جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۶
به مناسبت اکران آخرین فیلم «مرد عنکبوتی» در سینماهای جهان
آخرین فیلم «مرد عنکبوتی» با نام «بازگشت به خانه» به تازگی در سینماهای دنیا به روی پرده رفته و فروش بالایی داشته است؛ شخصیت «مرد عنکبوتی» یکی از چند ابر قهرمان سینما است که طرفدارهای زیادی دارد؛ اما ابرقهرمان های دیگر سینما چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، آخرین فیلم «مرد عنکبوتی» با نام «بازگشت به خانه» به تازگی در سینماهای دنیا به روی پرده رفته و فروش بالایی داشته است. این فیلم با بازی تام هولاند در این فیلم نقش مرد عنکبوتی را بازی می کند. 

«بازگشت به خانه» دومین بازسازی مجموعه فیلم‌های «مرد عنکبوتی» است.

نگاهی کوتاه به سینما از گذشته تا کنون گویای این است که فیلمهای ابر قهرمانی همیشه مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرند. سینما ابرقهرمان های زیادی به خود ندیده، اما همان تعداد معدود که بسیار مشهورند، کماکان درباره شان فیلم ساخته می شود. 

نگاهی به ابرقهرمان های معروف سینما خالی از لطف نیست.

ابرقهرمانهای سینما چه کسانی هستند؟

بتمن

«بتمن» یا مرد خفاشی یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است که تاکنون در فیلم، مجموعه تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی بی‌شماری حضور یافته است.

این شخصیت توسط باب کین (طراح) و بیل فینگر (نویسنده) خلق شد و اولین بار در شمارهٔ ۲۷ مجموعه کمیک‌های کاراگاهی (مه ۱۹۳۹) حضور یافت. به این شخصیت با القابی مانند «مبارز شنل‌پوش» «شوالیه تاریکی» و «بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا» نیز اشاره می‌شود.

بروس وین، هویت مخفی‌شدهٔ پشت نقاب بتمن است. بروس وین میلیونر، تاجر و نیکوکار آمریکایی است. والدین او در کودکی جلوی چشمان او به قتل رسیدند و از آن زمان، وی قسم خورد که از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند. وین تمرینات بدنی و فکری ویژه‌ای را پشت سر گذاشت و با لباسی ایده گرفته از خفاش، به مبارزه با جنایت‌کاران می‌پردازد.

بتمن در شهر خیالی گاتهام سیتی به فعالیت می‌پردازد و در مبارزه‌اش با جرم و جنایت افرادی او را یاری می‌کنند: رابین، خدمتکارش آلفرد پنی‌ورث، کمیسر پلیس جیمز گوردون و بت‌گرل. او با انواع مختلفی از خلافکاران مبارزه می‌کند که به آن‌ها «گالری مجرمین» نیز گفته می‌شود از جمله: جوکر، پنگوئن، ریدلر، زن گربه‌ای، آقای فریز، دوچهره، رأس‌الغول و مترسک. بر خلاف اغلب ابرقهرمانان، او دارای توانایی‌های ابرانسانی نیست و از هوش، مهارت‌های کارآگاهی، علم و فناوری، ثروت، شجاعت، هنرهای رزمی، اراده‌ای تسخیرناپذیر، ترس و ارعاب برای مبارزه با جنایت‌کاران استفاده می‌کند.

بتمن خیلی زود پس از معرفی‌اش محبوب شد و در سال ۱۹۴۰، انتشار کمیک‌بوک اختصاصی‌اش، بتمن، شروع شد. با گذشت دهه‌ها، تفاسیر مختلفی از این شخصیت ظهور کرد. بعدها چندین خالق کمیک، سعی کردند تا این شخصیت را به ریشه‌های تاریک خود بازگردانند که این امر در شوالیه تاریکی بازمی‌گردد (۱۹۸۶) نوشتهٔ فرانک میلر به اوج خود رسید و به دنبال آن بتمن: شوخی مرگبار نوشتهٔ آلن مور و تیمارستان آرکام: خانه‌ای مهم بر روی زمین مهم نوشتهٔ گرنت موریسون منتشر شد. موفقیت وارنر برادرز در فیلم‌های بتمن، به محبوبیت این شخصیت در افکار عمومی کمک به‌سزایی کرده است.

به عنوان یک نماد فرهنگ آمریکایی، تاکنون اقتباس‌های زیادی از بتمن در رادیو، تلویزیون، فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌ها صورت گرفته است. این شخصیت روانپزشکان را هم شیفتهٔ خود کرده و بسیاری از آن‌ها به دنبال فهم روان او هستند. در مه ۲۰۱۱، بتمن بعد از سوپرمن در رتبه دوم فهرست «۱۰۰ شخصیت کمیک‌بوکی برتر تاریخ» که توسط آی‌جی‌ان منتشر شد، قرار گرفت.

امپایر هم او را در رتبه دوم برترین شخصیت‌های کمیک‌بوکی تاریخ قرار داده است. تاکنون بازیگرانی همچون لویس ویلسون، رابرت لووری، ادام وست، مایکل کیتون، کوین کانروی، وال کیلمر، جرج کلونی، کریستین بیل و بن افلک در نقش بتمن ظاهر شده‌اند.


سوپرمن

«سوپرمن» شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است، که تا کنون در چندین فیلم، مجموعه تلویزیونی و بازی ویدئویی حضور یافته است. این شخصیت توسط جری سیگل و جو شوستر خلق شد و اولین بار در شماره ۱ مجله «کمیک‌های اکشن» ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ به مردم معرفی شد.. «بتمن» با لقب مرد فولادی نیز یاد می‌شود.

کلارک کنت، هویت واقعی یا حداقل هویت زمینی «سوپرمن» است. نام واقعی او کال ال است. او در سیاره کریپتون بدنیا آمد اما وقتی او بسیار کوچک بود سیاره‌اش در حال نابودی بود. پدر و مادر او کال را با سفینه‌ای به زمین فرستادند تا در اینجا که خورشید زرد است قدرت‌هایی بدست آورده و به قهرمان تبدیل شود. سفینه او در مزرعهٔ خانواده کنت فرود آمد.


هالک

«هالک»، شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کمیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است توسط استن لی و جک کربی برای اولین بار در هالک شگفت‌انگیز شماره ۱ام (مه ۱۹۶۲) خلق شد.

«هالک»، هیولایی جهش یافته انسان‌نما، عظیم‌الجثه و سبز رنگ است که زور زیادی داشته و نمی‌تواند خشمش را کنترل کند. هالک گاهی اوقات فوق تهاجمی و وحشی و گاهی باهوش و برنامه ریز نمایش داده شده است. او اکثراً به عنوان شخصیت مقابل قهرمان دیده می‌شود. هالک همان دکتر رابرت بروس بنر فیزیک‌دان می‌باشد؛ بنر اولین بار وقتی که به صورت اتفاقی در معرض اشعه‌های بمب گامایی اختراع خودش قرار گرفت، به هالک تبدیل شد. حالا هر وقت بنر خشمگین شده و یا زندگی‌اش در خطر باشد، به هالک تبدیل می‌شود. لی می‌گوید از دکتر جکیل و آقای هاید و هیولای فرانکنشتاین برای خلق هالک الهام گرفته است.

با این که رنگ هالک در طی داستان‌ها تغییراتی کرده است، او اغلب اوقات به رنگ سبز بوده است. بند در زمانی که به هالک تبدیل می‌شود، زوری خارق‌العاده پیدا می‌کند که همین امر باعث عصبانی تر شدن او می‌شود. خود بنر می‌گوید: «هر چه هالک خشمگین تر، قوی تر!». البته به جز عصبانیت، احساست شدیدی چون ترس و غم نیز باعث تغییر شکل بنر به هالک می‌شود. زمان کودکی بنر، پدرش برایان بنر در خانه زیاد عصبانی می‌شد و مادر او را کتک می‌زد و برای او عقده‌ای روانی از ترس، خشم و تخریبی که به وجود می‌آورد، ایجاد می‌کند. در اکثر داستان‌ها هم هالک و هم بنر به خاطر خرابکاری‌های به وجود آمده توسط هالک، تحت تعقیب ارتش آمریکا هستند. تکه کلام‌های معروف هالک مانند "هالک قویترینه!" و "هالک له می کنه!" تأثیر زیادی فرهنگ و میم خیابانی داشته است.

از هالک در رسانه‌های زیادی استفاده شده است. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سریالی با بازیگری بیل بیکسی در نقش دکتر بنر و لو فریگنو در نقش هالک و پنج فیلم سینمایی با بازیگری اریک بانا، ادوارد نورتون و مارک روفالو در نقش دکتر بروس بنر اشاره کرد. او همچنین در چندین انیمیشن تلویزیونی حضور داشت. برای ایجاد هالک در فیلم‌های هالک هالک شگفت‌انگیز و انتقام‌جویان و چندین بازی ویدئویی از تکنینک‌های کامپیوتری استفاده شده است.


مردعنکبوتی

«مرد عنکبوتی»، شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کمیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است. او توسط استن لی نویسنده و خالق چندین ابرقهرمان معروف مارول و طراح چیره‌دستی به نام استیو دیتکو خلق شده است.

در واقع در آن زمان سردبیر مارول چون پیتر پارکر یک نوجوان بود و فکر می‌کرد نوجوانان حتماً باید دستیار باشند با ورود او به دنیای کمیک استریپ مخالفت کرد؛ اما استن لی پیتر پارکر را وارد یک کمیک کم فروش مارول بنام فانتزی شگفت‌انگیز کرد و این کمیک رکورد فروش‌ها را شکست، و بالأخره مرد عنکبوتی هم صاحب یک کمیک استریپ مختص به خود بنام «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» شد که پس از ۷۰۰ شماره پایان یافت و کمیک استریپی جدید بنام «مردعنکبوتی برتر» جای او را برای مدتی گرفت و پس از ۳۲ شماره دوباره این سری برگشت؛ البته مرد عنکبوتی کمیک استریپ‌های فرعی زیادی تا بحال داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲