جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۲۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به یک فیلم
نویسنده «فصل نرگس» به یک قصه بسنده نکرده و چهار اتفاق مختلف را در هم تنیده است. شاید نگارش چنین فیلمنامه ای کمی تکراری به نظر برسد اما در «فصل نرگس» درام ها در تقاطع درستی به هم می رسند و همین نکته است که قصه مکتوب این اثر را منحصر به فرد می کند!

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، «فصل نرگس» فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی نگار آذربایجانی که سحر صباغ‌سرشت تهیه کننده آن بوده است. 

«فصل نرگس» دومین فیلم نگار آذربایجانی است و پیش از این فیلم سینمایی «آیینه های روبرو» را ساخته بود. فصل نرگس فیلم خوبی است! نویسنده به یک قصه بسنده نکرده و چهار اتفاق مختلف را در هم تنیده است. شاید نگارش چنین فیلمنامه ای با ساختاری فرمالیستی کمی تکراری به نظر برسد اما در «فصل نرگس» درام ها در تقاطع درستی به هم می رسند و همین نکته است که قصه مکتوب این اثر را منحصر به فرد می کند.

«فصل نرگس» عاشقانه ای آرام!

البته که به تصویر کشیدن چنین قصه ای به درک درست قصه، فرم و ساختار فیلم، توسط کارگردان نیاز دارد تا به اثری جاندار تبدیل شود و این کارگردان است که با درک داستان های قصه به ریتم آن ضربان می بخشد و درون بازیگر را در جلوی دوربین به تلاطم وا می دارد تا به این ترتیب روح زندگی را در اسکلت و چهارچوب فیلم بدمد.

«فصل نرگس» روايتي از آدمهایی است که از جنوب تا شمال شهر را پر کرده اند. این فیلم سه قصه تو در تو را روایت می کند. سه قصه مستقل که هرکدام بر دیگری تأثیر دارند و آدمهای آن را به تکاپو وا می دارند تا کشمکش فیلم را فرا گیرد و مخاطب را روی صندلی سالن گیر بیندازد.

درست است که روایت زندگی آدم های امروز با تلخی ناگریز همراه است اما فیلم «فصل نرگس» یک عاشقانه آرام است که لطافت و زیبایی اش به تلخی های آن می چربد. مخاطب با دیدن این فیلم ناخودآگاه لبخند می زند زیرا سرتاسر آن روایت گر زندگی آدمهایی است که در زندگی روزمره شان لابلای آدم های دیگر در کوچه و خیابان با عشق برخورد می کنند و متبرک می شوند و به تعالی می رسند. «فصل نرگس» اثری شاعرانه است به همان اندازه که در لحن جمله قبل وجود دارد!

تقریبأ همه عوامل در خدمت اثر هستند و امیر آقایی بازی روانی دارد، یکتا ناصر متفاوت ظاهر شده و پژمان بازغی، گوهر خیراندیش و ریما رامین فر نیز بازی یکدستی ارائه داده اند.

در پایان باید گفت کاش فیلم سینمایی «فصل نرگس» زمان اکران خوبی نصیبش شود و مانند اکران جشنواره اش مورد بی مهری مخاطبان قرار نگیرد.


یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲