جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۸۹
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۰۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش دیباچه ، موضوع سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور "حجت الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 12 بهمن ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اختصاصی دیباچه:

فستیوال فیلم فجر تخصصی است

 

ایوبی در ابتدای این برنامه با بیان این که فستیوال فیلم فجر هم جشن و هم جشنواره است گفت: به این دلیل جشنواره مسابقه بزرگ سینمای ایران است و ما امسال به عنوان یک سال بسیار خوب و موفق 195 فیلم بلند داستانی در بخش های مختلف هنر و تجربه، نگاه نو و سودای سیمرغ به جشنواره راه پیدا کردند.از این تعداد نیز 44 فیلم برای مسابقه انتخاب شده اند. بنابراین فستیوال فیلم فجر یک جشنواره تخصصی است.

دیباچه دکتر ایوبی


 

وی درادامه افزود: در عین حال فستیوال فیلم فجر یک جشن است. برای اینکه از سینمای ایران رونمایی می شود.

 

امسال تمام مقررات را رعایت کردیم

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در تعیین این که آیا ضوابط ثابتی بر جشنواره فیلم فجر حاکم  است یا خیر گفت: اگر فستیوال فیلم فجر تنها جشن سینمای ایران بود نمایش 195 فیلم بدون داوری و هیئت انتخاب چیزی جالبی نمی شد و هیچ شور و هیجانی در آن وجود نداشت.

 

وی با بیان این که جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره بسیار تخصصی سی و چهار دوره است که برگزار می شود خاطر نشان کرد: بر این اساس اگر بگوییم این جشنواره هنوز شکل و قوام پیدا نکرده کم لطفی است.

 

ایوبی با بیان این که ما هر سال مقررات جشنواره را اعلام می کنیم تصریح کرد: مقررات جشنواره طی سال های مختلف خیلی متفاوت از یکدیگر نیست، اما به دلیل علاقه ای که در جامعه سینمای ایران وجود دارد در سال های گذشته به دلایل مختلف در رعایت مقررات دقت نمی شد، اما ما امسال همه مقررات را دقیق رعایت کردیم و این موضوع را متوجه هستیم که به دلیل بزرگی جشنواره و اینکه یک فرصت استثنایی برای اهالی سینما است، کسانی که به هر دلیلی فیلمشان به جشنواره نرسیده است حق دارند که ناراحت باشند، لذا به نظرم این انتقادها و اعتراض ها دلیلش شکوه و اهمیت جشنواره فیلم فجر است.

 

جشنواره فیلم فجر عید سینمای ایران است

 

در ادامه این بحث پرویز پرستویی یکی از بازیگران سینمای ایران طی تماس تلفنی با گفتگوی ویژه خبری امشب  جشنواره فیلم فجر را عید سینمای  ایران خواند و گفت این جشنواره تنها مقری است که دست اندرکاران سینمای ایران با یکدیگر دید و بازدید می کنند و کارهای یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند.

 

وی اضافه کرد: اگر این فستیوال به صورت جشن باشد آن لطف را ندارد. ضمن این که ممکن نیست در ده روز بشود همه تولیدات سینمای ایران را نمایش داد، اما زمانی که این فستیوال به صورت جشنواره برگزار می شود رقابتی در سینمای ایران به وجود می آید که این رقابت ها موجب می شود حتی در نگرش ما نیز تاثیر داشته باشد.

 

پرستویی با اشاره به این که هیئت انتخاب از اهالی سینما هستند بیان کرد: در این عرصه نباید نگاه دولتی حاکم باشد.

 

وی با بیان این که لطف رقابت در قضاوت صادقانه است گفت: از سال 62 تا کنون شکل اجرایی جشنواره فجر مشخص بوده است و لذا اگر مدیری عوض می شد کلیت قضیه سمت و سوی مشخصی داشت.

 

امسال تنوع در جنس فیلم ها دیده می شود

 

کیوان کثیریان منتقد سینما طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا تم فیلم های جشنواره متنوع بوده است یا خیر افزود: امسال تنوع در جنس فیلم ها دیده می شود.

 

جشنواره فیلم فجر را مردمی تر ببینیم

 

منتقد سینما با اشاره به این که نگاه به جشن و جشنواره تعیین کننده ماجرا است تصریح کرد: باید نگاهایمان را به جشنواره فیلم فجر روشن کنیم.

 

وی افزود:  باید جشنواره فیلم فجر را مردمی تر ببینیم و لذا امسال کاخ مردمی را دایر کردیم. پس باید هیجان به خیابان ها کشیده شود تا مردم با سینما آشتی کنند.

 

کثیریان با اشاره به این که جشنواره بین المللی از جشنواره بهمن ماه به درستی جدا شده است گفت: در  جشنواره بهمن ماه باید رویکرد داخلی گسترش یابد و مردم را باید مد نظر قرار داد.

 

ایوبی با اشاره به این که جشنواره باید خود را با تغییرات و تحولات سینما هماهنگ کند بیان کرد: برای انتخاب اعضای هیئت داوران محدودیت زیادی داریم که یکی از آن ها نداشتن فیلم در جشنواره است.

 

وی با اشاره به این که هیئت های انتخابات همه از اهالی سینما هستند گفت:  وجود نقد  در جشنواره فیلم فجر به معنای خاص بودن آن است .

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که همه ضوابط و مقررات در جشنواره امسال رعایت شده است گفت:  جشنواره امسال  به سال نظم و مقررات نام گذاری شده است.

 

ایوبی با اشاره به این جشنواره فیلم فجر بدون وقفه برگزار شده است ادامه داد:  باید به قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار کرد.

 

 امسال برای اولین بار برای مردم فرش قرمز پهن کرده ایم

 

وی با اشاره به این که امسال برای اولین بار در پردیس ملت فرش قرمز برای مردم پهن شده است افزود: در پردیس ملت مردم بر روی فرش قرمز با همراهان فیلم را تماشا می کردند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که آینده انیمیشن را روشن می بینم خاطر نشان کرد: سال آینده امیدواریم در تولید انیمیش به خوبی عمل کنیم به طوری که چندین پروژه پروانه ساخت دریافت کرده اند.

 

ایوبی با تاکید بر این که انیمیشن در آینده نه چندان دور توسعه پیدا خواهد کرد گفت: 20 درصد فروش بلیت جشنواره فیلم فجر از طریق گیشه بوده است گفت: سینمای امسال ایران سینمای امید است و سال آینده نیز سال خوبی را برای سینما متصوریم.

 

وی با اشاره به این که ظرفیت اکران فیلم در ده سال گذشته بین 45 مورد بود افزود: اکنون این ظرفیت به اکران 100 فیلم رسیده است.

زهرا تمکین

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار