پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۱۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶
خاطره بازی با فیلمهای دهه 60
هر هفته یکی از فیلمهای موفق دهه 60 سینمای ایران، معرفی و گاه تحلیل می شود. برای امروز جمعه 21 مهرماه فیلم سینمایی «شکار» ساخته مجید جوانمرد در نظر گرفته شده است. اثری مزین به نام بزرگانی چون ساموئل خاچیکیان، بابک بیات و خسرو شکیبایی.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، سینمای ایران در دهه 1360 متنوع و پرفراز و نشیب است. در آن سالها فیلمهای زیادی ساخته شدند که خیلی از آنها ارزش هنری نداشتند اما در آن میان، کارگردان هایی نیز بودند که به تولید آثار با کیفیت فکر می کردند.

فیلم سینمایی «شکار» تولید شده در سال 1366، ساخته مجید جوانمرد، یکی از آثاری است که پرداختن به آن خالی از لطف نیست؛ زیرا زنده یاد خسرو شکیبایی در آن ایفای نقش کرده و بازیگر مقابلش پرویز پرستویی بوده است؛ از همه مهمتر اینکه آهنگساز این فیلم یکی از هنرمندان به نام عرصه موسیقی یعنی زنده بابک بیات است، مردی که طی سالهای فعالیتش در عرصه موسیقی و سینما شاگردان زیادی را تعلیم داد و فیلمهای زیادی را با نام خود به عنوان آهنگساز مزین کرد.

«شکار»، فیلمی جاده ای و آبرومند درباره رفاقت و مبارزه ای از نوعی دیگر!

فیلم سینمایی «شکار» را می توان یک اکشن جاده ای به حساب آورد؛ زیرا همه لوکیشن های فیلم در جاده و در داخل کامیونی که شخصیت های فیلم با آن ادامه مسیر می دهند، رخ می دهد.

در فیلم «شکار» که قصه آن در دوران پهلوی اتفاق می افتد، ماجرا از این قرار است که احمد (پرویز پرستویی) راننده کامیون است. او که حامل بار گوشت است، قصد دارد هرچه زودتر خود را به تهران برساند؛ زیرا همسرش باردار و پا به ماه است. احمد در شهری میان راهی توقف می کند تا استراحت کند، اما در آن شهر اتفاقی رخ می دهد و مجسمه ای که قرار بوده روز بعد پرده برداری شود منفجر می شود. احمد قصد دارد شهر را ترک کند، اما مأموران به او مضمون می شوند و از او بازجویی می کنند و در نهایت رهایش می کنند؛ اما قضیه به همین جا ختم نمی شود! احمد به مسیرش ادامه می دهد و در راه با جوانی به نام مصطفی (خسرو شکیبایی) آشنا می شود و او را سوار می کند؛ مصطفی اهل شیراز است و انقلابی است و تازه از زندان رژیم شاهنشاهی آزاد شده است. احمد غافل از اینکه دردسرهای جدیدی منتظر اوست مصطفی را سوار می کند و درگیر اتفاقاتی می شود. مأموران به دنبال مصطفی هستند و احمد این موضوع را در میانه راه می فهمد؛ آنهم زمانی که رفاقتی میان او و مصطفی شکل گرفته است. تعقیب و گریز میان مأموران و کامیون آغاز می شود. از جایی به بعد، احمد با مصطفی همراه می شود و قید همه چیز را می زند؛ اما در نهایت در چنگ مأموران گرفتار می شوند و مصطفی مورد اصابت تیر قرار می گیرد و کشته می شود و این در حالی است که احمد تحت تأثیر شخصیت او قرار گرفته و آدم دیگری شده است.

فیلم «شکار» در برخی سکانس ها دچار شعارزدگی است و خاکستری نبودن شخصیت ها به این موضوع دامن زده است؛ اما با این حال، بازی خوب خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی که در آن سالها هنوز به چهره های مطرح تبدیل نشده بودند، این کاستی را مرتفع کرده است. نکته جالب اینکه در آن سالها هنوز سینماگران به ویژگی های منحصر بفرد خسرو شکیبایی پی نبرده بودند و صدای او را دوبله می کردند! در فیلم «شکار» نیز این اتفاق افتاد و خسرو خسرو شاهی به جای خسروی سینمای ایران صحبت کرد.

فیلم «شکار»، اثری است خوش ساخت با ریتمی یک دست و منظم، که بخش بزرگ این امتیاز را باید مدیون زنده یاد ساموئل خاچیکیان، فیلمساز کهنه کار و ارزنده سینمای ایران بود؛ زیرا تدوین فیلم را او انجام داده است.

موسیقی خوب و بی نقص بابک بیات نیز برکار نشسته و در انتقال حال و هوای فیلم به مخاطب نقش موثری دارد آن را به اثری با ارزش تبدیل کرده است.

در نهایت باید گفت فیلم «شکار» برای همه عواملش اثری آبرومند و قابل قبول است زیرا با همدلی و عشق ساخته شده است. از دیگر بازیگران این فیلم می توان به نعمت الله گرجی، مهری ودادیان، عنایت بخشی، علی آقاجانیان، منیژه سلیمی اشاره کرد و عبدالرضا ساعتچی فرد (تهیه کننده)، برگونی بغوسیان (فیلمبردار) از دیگر عوامل اصلی این اثر سینمایی هستند.

در پایان باید از مجید جوانمرد یاد کرد که در سالهای نه چندان دور یکی از کارگردان های مطرح سینمای اکشن محسوب می شد؛ او به جز فیلم «شکار»، «دستمزد»، «مار»، «تیغ آفتاب»، «قافله»، «عروسی خون»، «در سرزمینی دیگر» و «شکار روباه» را کارگردانی کرده و «آدم باش» آخرین اثر اوست که در سال 193 تولید شده و بازیگرانی چون امین حیایی، اکبر عبدی، نیوشا ضیغمی و سیروس گرجستانی در آن ایفای نقش کرده اند.

یادداشت وحید خانه ساز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
4
1
این فیلم دارای یک نقص اساسی است وان هم شخصیت پردازی کاراکترها در فیلم نامه میباشد نه شخصیت انقلابی ونه راننده هیچ یک درست از کار درنیامده اند البته این فیلم یک نگاه سطحی وگذرا به همه چیز دارد وچیزی در خور مخاطبش ندارد
حکمت
|
United States of America
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
4
در متن فوق به اشتباه درج شده که دوبلور به جای آقای خسرو شکیبایی آقای خسروشاهی هستند .... آقای منوچهر اسماعیلی به جای ایشان دوبله کردند با گویش شیرازی
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
3
دوبلور خسرو شکیبایی در این فیلم آقای منوچهر اسماعیلی بودند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲