پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۶
مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ در برنامه «چشم شب روشن» عنوان کرد که کم توجهی به بداهه پردازی یکی از نقاط ضعف موسیقی ما است.

به گزارش دیباچه، رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» شامگاه سه شنبه ۲۶ تیرماه میزبان مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ بود.

اخشابی در بخشی از این گفتگو درباره جایگاه موسیقی بیان کرد: همواره فکر می کنم موسیقی قدرت بیشتری از این دارد که فقط آن را می شنویم. موسیقی همزمان می تواند یادآور خاطره، تصویر، رایحه و تفکر باشد و این نقطه اعجاز موسیقی است که ما را به راحتی به زمان دیگری پرتاب می کند. شاید در بسیاری از هنرها چنین وسعتی وجود نداشته باشد.

مجید اخشابی:اعجاز موسیقی ما را به زمان دیگری پرتاب می کند

وی که فعالیت حرفه ای خود را از سال ۷۰ آغاز کرده است، ادامه داد: هر موسیقی باید تصویری را در ذهن مخاطب ارایه کند و این ویژگی می تواند به موسیقی بُعد و ماندگاری ببخشد که در هر بازشنوایی آن اثر چیزی برای ارایه کردن داشته باشد.

این نوازنده سنتور که این ساز را بدون استاد آموخته، یادآور شد: در دوره های تخصصی موسیقی که من در دوره کارشناسی گذراندم، دانشگاه یک بازگشت محسوب می شد. اعتراض من به سیستم دانشگاهی این است که در آن قواعدی را می آموزند که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است و کاربردی برای امروز ندارد. من مدام نگران بودم به این نوع نگاه و زیبایی شناسی عادت کنم.

اخشابی تصریح کرد: اکنون حرف های جدید به سختی در موسیقی پذیرفته می شود و بعد از دَه ها سال که بگذرد و بومی شود، دانشگاهیان آن را وارد مباحث درسی کنند. خدا را شکر می کنم که در دوره دکترا رشته تخصصی موسیقی در کشور ما نبود و من در رشته پژوهش هنر مشغول به تحصیل شدم.

این خواننده که با تیتراژ سریال «گمگشته» به شهرت رسید، بیان کرد: مطالعه این رشته به من کمک زیادی کرد و خدا را شکر استادان بسیاری دارم که از آنها یاد می گیرم.

وی درباره استفاده از عنصر بداهه در موسیقی کشور اظهار کرد: بداهه موضوع مغفولی در هنر موسیقی کشور است. حالاتی که یک نوازنده یا خواننده می تواند داشته باشد، بدون سابقه ذهنی به خلق و مکاشفه برسد و چیزی عرضه کند که خودش هم نشنیده و مخاطبان را با لحظات و ملودی هایی آشنا کند که برای هر ۲ زیبا باشد، نکته زیبایی است.

اخشابی در پایان این بخش از صحبت هایش اضافه کرد: کم توجهی به بداهه پردازی یکی از نقاط ضعف ما است که موجب شده سطح ملودی ها و آهنگسازی به افول برسد. این قدرت در هنرمندان ما به تدریج به واسطه برخی از امکاناتی که به وجود آمده و چیزهایی که هنرمند برای ترس از خطا به آن پناه برده به فراموشی سپرده شده است. چرا که هنرمند امروزی می خواهد همه چیز را در قالب های از پیش تعیین شده و بدون ریسک ارایه کند و این موضوع به نابودی قوه بداهه پردازی منجر شده است.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

منبع: مهر
برچسب ها: دیباچه ، مجید اخشابی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲