شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۵۳
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۰۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان می گوید بافت تاریخی این شهر پیش از این و تا دو سه سال اخیر تخریب شده و حالا او وارث هکتارها زمین رها شده است. ، بیش از ۱۸ هکتار  از خانه ها و حمام های قدیمی قرار گرفته کنار هم بافت تاریخی سمنان را تشکیل می دادند.

دیباچه:

هیچ یک از بناهای تاریخی به صورت منفرد در این بافت آنطور که اداره کل میراث فرهنگی سمنان گفته، در فهرست میراث ملی ثبت نشده اند ولی همه آنها در بافت تاریخی تجمیع و یک شماره ثبت گرفته بودند. اما بی توجه به همه اینها، مدیران سابق به این بافت بی توجهی کرده اند تا به جای آن خانه های جدید ساخته شود. خانه هایی آپارتمانی که رنگ و بویی از شهر سمنان ندارند و در هر شهر دیگری نیز می توانند ساخته شوند.

اکنون اداره کل میراث فرهنگی سمنان وارث انبوهی از زمین های خاکی رها شده و خانه های تخریب شده است هر طرف از این بافت تاریخی نشانی از زخم دارد. زخمی که خانه های تاریخی را تراشیده و فقط دیواری از آنها را باقی گذاشته است.

مهر نوشت: حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان می گوید: براساس توافق انجام شده با شهرداری و متولیان شهرسازی قرار بود برای ۱۸ هکتار طرح جامع آماده و آسیب های بافت نیز در آن گنجانده شود. این طرح را داده اند و قاعدتا باید در شورای فنی مطرح شده تا کلیات آن تایید شود و پس از آن به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برای بررسی نهایی برود. به همین دلیل در حال حاضر و در فاز اول پهنه شرقی مسجد امام که بخش کوچکی از این بافت است، مورد بررسی قرار گرفته و طرح آن بخش از بافت تایید شده و قرار است متولیان شهرسازی فعلا در آن محدوده با در نظر گرفتن ضوابط و الزامات سازمان میراث فرهنگی فعالیت کنند.

 

دیباچه- سمنان1


وی با بیان اینکه هنوز طرح بافت تاریخی تایید و ابلاغ نشده است ادامه می دهد: تا دو ماه دیگر این طرح نهایی می شود. ما در مقابل کار انجام شده قرار گرفته ایم. قرار بود این روال به نحوی ترمیم و جبران شود. به طور حتم این طرح برای ما ایده آل نیست اما به هر حال از آنچه که در اختیار داریم بهتر می شود. ما اکنون وارث زمین های رها شده و محوطه های پاک شده از خانه های قدیمی در بافت تاریخی سمنان هستیم. پیش از این به اسم احیا، بناهای قدیمی را تخریب و بازسازی کرده اند. درست است که تخریبش کار درستی نبوده اما اکنون رها کردن آن زمین ها هم درست نیست.چون جمعیت مهاجرت کرده و بزه زیاد می شود. بنابراین باید فکری کرد.

 

بیدختی می گوید: وظیفه ما شهرسازی نیست اما شهرداری مشاور گرفته و ما هم استانداردهایمان را اعلام کرده ایم. آنها هم گفته اند که همان بافت قدیمی را بازسازی می کنند. با این حال باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد از جمله اینکه نباید ابزار تشویقی ایجاد کنیم تا کسانی که پلاک ملک آنها بازسازی می شود، به سمت تخریب و نوسازی پیش بروند. پس نوع رفتار با این بافت اهمیت زیادی دارد و باید متولی احیا که همان شهرداری است، این نکته را لحاظ کند.

 

بیدختی درباره اینکه چقدر به متولیان شهرسازی در سمنان می توان اعتماد داشت می گوید: در طرحی که داده اند استانداردهای میراث فرهنگی در نما و فرم و غیره لحاظ شده است به همین دلیل گفته ایم که در حال حاضر پهنه شرقی را شروع کنند تا ببینیم اگر موفق بود، به بخش های دیگر هم تسری پیدا کند. به هر حال این طرح اگرچه ایده آل نیست اما از داشتن زمینهای صاف و رها شده بهتر است!

 

اکنون قرار است به صورت آزمایشی پهنه شرقی بافت تاریخی را بازسازی کنند تا بلاخره تکلیفی برای زمین های رها شده بافت تاریخی سمنان نوشته شود. تکلیفی که متولیان شهرسازی آن را در چند سال پیش به بدترین شکل نوشته بودند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار