شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۶۲۱
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
پرونده ده فیلم از لیست توقیفی ها، روز پیش توسط پایگاه خبری دیباچه منتشر شد و امروز فیلمهای دیگر این لیست مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، طی دو سه سال اخیر چند اثر سینمایی بنا به دلایلی اکران نشدند و به نوعی توقیفی به حساب می آیند. طبق گفته محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی قرار است به زودی کمیته ویژه ای متشکل از چند کارشناس تشکیل شود تا فیلمهای بدون پروانه نمایش بار دیگر بررسی شوند.

پرونده ده فیلم از لیست توقیفی ها، روز پیش توسط پایگاه خبری دیباچه منتشر شد و امروز فیلمهای دیگر این لیست مورد بررسی قرار می گیرد.

گفتنی است روز پیش فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» که در لیست توقیفی ها قرار داشت، مجوز اکران گرفت و  از روز چهارشنبه در سینماهای کشور اکران شود. به امید اینکه باقی فیلمهای توقیفی نیز مجوز اکران بگیرند.

نگاهی به لیست فیلمهای توقیفی+ شناسنامه

ادامه لیست فیلمهای توقیفی


1-«صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم

«صد سال به این سال‌ها» فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته که بازیگرانی چون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، محمدعلی شادمان، علی قربان‌زاده، پوریا پرستوی، امیرحسین آرمان، نگار جواهریان، بهاره افشاری در آن ایفای نقش می کنند و در سال 1386 تولید شده است.

این فیلم که در سال 1386 تولید شده، روایتگر زندگی زنی است که در طول سی سال اتفاقات مختلفی برای او رخ می‌دهد. سامان مقدم در فیلم «صد سال به این سال‌ها» داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در طول سال‌ها با تحولات اجتماعی زندگی شخصی‌اش نیز دچار تحول می‌شود. فیلم که زمان آن نزدیک به ۲ ساعت است داستان زندگی ایران با بازی معتمدآریاست که قبل از انقلاب در تحولات اجتماعی حضور دارد و زندگی وی تا پایان جنگ روایت می‌شود.

فیلم «صد سال به این سال‌ها» در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۶ حضور داشته ‌است؛ این فیلم همچنین در دوازدهمین دوره جشن خانه سینما تندیس بهترین چهره‌پردازی را گرفت و در پنج بخش بهترین نقش اول زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن کاندید دریافت جایزه شد.

فیلم «صد سال به این سال‌ها» تاکنون اکران نشده است زیرا مسئولان ارشاد با اکران این فیلم مخالفت کرده‌اند هر چند بار‌ها این فیلم تا مرحله اکران پیش رفته و حتی در جدول نمایش نیز قرار گرفته و زمان نمایش آن مشخص شده؛ اما هرگز رنگ پرده را به خود ندید.


2-« گس» کیارش اسدزاده

«گس» فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی کیارش اسدی‌زاده است که سال ۱۳۹۱ تولید شده و بازیگرانی چون محمدرضا غفاری، صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، شبنم مقدمی، رؤیا جاویدنیا

فیلم سه اپیزودی «گس» روایت زنجیر وار زندگی آدم ﻫایی ﮐه به واسطه دردی ﻣشترک در ﻫﻢ گره ﺧﻮرده است. فیلم «گس» برنده جایزه شوالیه گروه بازیگران در هشتمین جشنواره فیلم رم شده است. این فیلم در جشنواره های دهوک عراق، مصر، پونا هند، کمبریج انگلستان، گوتنبرگ سوئد به نمایش درآمده است.

کیارش اسدی‌زاده در اولین فیلم خود به نام گس تلاش کرده بود تا یک موضوع اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد. فیلم هر چند برای نمایش آماده شده بود اما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران مجوز نگرفت. مسئولان ارشاد معتقد بودند که این فیلم تبلیغ خیانت در زندگی زناشویی است هر چند بیشتر کسانی که فیلم را دیدند معتقدند که خلاف این قضیه در فیلم وجود دارد. فیلم از زمان ساخت فقط یک نوبت آن هم در سینما تک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد. در فیلم گس بازیگرانی همچون صابر ابر و شبنم مقدمی حضور داشتند.

فیلم سینمایی «گس» جایزه بهترین بازیگر نوظهور نسل نو جشنواره فیلم رم ۲۰۱۳ را کسب کرد، این جایزه به به مجموعه بازیگران فیلم اهدا شد.


3-« مهمونی کامی» ساخته علی احمدزاده

«مهمونی کامی» فیلمی است به کارگردانی علی احمدزاده که در سال ۱۳۹۲ تولید شده و بازیگرانی چون نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی در آن بازی می کنند.

فیلم سینمایی « مهمونی کامی» براساس طرحی از نازنین فراهانی توسط علی احمدزاده و مانی باغبانی نوشته شده است و داستان این فیلم دربارهٔ عده‌ای جوان است که به قصد رفتن به یک مهمانی عازم شمال می‌شوند.

«مهمونی کامی» نخستین ساخته بلند علی احمدزاده است که با پروانه ساخت ویدیویی (تله فیلم) ساخته شده و به دلیل آنچه از سوی مسئولان بدحجابی بازیگران زن خوانده می‌شود توقیف شد و از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند.

علی احمدزاده، درباره این فیلم که بدون مجوز در جشنواره های خارجی نمایش داده شده، گفته است: «وقتی به فیلم ما مجوز نمی‌دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هرحال این فیلم با سرمایه شخصی ساخت شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمی‌گردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلم‌ها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند در جشنواره‌های مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند».

«مهمونی کامی» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره و تندیس ویژه داوران سومین جشنوارهٔ فیلم‌های ایرانی پراگ شد.

این فیلم همچنین عصر دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و سپس نشست نقد و بررسی این فیلم برگزار شد.

علی احمدزاده پس از ناامیدی از اکران عمومی فیلم با انتشار پستی فیلم را به رایگان در صفحه شخصی خود برای تماشای مخاطبان قرار داد.


4-« یک خانواده محترم» مسعود بخشی

فیلم «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی، یکی از جنجالی ترین آثار سال‌های اخیر است و محمد افریده با همکاری سیما فیلم آنرا در سال 1390تهیه کرده و بازیگرانی چون بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، مهران احمدی، آهو خردمند، بهناز جعفری و مهرداد ضیایی در آن ایفای نقش می کنند.

«یک خانوده محترم» جامعه امروز ایران را از دید چوانی تحصیل کرده بررسی می کند.آرش (با بازی بابک حمیدی) از پاریس به نزد مادرش که تنها در شیراز زندگی می‌کند بازمی‌گردد. این بازگشت برای او یادآور خاطرات دردناک دوران کودکی (دوران جنگ ایران و عراق) و خشونتی است که پدرش در حق او، برادر بزرگترش (که در جبهه شهید شده) و مادرش روا داشته است.

پیش از آنکه فیلم به نمایش در بیاید نسخه‌ای بی‌کیفیت از آن در شبکه قاچاق دست به دست شد و بینندگان فیلم در قبال آن موضع گرفتند. هر چند بعد‌ها سازندگان فیلم اعلام کردند که فیلمی که به صورت غیرمجاز عرضه شده نسخه نهایی فیلم نیست.

یک خانواده محترم داستان خانواده‌ای را از دهه ۶۰ تا به امروز روایت می‌کند.


5-« خیابان‌های ناآرام» کمال تبریزی

« خیابان‌های ناآرام» فیلمی است از کمال تبریزی با بازی آرام حسن معجونی، لعیا زنگنه، محمدرضا فروتن، رضا داودنژاد و نیکی کریمی که پس از انتخابات سال 1388 تولید شد.

کمال تبریزی در خیابان‌های آرام در قالب فیلمی طنز به تحولات اتفاقات سال ۸۸ پرداخته است. فیلم در جشنوراه فیلم فجر حضور پیدا کرد و فقط یک نمایش عمومی برای اهالی رسانه آن هم ساعت ۸ صبح در برج میلاد داشت. نشستی هم برای فیلم برگزار شد. اما دیگر هرگز فیلم اکران نشد هر چند دوره‌ای این فیلم تا مرحله اکران نیز رفت اما هرگز اکران نشد.


6-«وقت داریم حالا» ساخته عبدالرضا کاهانی

« وقت داریم حالا» فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی عبدالرضا کاهانی با آدرین ملکی، آرین گنجی، آرمان گنجی که در سال 1392 ساخته شد.

این فیلم درباره‌ یک ایرانی به نام عماد است که پس از چند سال تحصیل در شهر کوچک بزانسون قصد دارد خود را به یک آژانس مانکن در پاریس معرفی کند. در حالی که به دوست خود که دختری فرانسوی به نام کارولین است، گفته می خواهد به ایران برگردد. در آستانه سفر و جدایی همیشگی ، کارولین که زیر سن قانونی است به عماد می گوید که حامله است..

این فیلم که برای نخستین بار در چهل و نهمین جشنواره فیلم «کارلووی واری» به نمایش در آمد و با استقبال گرم تماشاچیان روبرو شد و نمایش عمومی اش را از ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ در فرانسه آغاز می کند.

« وقت داریم حالا» محصول مشترک ایران و فرانسه است و مجتبی جباری بازیکن سابق باشگاه فوتبال استقلال تهران سرمایه‌گذار ایرانی این فیلم است. مجتبی جباری که علاقه اش به هنر و ادبیات او را از دیگر فوتبالیست ها متمایز می کرد به واسطه رفاقت با عبدالرضا کاهانی که او نیز علاقه فراوانی به فوتبال دارد و پایش به دنیا سینما باز شد.

این فیلم ب دلیل سکانس هایی از فیلم و همچنین موضوع آن تاکنون در ایران اکران نشده است.


7-«کاناپه» ساخته کیانوش عیاری

«کاناپه» فیلمی از کیانوش عیاری است و بازیگرانی چون فرگل فربخش، ابوالفضل پورعرب، فرهاد آئیش، بیتا بیگی، بابک حمیدیان، فریبا کامران، آتوسا انواریان در آن ایفای نقش می کنند.

فیلم «کاناپه» که در سال 1393 تولید شده است، روایتگر زندگی ۲ خانواده‌ای است که می‌خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می‌شود.

فیلم سینمای «کاناپه» هنوز اکران نشده است و به دلیل وجود کلاه گیس بر سر یکی از بازیگران توقیف است و آنچنان که از شواهد بر می آید عیاری حاضر نیست سکانسی از فیلمش حذف کند؛ با این حساب نمی توان به اکران عمومی این فیلم امید داشت.


8-« قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد

«قصه ها» فیلمی است به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا ، مهدی هاشمی ، حسن معجونی ، صابر ابر ، شاهرخ فروتنیان ، باران کوثری ، مهراوه شریفی نیا ، ریما رامین فر ، بابک حمیدیان ، گلاب آدینه ، پیمان معادی ، محمدرضا فروتن ، فرهاد اصلانی ، عاطفه رضوی ، حبیب رضایی ، نگار جواهریان در آن ایفای نقش می کنند.

بنی‌اعتماد فیلم قصه‌ها را با درون‌مایه زندگی بخش مهمی از جامعه یعنی طبقه کارگران و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ داده است، کارگردانی کرد؛ اما هرگز موفق به نمایش آن نشد. مجوزی که برای وی صادر شده بود مجوزی مجهول و گنگ بود به گونه‌ای که از طرفی امکان نمایش فیلم را برای شبکه ویدیویی مجاز کرده بود و از طرف دیگر امکان نمایش را برای آن ممنوع کرده بود!


9-«پاداش»

«پاداش» فیلمی است به کارگردانی کمال تبریزی با بازی حسن معجونی، آتیلا پسیانی، آشا مهرابی، بهمن زرین پور، صابر ابر که در سال 1387 تولید شده است.

کمال تبریزی در زمان ساخت «پاداش» پس از فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» به سراغ یک موضوع طنز دیگر رفت.

داستان از این قرار است، یکی از مدیران ارشد به صورت کاملاً اتفاقی به سفر حج می‌رود و در این سفر اتفاقاتی برایش می‌افتد که ظاهرش خوشایند نیست؛ اما همه این اتفاقات ناخوشایند باعث می‌شود به معنا و مفهومی از سفر دست پیدا کند.

این فیلم در سال ۱۳۸۸ توقیف شد؛ اما پس از مدتها توقیف و با حذف برخی از صحنه‌ها و فیلمبرداری مجدد و اضافه شدن قسمت‌های جدید قرار است مجوز اکران بگیرد.

نام این فیلم که در ابتدا پاداش بود به از رئیس جمهور پاداش نگیرید تغییر کرد.

در این میان این موضع به مذاق مسئولان ارشاد زیاد خوش نیامد؛ زیرا تبریزی در این فیلم یکی از مدیران مهم دولتی را نشان داده بود که به سفر حج می‌رود و درحالیکه انتظار دارد در آنجا مانند یک شخصیت سیاسی با وی برخورد شود اما با او مانند یک فرد معمولی برخورد می‌شود و همین امر باعث اتفاقات طنزی می‌شود. علیرضا سجادپور و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اکران این فیلم به دلیل اینکه گفته می‌شد خط مرزهای اعتقادی و سیاسی را رعایت نکرده‌، مخالفت کرد.

در این فیلم کمال تبریزی در نقش جواد ظریف ظاهر می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار