی آلفونسو کوآرون به نام "روما" (Roma) رسید. کوارون که در کارنامه سینمایی خود دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی و تدوین را برای فیلم "جاذبه" در سال 2013 به خود اختصاص داد در آخرین اثر خود، وقایع یک سال از زندگی یک خانواده طبقه متوسط در مکزیکو سیتی در اوائل دهه ۱۹۷۰ را به نمایش گذاشته است.

نکته جالب توجه این فیلم سیاه و سفید بودن فیلم و استفاده از نابازیگران است. "روما" از همان روز نمایش خود در جشنواره امسال موفق شد نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند و حالا به نظر می رسد که با انتخاب احتمالی این فیلم به عنوان نماینده مکزیک در مراسم اسکار امسال، از حالا یکی از مدعیان جوایز اسکار بخش بهترین فیلم خارجی زبان باشد.

فیلم وسترن "برادران سیسترز" (The Sisters Brothers) فیلمی به کارگردانی ژاک اودیار بود که در جشنواره امسال موفق شد شیر نقره ای بهترین کارگردانی را برای این فیلم به خود اختصاص دهد. برادران سیسترز داستان دو برادر آدمکش حرفه‌ای در قرن نوزدهم را روایت می‌کند که دلبستگی عجیبی به هم دارند. جان سی رایلی و یوآخین فینیکس در این فیلم در نقش برادران سیسترز ظاهر می شوند و بازی بسیار خوبی را از خود ارائه می دهند.

اما جایزه شیر نقره ای بهترین بازیگر مرد، همانطور که انتظار می رفت به ویلم دافو به خاطر بازی در نقش ونسان ون گوگ در فیلم "در دروازه ابدیت" (At Eternity's Gate) به خود اختصاص داد. دافو با این نقش آفرینی و جایزه ای که گرفت، از هم اکنون خود را به عنوان یکی از مدعیان اسکار بازیگری امسال به سینما دوستان معرفی کرد. جایزه شیر نقره ای بهترین بازیگر زن هم به اولیویا کُلمن (Olivia Colman) برای فیلم "مورد علاقه" (The Favourite) رسید. برادران کوئن هم جایزه شیر نقره ای بهترین فیلمنامه را برای فیلم "حماسه باستر اسکروج" (The Ballad of Buster Scruggs) به خود اختصاص دادند.

به طور کلی جشنواره ونیز امسال به دلیل حضور هیئت داوران بسیار قوی خود که بازیگران مطرحی مانند کریستوفر والتز و نائومی واتس در آن بودند به عقیده بیشتر کارشناسان توانست توجهات بیشتری نسبت به جشنواره کن امسال به خود جلب کند. با توجه به حضور چند فیلم هالیوودی در بین فیلم های این جشنواره به نظر می رسد شانس این فیلم ها در اسکار امسال بیش از هر زمان دیگری بالا رفته باشد.

فهرست برندگان جشنواره فیلم ونیز 2018 در بخش بین الملل به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل

شیر طلای بهترین فیلم: "روما" (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون (مکزیک)

جایزه بزرگ هیئت داوران: "مورد علاقه" (The Favorite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس (آمریکا)

شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: ژاک اودیار برای "برادران سیسترز" (The Sisters Brothers) (فرانسه/ بلژیک/ رومانی/ اسپانیا)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: ویلم دافو برای "در دروازه ابدیت" (At Eternity’s Gate) به کارگردانی جولین اشنیبل (آمریکا/ فرانسه)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: الیویا کلمن برای "مورد علاقه" به کارگردانی یورگوس لانتیموس (آمریکا)

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: بایکالی گانامبار برای "بلبل" (The Nightingale) به کارگردانی جنیفر کنت (استرالیا)

جایزه بهترین فیلمنامه: جوئل و ایتان کوئن برای "حماسه باستر اسکروج" (The Ballad of Buster Scruggs) به کارگردانی خودشان (آمریکا)

جایزه ویژه هیئت داوران: "بلبل" به کارگردانی جنیفر کنت (استرالیا)

استقبال از فیلمی با محوریت تروریسم در جشنواره فیلم تورنتو

فیلم هایی که براساس رخداد های واقعی ساخته شده اند از اهمیت بسیاری در بین سینما دوستان برخوردار هستند. اما نوع پرداخت به این فیلم ها با توجه به واقعی بودن داستان ها و رخداد ها ممکن است کاری بسیار دشوار برای کارگردانان باشد. به همین دلیل بیشتر فیلمسازان با تغییراتی در اصل ماجرا و جزئیات، آن را به صورت روایتی سینمایی و عامه پسند در می آورند.

در شرایطی که تمامی توجهات معطوف به جشنواره فیلم ونیز بود، فیلم دیگری در آن سوی جهان در حال جلب توجه منتقدان و تماشاگران است.

به گزارش رویترز، فیلم "هتل مومبای" (Hotel Mumbai) که در مورد حملات تروریستی سال 2008 در شهر مومبای هند است، بعد از نمایش در جشنواره فیلم تورنتو، با تشویق حاظران رو به رو شد. بازیگران و تهیه کنندگان این فیلم استرالیایی می گویند علت استقبال از این فیلم به خاطر نمایش تصویری انسانی نه فقط از قربانیان بلکه عاملان این حمله تروریستی است.

دِو پاتل (Dev Patel)، آرنی هَمر (Armie Hammer) و جیسون آیزاک (Jason Isaacs) و نازنین بنیادی بازیگران فیلم "هتل مومبای"هستند که حملات سال 2008 به هتل تاج محل شهر مومبای و درگیری سه روزه پلیس با تروریست های پاکستانی را به تصویر می کشد. بیشتر فیلم از دیدگاه کسانی که در هتل به دام افتاده اند، و همچنین اعضای گروه تروریستی روایت می شود.

"هتل مومبای" بعد از جشنواره تورنتو، 10 اکتبر در جشنواره آدلاید استرالیا به نمایش در خواهد آمد. اکران عمومی این فیلم در ژانویه 2019 خواهد بود.

تغییر پایان فیلم انتقام جویان

تغییر زمان اکران یک فیلم ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. یکی از این دلایل تغییرات در داستان فیلم است که ممکن است تصویربرداری مجدد برخی از سکانس ها را در پی داشته باشد.

به گزارش Deadline، اخباری مبنی بر اینکه بخش دوم فیلم انتقام جویان: نبرد ابدیت (Avengers: Infinity War.) ممکن است با تغییراتی مواجه شود منتشر شده است. منبع این اخبار اظهارات مارک روفالو (Mark Ruffalo) بازیگر نقش هالک در این فیلم است که در ماه جاری قسمت هایی از پایان این فیلم دوباره فیلمبرداری خواهد شد.

با این همه به نظر می رسد که قسمت بعدی این فیلم براساس برنامه اعلام شده در تاریخ در ۳ مِی ۲۰۱۹ به اکران عمومی در بیاید. فیلمبرداری این فیلم در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۸ به پایان می رسد.


منبع: دیباچه
برچسب ها: تونل سینما ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار