پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

یگانه بختیاری : تالاب بین المللی هورالعظیم یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور در استان خوزستاناست که در گذشته ای نه چندان دور نقش بسزایی در تامین معیشت اقتصادی مردم منطقه ایفا می کرد.اما در حال حاضر با ورود وزارت نفت برای احداث چاه و استخراج نفت رو به خشکسالی است و باعث از بین رفتن زیست گاه حیات وحش این منطقه گردیده است.

پرفسور «مجید مخدوم»  مسئول اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایراندر خصوص خشک شدن تالاب هورالعظیم به دیباچه گفت: خشک شدن تالاب هورالعظیم عمدی بود. زیرا پس از کشف منابع نفتی در این منطقه، پتروشیمی متوجه شد با وجود آب نمی تواند نفت و گاز استخراج کند و با تصویب رای و لایحه سازی هشت نماینده مجلس استان خوزستان در دوره قبل ، و با فشار وارد کردن بر دولت، تصمیم بر خشک سازی دریاچه برای استخراج منابع گرفته شد.

این کارشناس در ادامه گفت: منشا اصلی گرد و غبار استان خوزستان، مرکز عربستان است و رطوبت تالاب هورالعظیم مهارکننده آن بود. یکی از کارکردهای مهم تالاب، جلوگیری از طوفان شن و گرد و خاک است چراکه تالاب ها رطوبت آب را بالا می‌برند و خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع طوفان های شن را افزایش می دهد.
متاسفانه با خشک شدن تالاب گردو غباری که از سمت عربستان وارد ایران می شود در ارتفاع 200 متری بالا می رود و به 25 استان کشور نفوذ می کند. برای حل این مشکل با عربستان صحبت کردیم و قرار بر آن شد دانشگاه ریاض عربستان با دانشگاه تهران و شهید بهشتی برای حل مشکلات گردو غبار دو کشور همکاری کنند.اما بعد از مدتی از سمت وزارت عربستان اعلام گشت به علت برخی مسایل سیاسی قادر به همکاری با ایران نخواهند بود.

با این تصمیم گیری آسیب جدی اولیه به گیاهان و زیست بوم حیواناتی از قبیل پرندگان مهاجر آبزی و بومی و غاز پیشانی سفید، شغال، روباه، گربه جنگلی، سمور آبی، گراز، شیر بد و انواع ماهی کپور وارد گشت و باعث شد این گونه های حیوانی در معرض انقراض قرار گیرند.

وی افزود: برای احیای تالاب باید به صورت برعکس عمل کنند .برای خشک کردن تالاب مسیر‌های آب رودخانه کارون که به تالاب هویزه منتهی میگشت را مسدود کردند و حال باید مسیر آب را باز کنند.

این پایان مشکلات هورالعظیم نیست.در طی دوماه گذشته آسمان شهر هویزه به علت اتش سوزی در قسمت عراقی هورالعظیم خاکستری بوده است

بساری از کارشناسان معتقد هستند این حادثه عمدی بوده زیرا 13 روز طول کشیده که دولت عراق اجازه پرواز به هواپیماهای ایران بدهد تا نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳