پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۶۳۸
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
به بهانه خداحافظی «لیام نیسون» بازیگر محبوب از سینمای اکشن
لیام نیسون، بازیگر ایرلندیِ ستاره هالیوود که عمده فعالیتش در عرصه سینمای اکشن بوده در سن 65 سالگی تصمیم گرفته در چنین آثاری ایفای نقش نکند. نگاهی به زندگی و آثار این بازیگر خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، لیام نیسون بازیگر ایرلندی ستاره هالیوود که عمده فعالیتش در عرصه سینمای اکشن بوده و در آثاری چون «دارو دسته نیویورکی»، سه گانه «ربوده شده» و «بدون توقف» ایفای نقش کرده و «مارک فِلت: مردی که کاخ سفید را پایین آورد» آخرین اثر تازه اکران اوست به دلیل بالا رفتن سنش از بازی در فیلمهای اکشن کناره گیری کرد!

حتی بازیگر فیلم «فهرست شیندلر» هم پیر می شود!

لیام نیسون با نام کامل لیام جان نیسون که مجله «امپایر» او را در لیست 100 بازیگر جذاب تاریخ سینما قرار داده و یکی از محبوبترین هنرمندان سینما محسوب می شود، فعالیت خود را در سال 1976، زمانی که 24 ساله بود از تئاتر شروع کرد و پنج سال بعد یا بازی در فیلم «اکس کالیبور» ساخته جان بورمن نخستین تجربه سینمای اش را پشت سر گذاشت و پس از آن، تا سال 1992 در بیش از بیست فیلم سینمایی ایفای نقش کرد،که «کرول»، «جزیره آلیس»، «آرتورشاه»، «مأموریت»، «مرد تاریکی»، «در امتداد درخشش» و «فریب» برخی از آنهاست.

لیام نیسون با وجود آنکه در فیلمهای بسیاری ایفای نقش کرده؛ اما نامش در سال 1993 با «فهرست شیندلر» ساخته مطرح استیون اسپیلبرگ بر سر زبانها افتاد و در نهایت برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مرد درام در جشنواره «گلدن گلوب» شد و از آن پس بود که توانست محبوبیت های بسیاری کسب کند.

نخستین اثر اکشن لیام نیسون نیز «ربوده شده» نام دارد که در سال 2008 ساخته شد. لیام نسون در این فیلم، نقش ماموری بازنشسته را دارد. او در این فیلم تلاش می کند دختر ربوده شده اش را نجات دهد و پس از ماجراهایی هیجان انگیز بالاخره موفق می شود

 

نگاهی به 3 فیلم برتر لیام نسون

 

1-«زن ها و شوهرها»

این فیلم ساخته وودی آلن است در سال 1992 تولید شده و علاوه بر لیام نیسون، بلاث دانر، جودی دیویس، میا فارو و وودی آلن در آن ایفای نقش می کنند.

در فیلم «زن ها و شوهرها» ماجرا از این قرار است که جک و سالی اعلام می‌ کنند قصد دارند از هم جدا شوند،این خبر بهترین دوستان آنها گیب و جودی را غافلگیر می ‌کند.این اتفاق باعث می ‌شود ازدواج آنها به مرور رو به زوال رود و در نهایت هر کدام از آنها به شخص دیگری علاقه ‌مند می‌ شوند.

 

2-« فهرست شیندلر»

همانطور که گفته شد این فیلم یکی از آثار مطرح استیون اسپیلبرگ است و علاوه بر لیام نیسون بازیگرانی چون بن کینگزلی، رالف فاینز، کارولین گودال و الینا لوونسون در آن ایفای نقش می کنند.

قصه فیلم «فهرست شیندلر» درباره زندگی واقعی «اسکار شیندلر» صنعتگر آلمانی است؛ شخصی که در جریان جنگ جهانی، جان بیش از هزار لهستانی یهودی را در جریان هولوکاست نجات داد.

این فیلم بر اساس کتاب «شیندلرز آرک» که برندهٔ جایزه بوکر شده، ساخته شده است.

موسیقی فیلم «فهرست شیندلر» نیز ساخته جان ویلیامز آهنگساز مشهور هالیوود است و «ایتزاک پرلمان» یکی از مشهورترین ویولونیست‌های قرن بیستم در آن نواخته و هنرنمایی کرده است.

گفتنی است فهرست شیندلر اولین فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برده است؛ هرچند که در ابتدا و انتهای فیلم، صحنه‌هایی هم به صورت رنگی پخش می‌شود.

بنیاد فیلم آمریکا فهرست شیندلر را سومین فیلم برتر تاریخ سینما در گونهٔ حماسی دانسته است.

 

3-«مایکل کولینز»

این فیلم اثری به کارگردانی نیل جردن است و علاوه بر لیام نیسون بازیگرانی چون جولیا رابرتز، آیدان کوئین، استیون ری، آلن ریکمن و یان هارت  در آن ایفای نقش می کنند.

فیلم «مایکل کولینز»، درباره رهبرِی انقلابی ایرلندی با همین نام است. او وزیر دارایی و عضو گروه ایرلندی در مباحثات و بستن قرارداد انگلیس-ایرلند و رییس ارتش ملی ایرلند بود.

مایکل کولینز از سوی بسیاری از جناح‌های درگیر در ایرلند به عنوان بانی ایرلند جدید شناخته می‌شود، او در جریان جنگ داخلی ایرلند در ۲۲ اگوست ۱۹۲۲ به ضرب گلوله کشته شد.  

گفته می شود، با وجود تفاوت سنی لیام نیسون و مایکل کولینز؛ اما در زمان تولید فیلم، همه عوامل با این موضوع موافق بودند، زیرا جثه نیسون و قد 194 سانتی او برای این نقش مناسب بود و نام مستعار کولینز «مرد بزرگ» را تداعی می کرد.

در پایان باید گفت، لیام نیسون از دنیای سینما خداحافظی نخواهد کرد و تنها در فیلمهای اکشن حضور نخواهد داشت و فیلم «بیوه ها» ساخته استیو مک کویین آخرین اثری سینمایی لیام نسون است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲