پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
گفتگو با کارگردان جوان به بهانه پذیرفته شدن اثرش در جشنواره تئاتر فجر
مصطفی کوشکی کارگردان نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» اثر جاودانه شکسپیر از ویژگی کارش، حضور چهره ها در تئاتر و تغییر روش جشنواره فجر گفت.

مصطفی کوشکی کارگردان جوان تئاتر که تا کنون چند نمایش را به روی صحنه برده است با آخرین اثرش «رویای یک شب نیمه تابستان» در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. این هنرمند درباره نمایش « رویای یک شب نیمه تابستان » به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: این نمایش یکی از آثار شکسپیر است که باقر سروش آن را بازنویسی کرده است و من به اتفاق گروه تلاش کرده ایم با نگاهی نو توصیف های کلاسیک موجود در متن را به مخاطب ارائه دهیم.

مصطفی کوشکی: از جشنواره تئاتر فجرهیچ توقعی ندارم/در تئاتر معادلات تغییر کرده است

بدون فحاشی مخاطب را می خندانیم

کوشکی با تأکید بر اینکه به متن اصلی وفادار بوده است گفت: کنش های موجود در متن را نگه داشته ایم و آن را برای مخاطب امروز بازنویسی کرده ایم و در عین حال سعی کردیم زبان و رفتار شخصیت ها را در حالی از آن خود کنیم که جنس و چیدمان واژه ها متعلق به اثر باشد.

این هنرمند در توضیحات بیشتر گفت: به نظرم نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» کمدی شریفی است که سعی دارد بدون پناه بردن به اتفاق های رکیک و فحاشی و شوخی های سبک تماشاگر را بخنداند و همین موضوع باعث استقبال مخاطبان از نمایش شده است.

حضور بازیگران چهره می تواند مانند تیغی دو دم عمل کند

کوشکی در پاسخ به این سوال که حضور بازیگر چهره چقدر در فروش یک نمایش موثر است گفت: زمانی که تعداد مخاطبان از بیست هزار نفر به دویست هزار نفر برسد معنی اش این است که معادلات تغییر کرده است و باید آن را پذیرفت بدین ترتیب باید گفت حضور بازیگران چهره در فروش گیشه موثر است.

وی با بیان اینکه حضور بازیگران چهره می تواند مانند تیغی دو دم عمل کند ادامه داد: هدف باید آلوده کردن مخاطب به تئاتر باشد و اگر مخاطب فقط برای دیدن چهره های معروف به دیدن تئاتر برود اتفاق خوب و قابل اعتنایی نیفتاده است و فقط خودمان را گول زده ایم!

راه اجحاف به آثار در جشنواره فجر بسته شده

این کارگردان درباره کیفیت اجرایی جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره روال درستی را طی می کند و به نظر می رسد امسال با جشنواره کم نقص تری مواجه باشیم.

وی در توضیحات بیشتر گفت: اینکه نمایش های اجرا شده در طول سال به جشنواره می روند اتفاق خوبی است؛ زیرا در سال های قبل گروه ها دغدغه ورود به جشنواره داشتند تا بتوانند نوبت اجرا بگیرند و همین موضوع از کیفیت اثر می کاست و باعث می شد کارگردان و عوامل نمایش به مخاطب فکر نکنند و فقط به قبول شدن اثرشان بیاندیشند بلکه اجرای عمومی بگیرند که این اتفاق هم به ندرت می افتاد زیرا جشنواره پذیرای تعداد کمی از آثار است.

کوشکی گفت: زمانی که نمایش پس از اجرا به جشنواره برود دیگر مورد بی مهری داوران قرار نمی گیرد و ابراز نظرهای سلیقه ای داوران باعث اجحاف در حق گروه ها نمی شود زیرا پیش تر مخاطبان، با استقبال یاعدم استقبالشان از نمایش، آن را رد یا تأیید کرده اند که این اتفاق خوبی است.

مصطفی کوشکی مدیر مجموعه فرهنگی هنری «تئاتر مستقل تهران» است و علاوه بر نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» که بازیگرانی چون آزاده صمدی، روشنک گرامی و مجید نوروزی در آن ایفای نقش می کنند نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» را کارگردانی کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳