جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۵۸
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۰۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مجموعه تئاتر شهر به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسایل مختلف حوزه هنر از جمله وضعیت سالار عقیلی و اتفاقی که برای فاطمه معتمد آریا رخ داد، پاسخ داد.
 دیباچه :



علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته ۸ بهمن ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تئاتر پایه و اساس هنرهایی مثل سینما است و بهترین و برجسته ترین هنرمندان ما از تئاتر به سینما راه یافته اند. متاسفانه این هنر در سال های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است به همین جهت ما امسال را سال تئاتر اعلام کردیم و خوشبختانه اقدامات بسیاری نیز در زمینه تئاتر صورت گرفته است.

مهر نوشت وی ادامه داد: اقدامات بسیاری با همکاری شهرداری تهران صورت گرفته تا فضاهای تازه ای راه اندازی شود. در شهرستان ها نیز این رویکرد را پیش گرفتیم. حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان نیز از دیگر برنامه های ما در حوزه تئاتر است. چون پیشکسوتان این عرصه سال های زیادی تلاش کردند و حمایت از آنها باعث می شود نسل جوان ما آموزش حرفه ای ببینند. متاسفانه انجمن های نمایشی ما در شهرستان ها امکانات کمی دارند که باید از آنها حمایت کنیم. وزارت علوم نیز در حمایت و آموزش از جوانان با ما همکاری می کند تا مراکز آموزشی و دانشگاه های هنر تقویت شود.

دیباچه - سالار عقیلی

وزیر ارشاد درباره توجه به بخش خصوصی بیان کرد: تلاش ما این است که تکیه روی امکانات دولتی نباشد. زمانی بود که دولت در دوران شکوفایی خود به سر می برد مثل زمان دولت آقای احمدی نژاد که ۷۰۰ میلیارد دلار پول وارد کشور شد و البته نفهمیدیم که این پول در نهایت چه شد. زمانی هم مثل الان دست دولت خالی است و قیمت نفت از ۱۴۷ دلار به ۲۴ دلار کاهش پیدا کرده است و تنها تلاش دولت این است که بتواند اولویت ها را تامین کند. در فضای تازه که خوشبختانه برجام به فرجام رسید ایران اعتبار دیگری در اروپا به دست آورد اما متاسفانه در گذشته به وزیر ما به اندازه یک مدیرکل هم احترام نمی گذاشتند.

ورود بانک های خصوصی  به عرصه هنر با نظارت دولت

جنتی یادآور شد: پیش از آن هم در چند ماه گذشته هیات‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفره به ایران آمدند تا فعالیت‌هایی را داشته باشند البته دولت همواره تاکید کرده که آنها اینجا را فقط به عنوان بازار فروش محصولات خود نبینند، بلکه باید بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و کارهای اساسی در حوزه صنعت و ساخت زیربناهای کشور جزو اولویت‌های دولت است که تمام اینها باعث اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد می‌شود. در حوزه هنر به دنبال این هستیم که از امکانات غیر دولتی استفاده کنیم به همین جهت شرکت سرمایه گذاری توسعه هنر را پایه گذاری کردیم و تقریبا همه بانک‌های خصوصی را به میدان کشانده‌ایم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. البته خود وزارت ارشاد نیز سرمایه‌گذاری کرده و در آینده این شرکت را در بورس قرار می‌دهیم تا ۱۰ درصد آن را عامه مردم بتوانند خریداری کنند و از این طریق بخش خصوصی را وارد حوزه هنر کنیم.

وی افزود: با این همه استعداد و ظرفیتی که در تئاتر ما وجود دارد باید پایمان به خارج از کشور باز شود. مثل سینما که تاکنون فقط در جشنواره‌ها حضور داشتیم اما الان باید در سالن‌های سینمای اروپا و شرق آسیا هم آثار سینمای ایران را اکران کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ اتفاقی که برای سالار عقیلی رخ داده و واکنش دولت نسبت به این اتفاق گفت: عقیلی آدم سیاسی نبوده و تمام شبکه‌های خارجی را نمی شناخته که بداند آنها چه رویکردی دارند بلکه به او گفته بودند اگر در این شبکه حضور پیدا کند مردم لندن بیشتر در جریان کنسرت او قرار می گیرند. در این برنامه هم فقط چند کلامی حرف فرهنگی زده و درباره فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.

جنتی درباره اینکه چطور امکان دارد که فردی مثل سالار عقیلی نداند که شبکه ای مثل «من و تو» رویکرد سیاسی درارد و آن را نشناسد، توضیح داد: این اتفاق خیلی هم بعید نیست. چون  اینها آدم‌های سیاسی نیستند و تمام همت خود را در همان زمینه‌ کاری خود متمرکز می‌کنند. شاید اگر شبکه ای مثل بی‌بی سی بود او بیشتر متوجه می شد.

وی درباره اتفاقی که در کاشان برای فاطمه معتمدآریا رخ داده است، گفت: سیاست دولت حمایت از هنرمندان است به خصوص خانم معتمد آریا که هنرمندی شناخته شده، خوشنام و برجسته است. ما قطعا اتفاقی را که برای وی در کاشان رخ داده تایید نمی کنیم اما همه چیز دست دولت نیست و مجموعه امکانات و اختیاراتی که دولت دارد، محدود است و خودش ضوابط اجرایی ندارد تا مستقیما با این افراد برخورد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما رفتارهای خودسرانه ای از برخورد با هنرمندان و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنیم تا برخورد با مراکز دیپلماتیک و آتش‌زدن سفارت عربستان که همه آن‌ را محکوم کردند، شاهد هستیم. این افراد خودسر عوامل پرنفوذ و پرقدرتی هستند و با استفاده از پشتوانه هایشان دارند عمل می کنند. ما حتی در برخی شهرها امکان برگزاری یک کنسرت را هم نداریم هرچند سعی می‌کنیم آن را برگزار کنیم اما به هرحال مشکلات زیاد است.

علی جنتی شامگاه ۸ بهمن‌ماه پس از تماشای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» در تئاتر شهر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتشان پاسخ گفت.


 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲