پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۸۹
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی :در دورانی که سینمای هالیوود در حال بلعیدن سینمای ملی سایر کشورها بخصوص در اروپا است و مسئولان فرهنگی اروپایی با ارائه مشوق ها به فیلمسازان بومی در تلاش برای مقابله با موج هالیوود هستند، به نظر می رسد که چینی ها رفته رفته همانطور که در اقتصاد، سیاست و نظامی گری ابرقدرتی به نام آمریکا را به چالش کشیده اند، حالا در زمینه فرهنگی هم این کشور را به رقابت دعوت کرده اند. شاهد این مدعا حضور محصولات فرهنگی چینی در جوامع مختلف جهان است و این طور که مردم دنیا شاهد آن هستند، چینی ها در زمینه فرهنگی راه همسایگان خود (ژاپن، کره جنوبی، هند) را در پیش گرفته اند. استقبال از فیلم های چینی به دلیل فرهنگ خاص این کشور در حال گسترش است و شاید هم روزی در کنار هالیوود و بالیوود شاهد هالیوودی از نوع چینی (شانگهای وود !) باشیم.

حمایت از یک فیلمساز کار عجیبی نیست. اما حمایت دسته زیادی از بازیگران یک فیلم از بازگشت یک کارگردان اخراجی به دلیل اشتباهات خود در انتشار نظرات، موضوعی است که به ندرت در دنیای سینما و به خصوص آمریکا رخ می دهد. با توجه به این موضوع که بعد از داغ شدن موضع آزار های جنسی که سال گذشته به مانند موجی دنیای سینما را زیر و رو کرد، انتشار عقاید یک فرد در مورد این مسائل حتی به صورت جوک و شوخی هم می تواند حساسیت زا باشد. از همین رو حمایت گروه بازیگران یک فیلم از کارگردان اخراجی خود در هالیوود تا به این اندازه عجیب است.

در دورانی زندگی می کنیم که ملت ها تلاش دارند که بدون توجه به سیاستمداران و دولت های خود به هم نزدیک شوند. شاید فلسطین و آفریقای جنوبی هیچ اشتراکی از نظر فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی نداشته باشند. اما همدلی دو ملت که طعم تبعیض و نژاد پرستی را چشیده اند چیز عجیبی نیست. به همین دلیل درخشش یک فلسطینی در آفریقای جنوبی و ابراز همدلی وی با مردم این کشور آفریقایی به بهانه جایزه گرفتن از یک جشنواره می تواند نشان از نزدیکی ملت ها و اشتراکات آنها حتی با وجود تفاوت های بسیار جغرافیایی و سیاسی باشد.

آقای میلیاردر و رجز خوانی برای ایتان هانت

رقیب قسمت پنجم ماموریت: غیرممکن در جدول پرفروش های سینمای جهان از چین می آید.

به گزارش واریتی، چین به عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان بعد از آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار است. حالا به نظر می رسد که فیلم " سلام آقای میلیاردر" (Hello Mr. Billionaire) با فروش 131 میلیون دلاری خود در جهان عنوان پرفروش ترین فیلم چینی را به خود اختصاص دهد.

این کمدی چینی توانست بعد از اکشن آمریکایی ماموریت غیر ممکن: فال آوت فروش 131 میلیون دلاری خود قرار بگیرد. قسمت پنجم ماموریت غیرممکن 92 میلیون دلار فروش جهانی داشت که اگر فروش منطقه آمریکای شمالی این فیلم را که حدود 61.5 میلیون دلار می شود را حساب کنیم این فیلم در حدود 153.5 میلیون فروش تجاری در سطح جهان داشته است. این اکشن آمریکایی بار دیگر شخصیت ایتان هانت با بازی تام کروز و عملیات های وی را تعریف می کند.

فیلم " سلام آقای میلیاردر" آخرین همکاری بین یان فی (Yan Fei) به عنوان کارگردان و پنگ دامو (Peng Damo) به عنوان نویسنده است. اخرین همکاری این دو به سال 2015 و فیلم پرفروش "خداحافظ آقای بازنده" (Goodbye My Loser) برمی گردد. داستان " سلام آقای میلیاردر" داستان فوتبالیسیتی شکست خورده است که در چالش خرج کردن یک میلیارد یوآن در طول یک ماه درگیر می شود.

ما همه با هم هستیم

حمایت از کارگردان اخراجی رنگ تازه ای به خود گرفت.

به گزارش ایندی وایر، بعد از اینکه هفته گذشته کریس پرات (Chris Pratt) و زوئی سالدانا (Zoe Saldana) از جیمز گان، کارگردان اخراج شده فیلم نگهبانان کهکشان(Guardians of the Galaxy) دفاع کرده بودند، حالا تمامی بازیگران این فیلم در دفاع از بازگشت گان بیانه ای صادر کرده اند.

وین دیزل (Vin Diesel)، شان گان (Sean Gunn) مایکل روکر (Michael Rooker) وکارن گیلیان (Karen Gillan) دیگر امضا کنندگان این بیانیه هستند. دیو باتیستا نیز یکی دیگر از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

در بخشی از این بیانه که به صورت نامه سرگشاده منتشر شده است آمده: ما همه از این اخراج ناگهانی شوکه شده ایم و عمدا ده روز در حال مشورت، دعا کردن و فکر کردن در این مورد بودیم. در طول این مدت مشغول تشویق طرفداران و رسانه ها بودیم که از کارگردانی قسمت سوم این فیلم توسط گان حمایت کنند.

دیزنی هنوز در مورد اینکه بدون جیمز گان قسمت سوم "نگهبانان کهکشان" ساخته خواهد شد یا نه چیزی اعلام نکرده است. با این همه هواداران این فیلم از بازگشت دوباره گان پشتیبانی می کنند. علاوه بر بازیگران فیلم، چند روز پیش هم سلما بلر از گان حمایت کرده بود. گان به دلیل انتشار برخی توئیت های خود در شبکه توئیتر که با مسائلی مانند تجاوز و کودک آزاری شوخی شده بود از سوی مسئولین دیزنی از کارگردانی قسمت سوم نگهبانان کهکشان اخراج شد. قرار است قسمت سوم این فیلم در سال 2020 اکران شود.

قسمت اول این فیلم با هزینه ساخت 232 میلیونی در سال 2014 اکران شد و علاوه بر فروش 773 میلیون دلاری در جهان با واکنش مثبت منتقدان رو به رو و نامزد دو جایزه اسکار در بخش های جلوه های ویژه و طراحی چهره شد. قسمت دوم این فیلم هم اردیبهشت ماه سال گذشته بر پرده سینماهای جهان آمد و علیرغم هزینه 200 میلیون دلاری فروش 863 میلیون دلاری را تجربه کرد. این فیلم هم در بخش جلوه های ویژه نامزد اسکار شده بود.

همدلی: از خاورمیانه تا آفریقا

یک فیلم فلسطینی برنده جایزه جشنواره دوربان آفریقای جنوبی شد.

به گزارش رویترز، فیلم گزارش های گزارش های سارا و سلیم (The Reports on Sarah and Saleem) به کارگردانی موئید علایان (Muayad Alayan) برنده بهترین فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم دوربان در آفریقای جنوبی شد. این فیلم داستان داستان مربوط به یک رابطه خارج از چهارچوب های اجتماعی را میان مردی فلسطینی و زنی اسرائیلی را شرح می دهد. وارایتی این فیلم را به عنوان یک "درام روانی اجتماعی" توصیف کرد.

علایان در پیامی ضبط شده که به جشنوراه فرستاده بود از تمشاگران فیلمش تشکر کرد و در این پیام گفت: آفریقای جنوبی جایگاهی ویژه در قلب فلسطینیان دارد. همه فیلمسازان دنیا از طریق فیلمها و هنرشان با تمام اشکال بی عدالتی مبارزه می کنند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲