جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۴۲
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی : جشنواره های سینمایی که در طول سال برگزار می شوند بسته به نوع جشنواره از اهمیت زیادی برای فیلم های سینمایی برخوردار هستند. عل این امر بالا رفتن شانس فیلم های جایزه گرفته در جشنواره های جهانی در مراسم اسکار و بهتر دیده شدن انها توسط اعضای اکادمی است. از سوی دیگر و از نظر تجاری هم برنده شدن فیلم های سینمایی باعث خواهد شد که خرید حق پخش آنها از سوی کپانی های پخش کننده فیلم در آمریکای شمالی و اروپا راحتر صورت بگیرد و از نظر تجاری سود خوبی نصیب تهیه کنندگان این فیلم ها شود. این موضوع حتی می تواند منجر به خرید حقوق بازسازی فیلم از سوی هالیوود هم بیانجامد.

با این همه تمام جشنواره های سینمایی از ارزش یکسانی برخوردار نیستند و جشنواره های با ارزش و مهم جهانی هستند که برنده شدن جوایز در آنها اهمیت دارد. چند نمونه از برترین جشنواره های جهانی عبارتند از کَن در فرانسه، تورنتو در کانادا، لندن در بریتانیا، کارلوواری در جمهوری چک، ونیز در ایتالیا و برلین در آلمان.

حالا به نظر می رسد که با آغاز جشنواره ونیز و نزدیک شدن به آغاز جشنواره فیلم تورنتو فصل جوایز در حال اغاز شدن است و در این میان دو فیلم "اولین انسان" و ستاره ای که متولد شد" از شانس خوبی در جشنواره های امسال برخوردار هستند

واریتی در گزارشی به این موضوع پرداخته است و از این دو فیلم به عنوان پرامید ترین فیلم های امسال در مراسم اسکار نام برده است. از سوی دیگر میزان توجه به این فیلم ها آنقدر بوده که جشنواره کن حالا به دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفتن جشنواره های ونیز و تورنتو جایگاه خود را به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی در خطر ببیند.

فیلم "اولین انسان" (First Man) به کارگردانی دیمین چَزِل (Damien Chazelle) داستان واقعی برنامه فضایی آپولو و تلاش‌های ناسا در طی سال‌های ۱۹۶۹۱۹۶۱ برای فرستادن اولین انسان بر روی کره ماه به تصویر می‌کشد. تمرکز فیلم بر روی شخصیت نیل آرمسترانگ با بازی رایان گاسلینگ است. فیلم " اولین انسان" برای اولین بار روز چهارشنبه در جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته شد و نقد های نسبتا خوبی دریافت کرد. اولین انسان قرار است در اکتبر در آمریکا به اکران عمومی در بیاید.

"ستاره ای که متولد شد" هم فیلمی در ژانر موزیکال و بازسازی فیلمی به همن نام و محصول 1937 است. نکته جالب توجه این فیلم حضور لیدی گاگا خواننده مطرح آمریکایی در این فیلم است که اولین تجربه جدی وی در عالم سینما است. این فیلم هم برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز و در بخش خارج از مسابقه به نمایش در خواهد آمد و 5 اکتبر اکران سراسری خود را در آمریکا آغاز می کند.

جشنواره فیلم ونیز روز 8 سپتامبر با معرفی برندگان به کار خود پایان می دهد.

تونل سینما| از خط ونشان کشیدن فیلم های مدعی اسکار در ونیز و تورنتو تا آخرین خبرها از پروژه جوکر

بازیگر دیگری به پروژه جوکر پیوست

دنباله سازی و دوباره سازی فیلم های سینمایی کاری مرسوم در صنعت سینما است و موفقیت دنباله بسیار متکی بر موفقیت فیلم اصلی است. در واقع اهمیت این موضوع تا انجایی است که در صورت عدم موفقیت یک فیلم حتی اگر موضوع و بودجه کافی هم برای دنباله ان وجود داشته باشد شانس ساخته شدن و موفقیت آن بسیار کم خواهد شد. اما نوع دیگری از دنباله سازی نیز وجود دارد که بر اساس شخصیت یا داستان فیلم به طور جداگانه صورت می گیرد.

این نوع از دنباله سازی مشتق یا اسپین آف (Spin-off) نامیده می شود و به طور کلی به به یک رمان، برنامه رادیویی، برنامه تلویزیونی، بازی ویدئویی، فیلم یا هر کار روایتی گفته می‌شود که بر اساس داستان یا مفهوم یک اثر دیگر باشد. این نوع از دنباله سازی به دلیل داشتن ریشه های قوی داستانی به طور کلی آثاری قوی از آب در می آیند. از نمونه های این نوع دنباله سازی می توان به سریال تلوزیونی شان گوسفند (Shaun the Sheep) براساس انیمیشن والاس و گرومیت، مینیون ها (Minions) براساس شخصیت های انیمشن "من نفرت امگیز" (Despicable Me) و عقرب شاه (The Scorpion King) براساس فیلم بازگشت مومیایی (The Mummy Returns) اشاره کرد.

حالا خبر رسیده که بازیگر دیگری هم قرارداد بازی در فیلم "جوکر" را قبول کرده است.

به گزارش واریتی، الک بالدوین بازیگر فیلم هایی مانند مرحوم (2006) بازی در فیلم جوکر را قبول کرده است. این فیلم براساس شخصیت جوکر در سری فیلم های بتمن ساخته خواهد شد. بالدوین در این فیلم قرار است در نقش توماس وِین،پدر بروس وِین (بتمن) ظاهر شود. در این فیلم یواخین فینیکس بازیگر فیلم HER، در نقش جوکر نقش آفرینی می کند.

کارگردانی فیلم را تاد فیلیپس کارگردان سری فیلم هایی خماری بر عهده دارد. علاوه بر فینیکس و بالدوین، رابرت دو نیرو هم در فیلم حضور خواهد داشت. جوکر با بودجه ای 55 میلیون دلاری ساخته خواهد شد و قرار است سال آینده به نمایش در بیاید. هنوز در مورد داستان فیلم چیزی منتشر نشده اما به نظر می رسد که فیلم می خواهد به ریشه های به وجود آمدن شخصیت جوکر بپردازد.

تونل سینما| از خط ونشان کشیدن فیلم های مدعی اسکار در ونیز و تورنتو تا آخرین خبرها از پروژه جوکر

بازسازی اثر کلاسیک جان کارپنتر

دهه هشتاد میلادی از جمله سال های تاریخ سینما به شمار می آید که قهرمانان بزن بهادر آمریکایی مانند راکی و رامبو به مصاف دشمنان غیر آمریکایی و عموما از بلوک شرق مانند شوروی می رفتند. در واقع منتقدان سینمایی، سینمای دهه هشتاد هالیوود را به نوعی آئینه تمام نمای سیاست های خارجی رونالد ریگان جمهوری خواه می دانند. در این دهه بیشتر فیلم ها براساس قهرمان پروری بازیگران و شخصیت های آمریکایی شاخته می شدند.

حالا قرار است اثر کلاسیک جان کارپنتر بعد از حدود 30 سال دوباره بازسازی بشود.

به گزارش The Playlist، اخباری منتشر شده است که فیلم "دردسر بزرگ در چین کوچک" به کارگردانی جان کارپنتر و محصول 1986 قرار است با حضور دوآین جانسون بازسازی شود. این فیلم قرار بود که در سال 2015 کار ساختش اغاز شود که به دلایل گوناگون به تعویق افتاد.

هنوز کارگردان و داستان فیلم مشخص نشده است و براساس اطلاعاتی که The Playlist به دست آورده به نظر می رسد که فیلم بیشتر دنباله فیلم اصلی باشد تا بازسازی آن. فیلم "دردسر بزرگ در چین کوچک" در سال 1986 میلادی و با بازی کِرت راسل به نمایش درامد و علیرغم اینکه از نظر تجاری موفقیتی کسب نکرد اما تبدیل به اثری کالت در بین دوستاران سینما شد. منتقدان سینمایی از این فیلم به عنوان بهترین هنرنمایی راسل نام برده اند.

تونل سینما| از خط ونشان کشیدن فیلم های مدعی اسکار در ونیز و تورنتو تا آخرین خبرها از پروژه جوکر
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲