جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۲۴۱
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

جمعی از هنرمندان،مسوولان و دوستداران افشین یداللهی در مقابل تالار وحدت گرد هم آمدند تا پیکر این ترانه‌سرا را که در سانحه تصادف از دنیا رفت به خانه ابدی بدرقه کنند.

وداع با افشین شاعر / امروز صبح به وصیت افشین یداللهی عمل شد

 صبح روز جمعه ۲۷ اسفندماه جمعیت زیادی به محوطه تالار وحدت آمده‌بودند تا در مراسم وداع با افشین یداللهی حاضر شوند و در ادامه  این ترانه سرا را به خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کنند.

هاشمی وزیر بهداشت و درمان و مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد از جمله مسوولان حاضر بودند.

دقایقی پس از آغاز مراسم پیکر افشین یداللهی به حیاط تالار وحدت وارد شد،ترانه سرایان و اعضای «خانه ترانه»،تابوت او را به تالار وحدت آوردند.

به گفته مجری مراسم ،افشین یداللهی وصیت کرده است،پرچم ایران دور تابوت او باشد

مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در سخنانی گفت: او شاعری خوش‌ذوق، خوش‌قریحه، جوان و تاثیرگذار بود که امروز دیگر در بین مانیست.


وداع با افشین شاعر / امروز صبح به وصیت افشین یداللهی عمل شد

او سپس درگذشت افشین یدالهی را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری دانست و افزود: ما در جامعه هنری به خصوص پاپ، در حوزه محتوی مشکلات زیادی داریم، اما افشین یدالهی یکی از تکیه گاه‌هایمان در این حوزه بود، او کلمات را به زیبایی کنار هم می‌گذاشت.

وی یکی از با اخلاق‌ترین هنرمندان ایران بود، یکی ازبهترین‌ها که وجودش همیشه پر از آرامش، ذوق و انگیزه بود که هیچ‌گاه از هیچ‌کاری خسته نمی‌شد و آن‌قدر هر کاری را ادامه می‌داد تا به نتیجه برسد.

مرادخانی ادامه داد: تنها کاری که ما امروز می‌توانیم برای او انجام دهیم دعای خیر است، همه کارهای او تا امروز، نامش را تا ابد در حوزه فرهنگ ایران جاودانه می‌کند.

پس از بیش از یک ساعت از برگزاری مراسم،حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر افشین یداللهی نماز خواند و این ترانه‌سرا به قطعه هنرمندان بدرقه شد.

وداع با افشین شاعر / امروز صبح به وصیت افشین یداللهی عمل شد

افشین یداللهی پزشک نمونه کشور بود

علی‌رضا زالی، رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی کشور، نیز روز تشییع افشین یداللهی را محزون‌ترین آخرین جمعه سال دانست  و گفت: افشین بالاخره «اسیرِ منِ بیگانه» نشد و امروز شاهد عروج او هستیم، او همیشه می‌گفت جاده‌ها به بن‌بست می‌رسند، تلخ است که بگوییم او هم در جاده  به بن‌بست رسید. در واقع تلخ‌ترین زمان این است که اصل حادثه از دست رفت.

او ادامه داد: امسال دیگر برای سوگواری رمقی برای هیچ کدام‌مان باقی نمانده است. حوادث تلخ جمعی و فوت‌های ناباورانه برای همه ما سخت‌اند و چقدر سخت است که رویداد آخر با از دست دادن افشین یداللهی تکمیل شد.

وی یداللهی را یک شخصیت فرهنگی، علمی و پزشکی دانست و افزود: چهره افشین در عصر حاضر آنقدر خصایص و وجوهات مختلف داشت که از هر زاویه که به آن نگاه کنیم به جز خوبی نمی‌توانیم ببینیم. او یک طبیب مهرورز، خوشنام و مردم‌دوست بود. او معتقد بود مطبش مهم‌ترین جایگاه زندگی او و هویت او است.

زالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه روان‌پزشکان اصولا در معرض مواجهات و تاملات بخشی از دردمندان جامعه هستند، با این وجود باید سنگ صبوری برای بیماران‌شان باشند، گفت: او تا لحظه آخر به زیبایی این قدم را برداشت. افشین یک طبیب حاذق بود و اصولا با یک تحلیل روانکاوانه و علاج جویانه به درمان بیمارانش می‌پرداخت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه امروز جامعه پزشکی در کنار جامعه فرهنگی و هنری کشور سوگوار از دست دادن افشین یداللهی است، گفت: ترانه‌های وی اوجِ نظم، طراوت و شادابی بود. او می‌گفت ترانه‌هایم باید محبت، عشق و امید را ترویج دهد، اما باید در کنارش از پوچی و پراکندگی یاس نیز جلوگیری کنم.

او ترانه‌های یدالهی را برجسته از پارادایم نوین در ترانه‌های امروز دانست و افزود: توجه او نسبت به به روز رسانی علم روانپزشکی باعث شده بود تا در ترانه‌هایش نیز این خصوصیت را ببینیم.

زالی شخصیت افشین یداللهی را یک شخصیتی پنج‌وجهی و بسیار ستودنی دانست و گفت: رزومه وی مملو از اتفاقات خوب و کاراکتری متبلور از خصایص انسانی است.

او گفت: شهریور سال 92 افشین یداللهی به عنوان پزشک نمونه برتر انتخاب شد و جایزه و تقدیرنامه‌ی خود را از دستان مرحوم هاشمی رفسنجانی دریافت کرد.

افشین یداللهی دُردانه ترانه ایران بود

سیدعباس سجادی، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران نیز که به عنوان مجری صحبت می‌کرد، گفت: افشین یداللهی دُردانه‌ی ترانه ایران بود. او با رفتنش ترانه را داغدار کرد. او برای ما نمونه‌ای از نجابت، صداقت و دوستی بود. به قول قیصر امروز واژه‌ها برای بیان حجم این فاصله لال‌اند. 

وی همچنین درگذشت افشین یداللهی را به جامعه پزشکی و روانپزشکان ایرانی تسلیت گفت و ادامه داد: روز گذشته پنج‌شنبه 26 اسفند آخرین جلسه «خانه ترانه» بود. او خیلی پیش‌تر جلسه روز گذشته را به پایان رسانده و گفته بود: به خاطر پایان سال دیگر این جلسه را برگزار نکنند اما دیروز درِ فرهنگسرای ارسباران باز شد و این بار بدون افشین یداللهی آخرین جلسه سال 95 خانه ترانه با یاد او برگزار شد.

او همچنین از برگزاری نخستین جلسه خانه ترانه در 24 فروردین 96 در فرهنگسرای ارسباران خبر داد و گفت: آن جلسه که قطعا موسوم به خانه ترانه افشین یداللهی خواهد بود، با یاد او برگزار می‌شود.

وی از تبعات حادثه تلخ درگذشت یداللهی را داغدار شدن جامعه نظام پزشکی و روانپزشکان ایرانی و به کما رفتن حال همسر و برادر همسر وی در صانحه تصادف دانست.

او یداللهی را حلقه اتصال بسیاری از ترانه‌سرایان دانست و گفت: وی مانند نخ تسبیح همه ترانه‌سرایان را به یکدیگر حلقه کرد.

سجادی به آخرین پیام افشین یداللهی در اینستاگرام خود که درباره درگذشت علی معلم بود نیز اشاره کرد و ادامه داد: قرار بود دوم فروردین با افشین، محمدرضا فروتن و تعدادی از دوستان هنرمندش به ارمنستان برویم تا هفته‌ی هنری ایران در این کشور برگزار کنیم. او خواست یا یک همراه یعنی همسرش را نیز با خود ببریم که همه کارهای پروازشان نیز انجام شد، اما افشین زودتر از ما پرواز کرد.

به گفته وی قرار است در این هفته فرهنگی از طرف سفارت ایران در ارمنستان یادواره‌ای برای افشین یداللهی برگزار شود.

او تاکید کرد: ما از این به بعد با افشین زندگی می‌کنیم. از پدر و برادرش درخواست می‌کنم آثار بعدی وی را گردآوری کرده و در اختیار دوستدارانش قرار دهند.

مهدی ایوبی ترانه‌سرا و یکی از دوستان نزدیک وی نیز در سخنانی گفت: افشین یداللهی دو خانه داشت. یکی خانه شخصی همراه با خانواده‌اش و دیگری خانه ترانه که برای آن زحمت‌های زیادی کشید.

وی ادامه داد: هر جا و هر وقت هر کدام از ما و دوستانش به حضورش نیاز داشتیم، بالای سرمان بود. معتقدم امروز مهم‌ترین خواسته وی توجه به مهم‌ترین دستاوردش یعنی خانه ترانه افشین یداللهی است.

او افزود: افشین یدالهی 18 اسفند از من خواسته بود تا همه‌ی برنامه‌هایش از بیستم اسفند به بعد را کنسل کند و گفت من از 20 اسفند به بعد دیگر نیستم. او از امروز برای همیشه از بین ما رفت.

افشین یدالهی دردهای جامعه را باور می‌کرد

همچنین محمدرضا فروتن که تعدادی از اشعار افشین یداللهی را خوانده است، در سخنانی کوتاه گفت: من فقط یک رفیق را از دست ندادم یک لشکر رفیق را از دست دادم. می‌خواهم بگویم بخش زیادی از زندگی‌ام را مدیون دکتر افشین هستم.

این بازیگر سینما ادامه داد: او همیشه همراهم بود و کمکم می‌کرد. حتی ادامه تحصیلم را مدیون او هستم. او دردهای اجتماعی را همیشه باور می‌کرد و برای درمانش با مردم همراهی و همدردی داشت. او یکی از معجزات زندگی من بود.

دلمان برایت تنگ می‌شود

علیرضا قربانی نیز در سخنانی با بیان اینکه رفتن افشین یداللهی باورکردنی نیست، گفت: همه خاطرات خوبی از او داریم. فکر نمی‌کنم کسی را پیدا کنم که از افشین گله‌ای داشته باشد. قرار بود فردا شب او در کنسرت من در تالار وحدت حضور داشته باشد. مطمئن هستم که او امروز ناظر ماست. دلمان برایت تنگ می‌شود.

قربانی در ادامه به احترام افشین یداللهی خواند.

آرش یداللهی، برادر وی نیز در سخنانی کوتاه و با تشکر از همه کسانی که برای مراسم تشییع برادرش به تالار وحدت آمدند، گفت: می‌دانم که برادرم در فرهنگ ایران زنده است و یادگارهای فرهنگی و هنری‌اش همیشه پایدار خواهد بود.

در پایان مراسم که اغلب سخنرانان با حالت گریه و تاسف سخن می‌گفتند، قطعه‌ای از یکی از شعرهای افشین یداللهی که باصدای خود او خوانده شده بود، پخش و همزمان پیکر او روی دستان اعضای خانه ترانه به سمت بهشت زهرا و قطعه هنرمندان تشییع شد.

در مراسم تشییع افشین یداللهی هنرمندان و چهره‌های چون محمدسریر  -رئیس هیئت مدیرهٔ خانهٔ موسیقی ایران-، علی‌رضا رئیس دانایی، رئیس انتشارت نگاه و ناشر کتاب‌های افشین یداللهی، احسان خواجه‌امیری، فردین خلعتبری، حسن فتحی، امیریل ارجمند، الهام پاوه‌نژاد، پرستو صالحی، امیر تاجیک، یغما گلرویی، شجاع‌پور، نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، ایازی قائم مقام وزیر بهداشت، قاسم جعفری، داود گنجه‌ای، رجبعلی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، علیرضا عصار، محمد سلمانی، دکتر چراغعلی، اهورا ایمان، نیلوفر لاری‌پور، بابک صحرایی، امید صباغ، مزدا انصاری و .....  حضور داشتند.

افشین یداللهی ترانه‌سرا در سن ۴۸سالگی و در پی سانحه تصادف در ۲۵ اسفندماه درگذشت. در راه برگشت از هشتگرد، کامیون با ماشین‌ او تصادف کرد که در پی این موضوع، یداللهی ضربه مغزی شد و از دنیا رفت.

دکتر افشین یداللهی متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان و بزرگ‌شده تهران، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان معروف بود.  او برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی ترانه‌هایی سروده و از جمله آثارش در این زمینه ترانه‌های سریال‌های شب آفتابی، غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفردرجه و معمای شاه است.

کتاب‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و... تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» از این ترانه‌سرا به جا مانده است.

مراسم ترحیم افشین یداللهی از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه برپا خواهد شد.



منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲