پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۹۱۸
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
در چهلمین روز از درگذشت علی معلم؛ هنرمندان سینما و مدیران فرهنگی، یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

به گزارش دیباچه، مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت علی معلم شامگاه یکشنبه، سوم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

ادای دین سینما به «علی معلم»

وزیر ارشاد: اهل هنر صاحبدل هستند

سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی سخنانی گفت: من امروز قصد سخنرانی نداشتم زیرا گاهی سکوت مفاهیم بیشتری و عمیق‌تری از سخنرانی دارد.

وی ادامه دارد: سرنوشت محتوم همه ما این است که روزی به دیار باقی خواهیم رفت زیرا وعده الهی حق است.

وی ادامه داد: اهل هنر صاحبدل هستند و اگر کسی هنرمند نیست صاحبدل نیست امروز جامعه بزرگ سینمای ایران عزادار است و من هم خودم را در غم شما شریک می‌دانم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علی معلم در سرزمین ما باقی خواهد ماند همانطور که حافظ و سعدی باقی ماندند و علی معلم از حافظ و سعدی سخن می‌گفت.

وی با چند دعا به سخنان خود پایان داد و افزود: امیدوارم خداوند متعال علی معلم را با حافظ و سعدی محشور کند و دعا می‌کنم همانند او ما نیز از بداندیشی دور باشیم.

علی نصیریان: متاسفانه دستاوردهای سینمای ایران آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت

علی نصیریان (بازیگر سینمای ایران) نیز طی سخنانی گفت: در زمانه‌ای که حضور آدم‌های مستقل در عرصه هنر بسیار کم است، درگذشت علی معلم یک ضایعه بزرگ است.

وی ادامه داد: همیشه برای فرهنگ و هنر در این کشور حامیانی وجود داشته است اما مردم بیشترین سهم را در این حمایت داشتند علی معلم نیز جزئی از این مردم بود که با کلامش، نشریه‌اش و جشن بزرگی که برگزار می‌کرد، خدمات شایسته‌ای انجام داد.

نصیریان با اشاره به اینکه نباید حمایت از فرهنگ و هنر را فقط حمایت مادی دانست، افزود: فرهنگ هنر و ادب کشور نیاز به حمایت معنوی جدی دارد اما متاسفانه نه تنها این حمایت به‌صورت کامل صورت نمی‌گیرد بلکه در برخی موارد اهانت نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر توسط ملتها ساخته می‌شود، افزود: سینمای ایران قبل از انقلاب توسط افرادی همچون کیمیایی، مهرجویی، گلستان و با حضور مردم ساخته شد و بعد از انقلاب نیز رشد کرد و مردم از آن حمایت کردند.

نصیریان افزود: متاسفانه دستاوردهای سینمای ایران آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و حتی در مواردی نادیده گرفته شد درحالیکه این دستاوردها بسیار مهم است.

وی با اشاره به کسب دو تندیس اسکار توسط فرهادی و جایزه جشنواره فیلم کن توسط شهاب حسینی گفت: من امروز به اصغر فرهادی و شهاب حسینی افتخار می‌کنم زیرا امروز شهاب حسینی ثمره نسل من و امسال من است که بیش از 7 دهه در سینما و تئاتر فعالیت کردیم.

نصیریان افزود: شهاب حسینی از نظر من ثمره نسلی است که در قبل از انقلاب در خرابه‌ها و با امکانات بسیار کم تئاتر تمرین می‌کردند و وی جایگاه ایران را بالا برده است.

داریوش ارجمند: علی معلم، مجاهد سینما بود

داریوش ارجمند بازیگر سینما و از دوستان علی معلم نیز گفت: علی معلم یک مجاهد سینما بود و ما این روزها برای از دست دادن یک مجاهد داغدار هستیم.

وی ادامه داد: علی معلم در سینما بسیار زحمت کشید و من شاهد بودم بعد از جشن حافظ کج‌اندیشان چه بلایی برسر وی و این جشن آوردند درحالیکه علی معلم به راحتی می‌توانست این جشن را رها کند و دنبال کسب سود مالی برای خود باشد.

ارجمند با اشاره به اینکه امروز مادی‌گرایی گسترش پیدا کرده است، گفت: در زمانه‌ای هستیم که آدم‌ها براساس مارک اتومبیل و حساب بانکی تکریم می‌شوند و همین مسئله باعث شده تا فرم‌گرا شویم و از محتوا تهی شویم.

وی ادامه داد: تاریخ و فرهنگ ما محتواگرا بوده است و علی معلم نیز کسی بود که در سینما به شدت دنبال محتوای غنی بود.

ارجمند با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران گفت: اصغر فرهادی و شهاب حسینی نام ما و فرهنگ و کشور ما را بالا بردند و من به آنها افتخار می‌کنم.

امید معلم فرزند علی معلم نیز گفت: هرچه زمان می‌گذرد نبود و خلا علی معلم پررنگتر می‌شود. علی معلم همیشه به گردهمایی سینماگران و در کنار هم بودن سینماگران اهمیت می‌داد.

وی ادامه داد: امروز ما به یاد او گردهم آمده‌ایم تا یکی از رسوم اخلاقی وی را پاس بداریم هر چند ما نمی‌توانیم مانند وی اجرا کنیم و حافظ بخوانیم.

در این مراسم افرادی همچون محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا تابش، محمدحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، حجت‌الاسلام زم رییس مناطق آزاد، محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم کودک، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حجت‌الله ایوبی، همایون اسعدیان، علی نصیریان، سعید امیرسلیمانی، محمد سریر، سعید راد، مجید مظفری، فریدون جیرانی، سعید سهیلی، علیرضا رییسیان، مهدی کرم‌پور، محمدحسین فرحبخش، رضا یزدانی، احسان کرمی، پریناز ایزدیار، نیوشا ضیغمی، شهره سلطانی، حسن فتحی، مهدی سلطانی، پوران درخشنده، فرشته طائرپور، عبدالله اسکندری، مصطفی زمانی، همایون ارشادی، آنا داریوش ارجمند و شهاب حسینی حضور داشتند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: علی معلم ، دیباچه ، سینما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲