جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
به گزارش خبرنگار سینما و تلویزیون پایگاه خبری دیباچه، روزهای پایانی سال نود و پنج به یاد هنرمندانی که دیگر نفسشان نه در صحنه تئاتر ، نه در جعبه جادویی بلکه حتی روی پرده های سینما نیز دلگرممان نمی کند.

اصغر بیچاره قدیمی ترین عکاس سینمای ایران و یکی از دارندگان مهمترین مجموعه های عکس سینمایی در تاریخ  ۲۲ خرداد ۹۵ در سن ۸۹ سالگی بعد از دوره ای بیماری دور از وطن و در آمریکا درگذشت و پیکر وی ۷ مرداد در قطعه هنرمندان آرام گرفت. 

روزهای پایانی سال پر درد سینما و تلویزیون را اینجا بخوانید

عباس کیارستمی یکی از مشهورترین کارگردانان سینمای ایران نیز سینما را تنها گذاشت. 

وی که از اواخر سال 94به دلیل بیماری در بیمارستانی در تهران بستری بود، برای ادامه معالجات اوایل تابستان به فرانسه رفت و 14تیر در شهر پاریس چشم از جهان فروبست.
پیکر وی شنبه 19 تیر وارد تهران شد و دو روز بعد ، از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همانجایی که او کار خود را شروع کرده بود به سوی خانه ابدی در آرامگاهی در لواسان آرام گرفت.

بهمن زرین پور، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون نیز ۱۷ تیرماه بعد از دوره ای بیماری ریوی در سن ۷۵ سالگی درگذشت و وی در کرج به خاک سپرده شد.

پرویز شاهین خو (متولد ۱۲۹۴) پیشکسوت ترین هنرمند عرصه نمایش دیگر هنرمندی بود که اواسط تابستان (۱۶ مرداد) از دنیا رفت و مراسم تشییع پیکر وی یک روز بعد  انجام شد.

اما این بار غم ، سایه بزرگی به سر  سینما ایران انداخت و با درگذشت یکی از پنج بزرگ سینمای ایران یعنی داود رشیدی (متولد ۱۳۱۲) . بازیگر نقش شش انگشتی در سریال خاطره انگیز«هزاردستان» بعد از مدتی تحمل بیماری آلزایمر، پنجم شهریور دار فانی را وداع گفت و دو روز بعد با بدرقه پرشکوه علاقمندان راهی خانه ابدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) شد.


نیلوفر خرم نیک بازیگر جوان سریال معمای شاه که در این سریال در نقش لیلی امیرارجمندی ایفای نقش می کرد، نیز ۱۲ شهریور حین عمل جراحی درگذشت و در سکوت به خاک سپرده شد.

 این بار خالق نوای آشنای همگان «زینب، زینب» یعنی سلیم مؤذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت و ملقب به سلطان الذاکرین در روز دوم آذر در سن هشتادسالگی درگذشت و در اردبیل به خاک سپرده شد وصدای تنین انداز او برای همیشه آرام گرفت.

جعفر والی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و از  هم دوره های استاد داود رشیدی و عزت الله انتظامی بعد از چند دوره بیماری در بیست و هفتمین روز از سومین ماه فصل خزان  در ۸۳ سالگی درگذشت.


وی که در سال ۱۳۴۸ در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، اولین بازی سینمایی اش را تجربه کرد؛ در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در ایران زندگی نمی کرد. والی بار دیگر در سال ۱۳۸۵ با بازی در فیلم «پاداش سکوت» شکوهمندانه به سینما بازگشت و کاندیدای بهترین نقش دوم مرد در یازدهمین دوره جشن خانه سینما و بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.

 نیما طباطبایی مستندساز 39 ساله و خواهرزاده رویا تیموریان  که کارگردانی اثر « من ناصر حجازی هستم» را برعهده داشت بعد از دست و پنجه نرم کردن با تومور مغزی در روزهای پایانی آذر ماه دار فانی را وداع گفت.

 دنیا فنی زاده عروسک گردان و دختر پرویز فنی زاده بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران هشتم دی در سن ۴۹ سالگی بعد از چند سال تحمل بیماری سرطان  درگذشت.


یک روز بعد از خاکسپاری مرحوم خسروی کارگردان مطرح عرصه تئاتر ، کاظم افرندنیا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه ۵ دهه حضور در این عرصه ها  را داشت، بعد از مدتی رنج بیماری به دلیل خون‌ریزی مغزی، راهی بیمارستان شد و در بامداد 9بهمن در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
پیکر افرندنیا ۱۲ بهمن از مقابل خانه سینما به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا راهی آرامگاه ابدی خود شد.

خبر درگذشت حسن جوهرچی بازیگر نام آشنای تلویزیون و سینما در ۴۹ سالگی همراه با شوک و تعجب بسیاری از اهالی رسانه و هنردوستان جمعه ۱۵ بهمن را برای علاقه مندان وی تار کرد.
وی که مدتی در بیمارستان بستری بود، به دلیل نارسایی کلیه و ایست قلبی تسلیم مرگ شد و ۱۷ بهمن از مقابل خانه سینما به سرای باقی شتافت.

برچسب ها: هنرمندان ، دیباچه ، سال 95 ، مرگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲