پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
سریال های مناسبتی جزو پربیننده ترین سریال های تلویزیونی هستند.

 

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون دیباچه، ماه محرم یکی از مناسبت هایی است که سریال های ماندگاری را به نام خود ثبت کرده است در ادامه لیستی از محبوب ترین سریال های ماه محرم را خواهید دید.

محبوب ترین سریال های ماه محرم

«نفس گرم»

محمدمهدی عسگرپور کارگردانی این سریال و سیدمحمود رضوی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند و این سریال اجتماعی یک زن را محور داستان قرار داده است.

رضوی پیش از این تهیه کنندگی سریال «پرده نشین» را در تلویزیون بر عهده داشت. مجموعه ای که داستان ها و نگاه متفاوتی را از روحانیون به تصویر کشید.

«نفس گرم» هم یک سریال اجتماعی است که قصد دارد فضا و اتمسفر زندگی ایرانی را به تصویر بکشد.

زنان در این سریال محوریت بیشتری دارند. این زنان از قشرهای مختلفی هستند. شخصیت اصلی قصه نیز زنی به نام ملیحه است که تعداد زیادی از زنان دیگر او را مراد خود می دانند و در جلسات وعظ وی شرکت می کنند و از او درس اخلاق و رهنمودهایی را می گیرند.

نقش این زن را مرجانه گلچین ایفا می کند. او اگرچه در این سال ها همیشه در کارهای طنز و کمدی دیده شده است اما این بار نقشی بسیار جدی دارد.

کارن همایونفر هم ساخت موسیقی را برعهده دارد و علی زندوکیلی هم به همراه این آهنگساز مشغول ضبط موسیقی تیتراژ «نفس گرم» هستند.

«مختارنامه»

ساخت سریال مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری، از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود و در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید. این سریال در زمان پخش به یکی از پرطرفدارترین و ماندگارترین سریال ها تبدیل شد.

داستان این سریال درباره شخصیت مختار ثقفی است که از جنگ و جهاد کناره گرفته است، در گندمزارهای پربار مدائن به زراعت مشغول می‌شود. تا آنکه دوست جنگجو و ایرانی‌اش کیان، به ملاقات او آمده و برایش از غم غربت امام حسن مجتبی (ع) می‌گوید؛ امامی که سرداران دور و نزدیکش او را تنها گذارده و به بهای زر و زیور معاویه، خیانت پیشه کرده‌اند. با ادامه یافتن ظلم‌های معاویه و بی‌وفایی مردم نسبت به اهل‌بیت (ع)، واقعه عاشورا رخ می‌دهد و مختار که در بند عبیدالله بن زیاد زندانی بود، پس از آزادی به خون‌خواهی سید و سالار شهیدان قیام می‌کند.

در این مجموعه بازیگرانی چون فریبرز عربنیا، مهدی فخیمزاده، فرهاد اصلانی، رضا رویگری، رضا کیانیان، الهام حمیدی، فریبا کوثری، شهرام حقیقت دوست، امین زندگانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«شب دهم»

سریال «شب دهم» ساخته حسن فتحی است که در ماه محرم سال ۱۳۸۰ همزمان با نوروز روی آنتن رفت. سریالی که در آن یک جوان لوطی در تهران قدیم عاشق یک شاهزاده قجری می شود و شاهزاده خانم بعد از اصرارهای جوان برای ازدواج شرط می گذارد که ۱۰ شب تعزیه در زمان حکومت نظامی رضاخان برگزار کند.

«شب دهم» سریالی که پایه گذار سریال سازی ویژه محرم شد، هنوز با گذشت 12 سال عنوان برترین را هم یدک می کشد؛ سریالی که تیتراژ پایانی آن با صدای علیرضا قربانی هنوز هم زمزمه می شود؛ «مرز در عقل و جنون باریک است/ کفر و ایمان چه به هم نزدیک است».

البته «شب دهم» اولین سریال ماه محرمی تلویزیون نیست و دو دهه قبل تر از آن «روایت عشق» با رویکردی تاریخی گریزی به واقعه کربلا زد.

اما بی شک تلاقی محرم و نوروز در سال 80 سبب شد تا تلفیق هنر مدرن، با هنر تعزیه که به نام ایران هنری جهانی شده است، توفیق «شب دهم» را زمینه سازی کند.

شب دهم را حسن فتحی کارگردان گزیده کار و در عین حال نام آشنای تلویزیون ساخت که نام او پای بسیاری از سریال های ماندگار تلویزیونی حک شده است اما به عقیده بینندگان، «شب دهم» در بین همه این سریال های خوش ساخت فتحی، چیز دیگری بود.

با اینکه شب دهم در این مدت ده ها بار از شبکه های داخلی و برون‌مرزی بازپخش شده است، اما هنوز مخاطبان خود را دارد و همه به نیکی از سکانس های ماندگاری که عشق زمینی را به یک ایمان و عشق الهی پیوند زد، یاد می کنند.

نگاه عمیق به مقوله عشق و عاشورا و پیوند آن دو، رمز ماندگاری سریال های محرم است که نمونه آن را در سه سریال شب دهم، معصومیت از دست رفته و پریدخت دیده ایم.

شرط «فخرالزمان» برای ازدواج با لوطی جوان اجرای 10 شب تعزیه در دهه اول محرم آن هم در شرایطی که دستگاه حکومتی اجرای تعزیه را ممنوع کرده، آغاز ماجرایی است که 10 شب بیننده را با سریال فتحی همراه می کند.

«معصومیت از دست رفته»

از دیگر آثار تلویزیونی که پیش از این هم بارها روی آنتن رسانه ملی رفته است اثر موفق «معصومیت از دست رفته» ساخته میرباقری است که پخش آن به تازگی از شبکه افق آغاز شده است و هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می رود.

امین تارخ، سارا خوئینی ها، فریبا کوثری، امین زندگانی، حدیث فولادوند، انوشیروان ارجمند و داریوش فرهنگ از جمله بازیگران این سریال هستند.

«وفا»

مجموعه تلویزیونی وفا ساخته محمد حسین لطیفی نیز یک بار دیگر در کنداکتور شبکه سه سیما قرار گرفته است و از ۱۲ مهر ماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ از این شبکه پخش خواهد شد.

فرهاد اصلانی، فرهاد قائمیان، هانیه توسلی، پوریا پورسرخ، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، رضا ایرانمنش، عدی رعد و حسن عدنان در این سریال به ایفای نقش می پردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲