سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۹۷۳
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶
به بهانه پخش یک تله تئاتر با حضور بزرگان
تله تئاتر «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» یکی از آثار با ارزش درباره جنگ است. نمایشنامه این اثر چند بار اجرا شده و تله تئاتر آن توسط نویسنده آن، علیرضا نادری کارگردانی شده است. این تله تئاتر شب گذشته پنجشنبه 13 مهرماه از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفت. یادداشت پیش رو درباره این اثر نمایشی، تلویزیونی؛ و ارزشها و ویژگی های آن است.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، تله تئاتر «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا نادری با بازی انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی، علی اوسیوند و حمیدرضا آذرنگ، شب گذشته، پنجشنبه 13 مهرماه از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفت

چرا تله تئاتر «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» یکی از آثار مطرح عرصه جنگ است؟

این تله تئاتر درباره جنگ است و به زندگی و مقاومت مردم خرمشهر می پردازد. داستان تئاتر تلویزیونی «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» در قهوه خانه ای بین راهی که توسط خالو و عباسو اداره می شود، می گذرد. مطیر، راننده کامیون و شاگردش حسون نیز از مشتریان ثابت قهوه خانه هستند که مجبور می شوند چند روزی را در قهوه خانه بمانند. این چهار نفر به کمک هم راوی چهار داستان از یک واقعه هستند. آنها چگونگی حمله عراقی ها را به محل زندگیشان روایت می کنند و از ایستادگی و مقاومتشان در برابر دشمن می گویند که در این میان دروغ ها و واقعیت هایی که بر مخاطب پنهان است آشکار می شود.

این تله تئاتر از چند وجه اثری ممتاز به حساب می آید. نمایشنامه «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» یکی از آثار قابل اعتنای عرصه جنگ است و علیرضا نادری که تجربه زیادی در نگارش نمایشنامه های جنگی دارد آنرا به بهترین شکل نوشتهو از منظر متفاوتی به جنگ نگریسته و به زوایای پنهان آن پرداخته است. در این نمایشنامه هرکدام از بازیگران حکایت خود را از روزهای اول جنگ بیان می کنند.

این نمایشنامه برای اولین بار در سال 1374، توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس با نام «دو حکایت از چندین حکایت رحمان» منتشر شد و مورد توجه کارگردان های تئاتر قرار گرفت و اجرا شد.

علیرضا نادری پس از انتشار نمایشنامه اش یک بار دیگر بازنویسی اش کرد و در جشنواره بیست و یکم تئاتر فجر آن را به روی صحنه برد.

نمایشنامه «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» در سال 1382 توسط کانون ملی منتقدان تئاتر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. این اثر نمایشی در سال 1384 نیز باز هم منتشر شد و این بار دو انتشارات با همکاری هم آنرا به چاپ رساندند.

تله تئاتر «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» نیز اثر با کیفیت و با ارزشی است؛ زیرا علیرضا نادری خود آن را کارگردانی کرده و حسین فرخی، نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر تهیه کنندگی آنرا به عهده داشته و بازی خوب زنده یاد انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی، علی اوسیوند و حمیدرضا آذرنگ از دیگر نقاط قوت این تئاتر تلویزیونی است.

به هرحال علیرضا نادری را به عنوان نویسنده عرصه جنگ می شناسند و او با تجربیات گرانبهای که در هشت سال جنگ به دست آورده توانسته به روایت اتفاقاتی بپردازد که کمتر کسی تجربه آنرا داشته است.

تله تئاتر «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» شب گذشته پنجشنبه 13 مهرماه رأس ساعت23:00 از شبکه 4 سیما به روی آنتن رفت.

بی شک، پخش آثاری چون «چند حکایت از چندین حکایت رحمان» می تواند برای نسلی که جنگ را ندیده اند و تصوری از آن ندارند جذاب باشد و آنها را نسبت به گذشته خود آگاه کند. با آرزوی اینکه تلویزیون با پخش آثار فاخر و با ارزش دین خود را نسبت به مخاطبان فرهیخته تلویزیون ادا کند و در ارتقاء ذائقه بینندگان جعبه جادویی موثر باشد. به امید ادامه این روند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار