چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
درباره گرامی داشت یاد بزرگان
روز گذشته چهارم شهریورماه مراسم اهدای نشان داوود رشیدی، بهانه ای بود برای حضور بزرگان اهل هنر؛ اتفاقی که این روزها کمتر می افتد و مبارک است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، روز گذشته چهارم شهریورماه اولین سال درگذشت داوود رشیدی بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما بود و اتفاق جالبی که در این روز افتاد برگزاری مراسم نخستین جایزه اهدای نشان داوود رشیدی بود که با استقبال بزرگان و هنرمندان در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

وقتی یاد «داوود خان رشیدی» بزرگان را دورهم جمع می کند!

این مراسم تنها یک تشکل گردهمایی اهدای نشان نبود بلکه بهانه ای برای دیدار بزرگان هنر بود. دراین مراسم می شد جواد مجابی نویسنده و منتقد بزرگ معاصر، سعید پورصمیمی بازیگر کاربلد سینما، علیرضا داوود نژاد کارگردان و بسیاری دیگر از بزرگان هنر در این مراسم حضور داشتند.

در مراسم دیروز، پیش از ورود به سالن اتفاق های جالبتری افتاده بود. مخاطب در بدو ورودش به لابی بزرگ تئاتر شهر با عکسی بزرگ از داوود رشیدی مواجه می شد و پس از آن دست نوشته هایی از او...؛ نامه ای به فرزندش! یا یادداشتی برای احترام برومند همسرش که در یادداشتی کوتاه «اتی» خطابش کرده بود.

کمی آنطرف تر،عکس هایی از نمایش های قدیمی داوود رشیدی روی صحنه های تئاتر، تا عکس های شخصی و خانوادگی اش مخاطب را به سالها پیش می برد، انگار نه انگار که او مرده و در میان ما نیست!

مخاطب می بیند و می خواند و از دیدن آن همه جایزه و نشان تعجب می کند که مگر یک مرد چقدر می تواند کار کند و کار کند و کار کند و خسته نشود؟ و زندگی اش در ادبیات و تئاتر و سینما غرق شود؟

البته داوود رشیدی پیش از آنکه بازیگر سینما باشد یک تئاتری به تمام معنا است. او دغدغه مند تئاتر است و این را می توان از مرور زندگی هنرمندانه اش فهمید. نمایش «ریچارد سوم» او را چگونه می توان فراموش کرد و از یاد برد؟

اما، از همه اینها گذشته، بهترین اتفاق، اعطای نشان از سوی خانواده زنده یاد داوود رشیدی است که روز گذشته به چهار هنرمند اهدا شد.

خانواده زنده یاد داوود رشیدی با ایجاد چنین روندی و اعطای چنین نشانی، نام او را در تاریخ تئاتر و سینما ماندگار کرده اند زیرا با این کار تئاتری های دغدغه مندی چون رشیدی ارج نهاده می شوند و تفکر داوود رشیدی که تئاتر و ارتباط با مخاطب بود همچنان زنده نگاه داشته می شود.

البته همکاری مرکز هنرهای نمایشی و تئاترشهر با خانواده رشیدی نیز تبادل هنرمندانه ای است که نتیجه اش مراسم آبرومندانه و درخوری است که برای داوود خان رشیدی برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار