چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
یادداشتی بر وضعیت اکران آثار تجربی و هنری سینما
گروه سینمایی «هنر و تجربه» که با هدف حمایت از آثار هنری و تجربی تأسیس شده بود با تغییر سیاست های اجرایی به محفلی برای گزینش و ابراز سلیقه تبدیل شده است؛ اتفاقی که به نفع سینما نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «هنر و تجربه» یکی از بخش های سینما است که از پاییز سال 1393 تاکنون با هدف حمایت از آثار کوتاه، بلند و مستند به اکران آثار هنری می پردازد؛ فیلم هایی که به هر دلیل امکان اکران گسترده نداشته اند و احیانأ برای مخاطب عام ساخته نشده اند.

مسئولان این گروه سینمایی همواره گفته اند که سینمای «هنرو تجربه» با هدف تقویت سطح کیفی سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان برای خلق آثار سینمایی ارزشمند فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما نگاهی به آثار در حال اکران، خبر از تغییر رویه مسئولان در انتخاب آثار می دهد!

وقتی سینمای «هنر وتجربه» دچار معنا باختگی می شود!

چه فیلمهایی می توانند در این گروه اکران شوند ؟

در قوانین مکتوب گروه سینمایی «هنر وتجربه»، آمده است:

این گروه سینمایی تاسیس شد تا فیلم هایی که کمتر فرصت نمایش دارند در این گروه اکران شوند.

قرارنیست که مشکل فیلم های پشت اکران مانده با این طرح حل شود. وظیفه گروه این است که فیلم هایی از جنس «هنر و تجربه» را نمایش دهند و حمایت کنند.

گروه ه«هنر و تجربه» قرار نیست محلی برای فیلمهای رانده از اکران و از پیش شکست خورده باشد.

بنابراین است فیلمهایی که ساختار فرهنگی دارند و قرار است فرهنگ ساز باشند در اینجا نشان داده شوند .

این گروه سینمایی علاوه بر ایجاد فضایی مناسب برای نمایش فیلم های هنری و تجربی، می تواند بستر مناسبی برای رشد و بالندگی اندیشه های خلاق جوانان علاقمند به هنر هفتم باشد.

سینمای «هنر و تجربه » از سینمای بدنه جداست و اگر تجربه دفعات پیش شکست خورد به این دلیل بود که سعی می شد یک جوری اینها به هم وصل شوند

این گروه تلاشی برای نمايش آن دسته از فيلم‌های با ارزشی در ميان فيلم‌های غيرتجاری است كه اکران‌شان می ‌تواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سينمايی روشن كند و به ارتقای دانش سينمايی تماشاگران و ارتقای كيفيت هنری سينمای ايران كمك كند.

فیلمهایی که میانه چندانی با جریان عمومی ندارند امکان اکران داشته باشند.


سینمای «هنر و تجربه» از آغاز تا کنون

گروه سینمایی «هنروتجربه» در آغاز فعالیتش از کیفیت بالایی برخوردار بود و طبق گفته مسئولان فیلمهایی در این بخش اکران می شدند که هنری بودند و مخاطب خاص داشتند؛ اما با گذر زمان، کیفیت آثار نسبت به تعریفی که مسئولان ارائه کرده اند نازل تر شده است؛ البته این به آن معنا نیست که کیفیت آثار متقاضی پایین است بلکه بدان معنا است که برخی از آثار اکران شده در این گروه سینمایی بیشتر به سینمای تجاری تعلق دارند تا سینمای فاخر و هنری!

به طور مثال در دوره های آخر، فیلمهایی در «هنر و تجربه » اکران شده اند که خیلی به این گروه سینمایی تعلق نداشته اند و آثار تجاری به حساب می آیند، یا اینکه آثاری در این بخش به روی پرده رفته اند که پیش تر اکران عمومی داشته اند! فیلمهای چون «شهر زیبا»، «جدایی نادر از سمیمین»، «چهارشنبه سوری» و «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی یا فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان! آخرین فیلم دوباره اکران شده در سینمای هنر و تجربه «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان است که پیش تر اکران عمومی شده و به فروش لازم رسیده است!


دوره های پیشین و آثار با کیفیت هنری و تجربی

«از تهران تا بهشت» ساخته ابولفضل صفاری، «بیداری برای سه روز» نخستین ساخته مسعود امینی تیرانی، «تابور» دومین ساخته وحید وکیلی فر، «اشیاء از آنچه درآینه می بینید به شما نزدیکترند» ساخته نرگس آبیار، «جینگو» ساخته تورج اصلانی، «باشو غرییبه ای کوچک» ساخته بهرام بیضایی، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری و مستندهای « نویسنده بودن» ساخته مصطفی آل احمد، « شش قرن و شش سال» ساخته مجتبی میرتهماسب، «از ایران یک جدایی» ساخته آزاده موسوی، همچنین فیلمهای کوتاه «پانچ» ساخته احسان شادمانی، «زنده به گور» ساخته حمید رضا بابابیگی، مبین هژبری، «شبی که زمین ایستاد» ساخته پویا نبی، اثاری هستند که طی دوره های گذشته در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده اند. اگر به شناسنامه این آثار رجوع کنیم خواهیم دید که بیشتر آنها به صورت شخصی تولید شده اند و توفیق اکران عمومی در سینماهای غیر از «هنرو تجربه» را نداشته اند.


سخن آخر!

با این حساب باید گفت بر خلاف ادعای مسئولان مربوطه، گروه سینمای «هنر و تجریه» متعلق به آثار هنری و تجربی نیست و آنگونه که پیداست مشخص نیست که فیلمهای متقاضی برای اکران در گروه «هنر و تجربه» باید دارای چه ویژگی هایی باشند.

کاش مسئولان گروه سینمایی «هنرو تجربه» درگیر بازی های تجاری و زد و بندهای مرسوم نشوند و سیاست های اجرایی دوره اول و دوم این گروه را در برنامه کار قرار دهند و نسبت به گزینش آثار وسواس بیشتری به خرج دهند؛ زیرا این بخش از سینما به آثار تجربی و هنری کوتاه، مستند و سینمایی تعلق دارد و حق آنهایی است که از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی شوند و توفیق اکران گسترده نداشته اند.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار