پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
محمد صراف گفت: دانلود غیرقانونی قسمت سوم سریال عاشقانه در طی دو روز باعث ضرری ۱۰۰میلیارد ریالی شده است.

به گزارش دیباچه؛ محمد صراف (رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV و مدیرعامل فیلم نت) گفت: سه هفته است که سریال عاشقانه به بازار آمده و قسمت سوم آن روز دوشنبه (۱۶ اسفند) در شبکه‌ نمایش خانگی و سامانه‌های آنلاین منتشر شد؛ اما در همین زمان کم تا امروز (۱۸ اسفند) بیش از دو میلیون نسخه‌ غیرقانونی این سریال دانلود شده است. این یعنی زنجیره‌ تولید کننده تا توزیع کننده ظرف این مدت ۱۰۰ میلیارد ریال ضرر کرده است. این حجم دانلود غیرقانونی یک فاجعه برای کل کشور است.

ضرر ۱۰۰ میلیاردی سریال «عاشقانه»!

وی ادامه داد: حدود ۳ سال است که سیستم VOD و IPTV در ایران راه‌اندازی شده و شرکت‌هایی بالغ بر ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا امروز ۱۵ موسسه‌ی VOD و IPTV فعال، با مجوز و قانونی در کشور داشته باشیم. شرکت‌های VOD و IPTV توانسته‌اند برای نزدیک به هزار نفر کارآفرینی کنند و مستقیم و غیرمستقیم با آنها وارد کار شوند. این شرکت‌ها بیمه و مالیات می‌دهند و مبتنی بر نظام مالی کشور به تعهداتشان عمل می‌کنند. اما به موازات این تلاش‌ها، سرویس‌های غیر‌قانونی در کشور فعالیت‌ می‌کنند و باعث ضرردهی شرکت‌هایی می‌شوند که در حوزه‌ VOD سرمایه‌گذاری، تلاش و تولید محتوا می‌کنند. در واقع می‌شود اینطور گفت که نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه‌ بسیار زیادی کرده‌ است تا زیرساخت‌هایی به وجود آمده، سازمان فناوری اطلاعات هزینه کرده و حجم زیادی از زیرساخت، شبکه و شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کردند تا کاربران بتوانند در یک بستر قانونی از انواع محتوا بهر‌ه‌مند شوند. اما درنهایت یکسری سایت‌های غیر‌قانونی از آن بهره می‌برند.

وی افزود: من به نمایندگی از ۱۵ شرکت عضو انجمن صنفی VOD و IPTV که دغدغه داشته‌اند تا قانونی کار کنند و هزینه‌های زیادی می‌کنند تا نسخه‌ VOD و IPTV سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی، مستند و تئاتر که در کشور تولید می‌شود را خریداری می‌کنند، اعلام نگرانی می‌کنم چون بهره‌ همه این تلاش‌ها را در حال حاضر کانال‌های توزیع غیرقانونی می‌برند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های سایت‌های غیرقانونی گفت: کانال توزیع غیر‌قانونی می‌تواند جوانی باشد که در خانه‌اش نشسته و با کامپیوتر شخصی‌اش سایتی را بالا آورده یا سایت سازمان یافته‌ای مثل تاینی موویز. با همین ساختار ساده، دو میلیون نسخه غیرقانونی از یک سریال تولید داخل دانلود می‌شود. یک زنجیره برای تولید این سریال و عرضه‌ نسخه‌ آنلاین آن زحمت کشیده است. سرمایه‌گذار پولی گذاشته تا این سریال ساخته شده، شرکت‌های پخش‌کننده سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا با کیفیت این سریال را در اختیار مخاطب قرار دهند و شرکت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است اما در انتهای این زنجیره بهره را سایت‌ها و سامانه‌های غیر‌قانونی می‌برند.

صراف با اشاره به اینکه بارها ضررهایی که سایت‌های غیرقانونی به شبکه‌های قانونی و رسمی وارد می‌کنند به مدیران دولتی اعلام شده است؛ افزود: حتما باید موضوع نفت، اختلاس یا پول‌شویی در میان باشد تا کسی صدای ما را بشنود؟ ما در آستانه پایان دوران اول ریاست جمهوری آقای روحانی هستیم و این مطالبه جدی ما در صنعت آی.‌تی است. از جناب آقای دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات، جناب آقای دکتر فیروز‌آبادی و متولیان امر و آیت‌‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، مطالباتی داریم. محدودیت‌ها، قوانین و مالیات‌های زیادی برای شرکت‌های عضور صنف VOD وجود دارد و درنهایت حمایتی برای حل مشکل دانلود‌های غیرقانونی صورت نمی‌گیرد. سه سال است که شرکت‌های VOD برای پخش نسخه‌ آنلاین فیلم‌ها، سریال‌ها و …. به تهیه‌کنندگان آثار پول پرداخت می‌کنند. تا قبل از فعالیت رسمی این موسسات، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار نمایشی، هیچ سهمی در انتشار فیلم‌هایشان در فضای مجازی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: ما سریال شهرزاد را در یک پروسه‌ قانونی پخش کردیم. از ابتدای سریال ما برای توزیع‌های غیرقانونی شکایت کردیم و درخواست کردیم کانال‌های توزیع غیر‌قانونی را ببندید. این پروسه ۶۶ ماه طول کشید و درنهایت منجر به فیلتر شدن دو سایت شد. توزیع قسمت‌های سریال شهرزاد در آن زمان تمام شده بود که این دستور آمد. این مسیر، مسیر درستی نیست. مسیری است که ما را به ورشکستگی می‌برد.

رییس انجمن صنفی VOD و IPTV افزود: این حوزه نیازمند یک «کمیته صیانت» است. کمیته‌ای مشابه کمیته‌ای که در حوزه‌ی شبکه نمایش‌خانگی شکل گرفت. باید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی، صنف VOD و قوه قضاییه تشکیل شود و این کمیته محل تقاطع اطلاعات باشد. در سینمای ما هر سال حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید می‌شود. ما کشوری نیستیم که تولید سالانه ۵۰۰۰ فیلم داشته باشم. اطلاعات همه عوامل تولید‌کننده این ۱۰۰ فیلم، قراردهای فروش‌های نسخه شبکه نمایش خانگی این فیلم‌ها و همه‌ قراردادهای فروش نسخه‌های وی.‌او.‌دی آن‌ها موجود است و باید به این کمیته برسد. در این کمیته طبق این اطلاعات مشخص می‌شود چه سایت‌هایی قانونی و چه سایت‌هایی غیرقانونی فعالیت می‌کنند و این کمیته باید بتواند در کمترین زمان ممکن فعالیت سایت‌های غیرقانونی را متوقف کند.

وی افزود: ما برای فروش هر نسخه از یک سریال در فضای مجازی فقط یک هفته زمان داریم. زنجیره و مسیری که الان برای شکایت از توزیع غیرقانونی وجود دارد بسیار زمان‌بر است. حال باید چه کرد؟ قانون پیش‌بینی کرده اگر وزارت ارشاد یا وزارت ارتباطات به اپراتور دسترسی، نامه ارسال کند که یک محتوا غیر‌قانونی و غیر‌شرعی است، آن اپراتور دسترسی می‌تواند راسا اقدام کند و فعالیت سایت مذکور را متوقف کند. اگر یک کمیته صیانت با نمایندگان مورد نیاز از هر بخش تشکیل شود، این اتفاق می‌تواند در کمترین زمان ممکن رخ دهد و از ضرر بیشتر به زنجیره‌ای که منجر به ارائه قانونی نسخه‌های VOD به مخاطبان می‌شود؛ جلوگیری شود.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲