جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
از میان ده فیلم انتخاب شده برای بررسی بیشتر و در نهایت معرفی یک اثر سینمایی برای حضور در «اسکار»، اعضای هیئت انتخاب 6 فیلم را حذف کرده اند. یادداشت پیش روی مقایسه چهار فیلم باقی مانده است و اینکه در نهایت کدام فیلم شانس بیشتری برای حضور در «اسکار» امسال را دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، پس از انتخاب ده فیلم توسط هیئت معرفی فیلمهای ایرانی به فرهنگستان سینمایی 10 فیلم کاندیدای حضور در اسکار بودند که اسامی آنها از این قرار است:

«برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری، «نفس» ساخته نرگس آبیار، «بیست و یک روز بعد» ساخته سید محمد رضا خردمندان، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» ساخته حمید رضا قربانی، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله، «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان، «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی، «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی.

حال پس از گذشت چند روز از میان ده فیلم انتخاب شده، 6 فیلم از فهرست ده فیلم حذف شده اند و چهار فیلم برای گزینش های بعدی انتخاب شده اند.

«رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله، «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی، «نفس» ساخته نرگس آبیار و «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی چهار فیلمی هستند که برای مقایسه ها و گزینش بعدی انتخاب شده اند تا در نهایت از میان آنها یک فیلم به اسکار امسال برود.

 اما از میان این چهار فیلم منتخب، کدامیک برای شرکت در «اسکار» شانس بیشتری دارند؟

چرا شانس «ویلایی ها» برای حضور در اسکار بیشتر از دیگر فیلمهاست؟


1-فیلم سینمایی «رگ خواب»

«رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله با بازی کوروش تهامی، لیلا حاتمی و الهام کردا، اثری عاشقانه است قصه آن درباره زندگی مینا است؛ زنی که پس از یک زندگی مشترک ناموفق، تلاش می کند به وضعیت عادی برگردد، در این میان با کامران آشنا می شود که مانند دیگران نیست. کامران با دیدن وضعیت موجود به مینا کمک می کند و مینا کم کم به او دل می بازد و عشقی یک سویه شکل می گیرد که منجر به تغییرات ویژه ای در مینا می شود و زندگی اش را عوض می کند.

فیلم «رگ خواب» که در جشنواره فیلم فجرسال گذشته به روی پرده رفت و اخیرا نیز اکران عمومی شده است؛ اثری است که توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته طی حضورش در جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما جوایز بسیاری کسب کرد.

فیلم سینمایی «رگ خواب» برای شرکت در «اسکار» امسال شانس بالایی دار،د زیرا موضوع آن درباره عشق است و تصویری تازه از کشورمان ارائه می دهد.


2-فیلم سینمایی«مالاریا»

«مالاریا» فیلمی است به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی با بازی ساعد سهیلی، ساغر قناعت و آزاده نامداری که در سال 1394 تولید شده است. 

این فیلم در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز» در بخش رسمی مسابقه افق ها پذیرفته شد. همچنین در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته نیز به روی پرده رفته است. این فیلم منتخب جشنواره های «ورشو» لهستان، «بوسان» کره جنوبی و «شیکاگو» امریکا است.

قصه فیلم «مالاریا» درباره دختر و پسری است که از خانه گریخته اند و در تهران گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد. آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند.

فیلم «مالاریا» که پس از «مسافر جنوب»، «نجوا»، «نفس عمیق»، «عیار 14» و «دربند» ششمین فیلم شهبازی به حساب می آید، اما نسبت به دیگر آثار این کارگردان فیلم ضعیف تری است.

«مالاریا»، شروع خوبی دارد و شهبازی در آن به دغدغه های نسل جوان و زوایای پنهان زندگی و مشکلات آنها پرداخته است؛ بدین ترتیب می توان گفت این فیلم سبک و سیاقی شبیه به فیلم «نفس عمیق است» دارد، با این تفاوت که «نفس عمیق» چند سر و گردن از «مالاریا» بالاتر است و در سال 81 ساخته شده است.

این فیلم در زمان اکران نیز نظر منتقدان را چندان به خودش جلب نکرد؛ زیرا بیشتر آنها فیلم را اثری ضعیف دانستند. با این حساب این فیلم شانس زیادی برای حضور در اسکار ندارد.


3-فیلم سینمایی «نفس»

فیلم «نفس، ساخته نرگس آبیار است و مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک صفری، گلاره عباسی، محمدرضا شیرخانلو، علی خانبابایی، احسان قاسمی، روژان آراوند، شبنم مقدمی، ساره نورموسوی وجمشید هاشم‌ پور در آن ایفای نقش می کنند.

این فیلم، تولید سال 1394 است و پس از «شیار 143» دومین فیلم سینمایی آبیار است و بر خلاف فیلم اول او که درباره جنگ است اثری کودکانه و آرام است که قصه آن در دهه پنجاه می گذرد.

فیلم «نفس» زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

فیلم «نفس» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است؛ و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورده است. بازی و گریم پانته آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت.

فیلم «نفس» جز معدود آثار ایرانی است که قصه آن از دریچه نگاه یک کودک روایت می شود. این فیلم مخاطب را با جهان بینی جدیدی مواجه می کند و در نهایت فیلمی است که از منتقدان نمره قبولی را گرفته است.

می توان گفت شانس صعود فیلم «نفس» به اسکار از فیلم «مالاریا» بیشتر است به دو دلیل. یکی نوع روایت قصه و تجرب بودن فیلم و دیگر اینکه از ایران هنوز کارگردان زن به اسکار نرفته است.


4-«ویلایی ها»

فیلم «ویلایی ها» اثری است به کارگردانی منیر قیدی و بازی ثریا قاسمی، لادن طباطبایی، پریناز ایزدیار، صابر ابر و...

«ویلایی ها»، قصه خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد و...

فیلم ایده بکر و سوژه خوبی دارد. تکراری نیست و از معدود آثاری است که به نقش زنان در جنگ می پردازد و یکی از امتیازهای فیلم همین است. 

فیلم «ویلایی ها»برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد تا جوایزی را کسب کند. این فیلم همچنین از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در سرگروه سینمایی استقلال در سینماهای کشور به اکران عمومی درآمده است.

از آنجایی که فیلم «ویلایی ها» درباره دفاع مقدس است و از منظر جدیدی به مقوله جنگ می نگرد نسبت به فیلم نفس شانس بیشتری برای حضور در اسکار دارد.

با این تفاسیر باید گفت دو فیلم «رگ خواب» و «ویلایی ها» نسبت به دو فیلم «مالاریا» و «نفس» شانس بیشتری برای حضور در اسکار دارند.

به نظر می رسد از میان دو فیلم «رگ خواب» و «ویلایی ها» نیز «ویلایی ها» شانس بیشتری برای حضور در اسکار دارد زیرا به بخش مهمی از تاریخ معاصر پرداخته و همانطور که گفته شد، نسبت به مقوله جنگ نگاه جدیدی دارد.

حال باید دید هیئت انتخاب که متشکل از 9 نفر است و سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) اعضای آن هستند از میان چهار فیلم موجود کدام را انتخاب می کنند؟!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲