پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
شب گذشته با حضور سینماگران و هنرمندان؛
پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته با حضور سینماگران و هنرمندان و با طرحی از علی حاتمی در سینماتوگراف موزه سینما رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، مراسم رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و مجموعه آثار منتخب مردمی در ادوار گذشته فیلم فجر شب گذشته سوم بهمن ماه با حضور هنرمندان و سینماگران در موزه سینما برگزار شد.

پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با طرحی از علی حاتمی رونمایی شد

در این مراسم محمدعلی کشاورز، خسرو سینایی، سعید راد، حمید فرخ نژاد، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری هادی مقدم دوست، سعید سهیلی، مجید مظفری، حبیب ایل‌بیگی، پژمان بازغی، مستانه مهاجر، محمود کلاری، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، محمدمهدی دادگو، رضا داوودنژاد، هاتف علیمردانی، کوروش تهامی، محمدرضا شریفی نیا و ... و با حضور خانواده علی حاتمی؛ «زری خوشکام» همسر علی حاتمی و لیلا حاتمی و علی مصفا و فرزندانشان مانی و عسل حضور داشتند.


در ابتدای این مراسم که اجرای آن را امید روحانی برعهده داشت، از آتش نشانان شهید یاد شد. روحانی حادثه پلاسکو را دردناک برشمرد و از حاضران درخواست کرد که به احترام آنها یک دقیقه سکوت کنند.


او با اشاره به جای خالی زنده یاد علی حاتمی در سینمای ایران گفت: امسال بیستمین سالی است که علی حاتمی را در کنار خود نداریم و هرچه می‌گذرد بیشتر متوجه ضربه‌ای می‌شویم که فقدان او به سینمای کشور زده است. زمانی‌که حاتمی کار خودش را شروع کرد، سعی کرد آن‌چیزی که در زبان و تکنیک و قالب سینما از غرب می‌رسید، تماما اخذ نکند، بلکه در سینمای ایران آن را تعریف کند.


سپس فیلمی با عنوان «علی حاتمی، راوی فاتحان و سوته‌دلان» در بخش ابتدایی مراسم پخش شد.

پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با طرحی از علی حاتمی رونمایی شد


در ادامه مراسم، محمدمهدی دادگو برای اجرا روی صحنه آمد و او نیز درباره زنده یاد حاتمی گفت: از استفاده افعال ماضی برای این رفیق قدیمی پرهیز دارم. در این‌جا می‌خواهم چند نکته را پیش از رونمایی پوستر جشنواره سی و پنجم فجر اشاره کنم، پوستری که تصویر علی حاتمی را دارد. پرویز یشایایی اولین کارفرمای علی حاتمی بود که با عباس کیارستمی باهم کار می‌کردند. تقدیر این بود که این دو کار خودشان را شروع کنند و یک نفر سینمای ایران را به جهانیان معرفی کند و دیگری شاخص سینمای ملی باشد.



وی ادامه داد: محمد حیدری از سال گذشته سنت پسندیده‌ای را رقم زده که هر سال پوستر با تصویر یکی از هنرمندان رونمایی شود که جای تشکر دارد.


دادگو به آثار علی حاتمی که همگی به صورت نگاتیو موجود هستند، اشاره کرد و افزود: پیشنهاد دادیم همه آثار علی حاتمی از «هزاردستان» تا کار ناتمام «تختی» در یک مجموعه به صورت دیجیتال جمع آوری شود، همچنین علاوه بر فیلم ها، یکسری مصاحبه‌ها و اسناد باقی مانده از او، همگی توسط موسسه رسانه‌های تصویری ارائه شود.



دادگو درباره دعوت از بزرگان سینمای ایران و هنرمندانی که در فیلم های حاتمی حضور داشتند، توضیح داد: با محمد حیدری برای دعوت از بزرگان سینمای ایران به دیدار آقای کشاورز رفتیم که امشب حضور دارند و امیدواریم همیشه سلامت باشند. همچنین به دیدار علی نصیریان رفتیم که با توجه به تغییر برنامه امشب نتوانستند در مراسم حضور داشته باشند و همچنین به دیدار آقای عزت‌الله انتظامی رفتیم که به دلایل بیماری نتوانستند اینجا باشند، همچنین به دیدار آقای جمشید مشایخی رفتیم که به دلیل اینکه تازه از بیمارستان مرخص شده بودند، نتوانستند تشریف بیاورند.



در این بخش از مراسم، از همسر و دختر و نوه های علی حاتمی به همراه احترام برومند، همسر مرحوم داوود رشیدی و محمد حیدری و محمدعلی کشاورز درخواست شد که برای رونمایی از پوستر جشنواره فیلم فجر روی صحنه بیایند.

پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با طرحی از علی حاتمی رونمایی شد

محمدعلی کشاورز که با واکر و به سختی روی صحنه حاضر شده بود، در سخنانی کوتاه گفت: من همیشه مدیون علی حاتمی هستم و در این‌جا باید بگویم که علی حاتمی کار را از تئاتر شروع کرد. اولین کارهای تئاتری‌اش را که می‌نوشت، با هم کار می‌کردیم. بعد از آن بود که وارد سینما شد و به بزرگ سینمای کشور تبدیل شد.


وی خطاب به جوانان گفت: می‌خواهم بگویم اگر می‌خواهید در سینما موفق باشید، باید ابتدا تئاتر را درک کنید.


کشاورز با بیان اینکه خودم را ایرانی می‌دانم و برخاسته از مردم هستم و هرکاری هم انجام دادم برای مردم ایران کرده‌ام، به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: آن‌ها افراد بزرگی بودند که واقعا جانفشانی کردند و ما در مرگ همه آن‌ها سهیم هستیم.


سپس نوه های علی حاتمی به همراه محمد حیدری از پوستر این دوره جشنواره رونمایی کردند. پس از آن منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما و محمد حیدری از مجموعه آثار علی حاتمی رونمایی کردند.


پس از رونمایی از پوستر و گرفتن عکس یادگاری، نوبت به رونمایی از برگزیدگان سیمرغ بلورین نگاه مردمی مجموعه فیلم‌های سیمرغ مردمی در ادوار گذشته جشنواره فجر رسید.


این آثار که شامل فیلم های سینمایی آژانس شیشه‌ای، رنگ خدا، عروس آتش، سگ کشی، متولد ماه مهر، ارتفاع پست، فرش باد، مارمولک، بید مجنون، چهارشنبه سوری، اخراجی‌ها، سنتوری، همیشه پای یک زن در میان است، بی‌پولی، درباره الی، به رنگ ارغوان، جدایی نادر از سیمین، برف روی کاج‌ها، حوض نقاشی، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند، شیار ۱۴۳، خط ویژه، رخ دیوانه و ابد و یک روز بودند، توسط پخش کلیپی معرفی شدند.



در ادامه مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیل مفجر پشت تریبون قرار گرفت و اسامی کارگردان و تهیه کننده این آثار را خواند و از حاضران خواست ک هروی صحن هبیایند. از کارگردان و تهیه کننده های این فیلم های سینمایی با لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر به عمل آمد.

خسرو سینایی، کمال تبریزی، پوران درخشنده و ابوالحسن داوودی و سعید روستایی، مهدی کریمی، قاسم قلی‌پور، منوچهر محمدی، سیدجمال ساداتیان، حبیب‌الله کاسه‌ساز، محسن علی‌اکبری، سیدمحمود رضوی، محمدحسین قاسمی، منصور لشگری قوچانی، بیتا منصوری، سعید ملکان و هادی مقدم دوست از میان کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های برگزیده در سالن حضور داشتند که روی صحنه حاضر شدند و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار