چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۵
نگاهی به ادغام نافرجام دو شبکه و حذف شبکه تهران از آنتن تلویزیون؛
پس از تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما شاهد بازگشت شبکه تماشا به کانال HD در مردادماه 1395 بودیم که پس از آن شبکه تهران از آنتن شبکه‌های سیما حذف شد
به گزارش خبرنگار تلویزیون دیباچه، ادغام شبکه تماشا و نمایش و ایجاد شبکه پنج سیما با محور و رویکرد اقتصادی از اقداماتی بود که در دوره مدیریت جدید سازمان صداوسیما مورد پسند واقع نشد و منجر به حذف شبکه تهران و بازگشت شبکه تماشا روی آنتن بود.

تغییر رویکرد اقتصادی شبکه پنج/ بازگشت «تماشا» با هدفی مبهم

این درحالی است که شبکه‌های استانی صداوسیما با هدف ارتقای فرهنگ بومی و معرفی و شناساندن آداب و رسوم شهرها و روستاهای آن منطقه در استان های کشور راه اندازی شده است. همچنین دیگر رسالت این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی وقایع و حوادث استانی به مردم است.

بر همین اساس، شبکه تهران نیز در آذرماه سال 74 با هدف پاسخگویی به نیازهای شهری اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی استان تهران و انعکاس، تبیین و مسایل و موضوعات مربوط به آن تاسیس شد و پس از آن، پس از ادغام دو شبکه تماشا و نمایش در 9 آذرماه 1393، شبکه تهران از حالت شبکه استانی تهران خارج و به شبکه سراسری پنج سیما تغییر رویکرد داد و پس از آن از 29 آذر ماه 1393 به صورت رسمی برنامه‌های جدید خود را آغاز کرد.

آنتن شبکه تهران از این تاریخ به صورت آزمایشی به شبکه سابق تماشا انتقال داده شد و پس از حدود یک ماه و در تاریخ 4 بهمن ماه، شبکه تهران HD به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

این در حالی بود که ادغام دو شبکه تماشا و نمایش نیز از زبان معاون سیمای وقت که در جمع مدیران سیما سخن می‌گفت در راستای برنامه‌ریزی افزایش کیفیت در شبکه های سیما انجام شد. وی همچنین با تاکید بر ضرورت اهتمام ویژه به صرفه‌جویی، از مدیران شبکه‌های سیما خواست داوطلبانه برنامه‌های پرهزینه، کم اثر و کم‌بیننده را از جدول برنامه‌ها حذف و برای کوچک‌سازی شبکه نیز کارشناسی کنند و آثار و نتایج آن را پیش‌بینی و بررسی کنند.

تا به اینجا، موضوع ادغام دو شبکه نمایش و تماشا که رویکردهای یکسانی داشتند، منطقی است چراکه بازپخش مکرر فیلم‌ها و سریال‌های تامینی صداوسیما در دو شبکه به صورت همزمان صورت خوشی نداشت. کوچک‌سازی شبکه‌ها نیز یکی از رویکردهای مناسب در راستای بالا بردن کیفیت آثار تلویزیونی است که این مهم سرلوحه مدیران شبکه‌های سیما قرار دارد.

اما پس از تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما و به ویژه در سیما، شاهد بازگشت شبکه تماشا به کانال HD در 20 مردادماه 1395 بودیم که پس از آن شبکه تهران از آنتن شبکه‌های سیما حذف شد و شبکه پنج نیز رویکردهای پیشین خود در برنامه‌سازی اقتصادی ادامه داد.

البته این تغییر رویکرد در شبکه پنج سیما، توأم با نمایش برنامه‌های استانی چون «تهران 20» که به معضلات تهران می‌پردازد، «در شهر» با رویکرد پرداختن به حوادث تهران، بخش خبری، مسابقات و گزارش ها انجام شد.

پس از آن و هفته گذشته بر اساس اعلام شبکه، با اجرای ساختار جدید شبکه پنج و تغییر شرح وظایف برنامه سازی در این شبکه، گروه های «خانواده و کودک» و «معارف» در شبکه پنج آغاز به کار کردند.

بر اساس اعلام شبکه پنج، گروه های «اجتماعی» و «تهران و شهروندی» نیز گروه های جدید این شبکه هستند که به زودی کار رسمی خود را آغاز خواهند کرد. این گروه ها جایگزین گروه های «جامعه و اقتصاد»، «کسب و کار» خواهند شد. برنامه های اقتصادی شبکه پنج نیز به قوت خود باقی خواهند ماند و همه آنها در یک گروه به نام «گروه اقتصاد» تجمیع خواهند شد.

نگارنده توجه شما را به دو نکته جلب می‌کند که از ابتدا نیز نگارش این یادداشت با این هدف آغاز شد؛ اول اینکه آیا بازگشت شبکه‌ تماشا به آنتن تلویزیون در حالی که شبکه‌های نمایش و در مواردی آی‌فیلم، برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تکراری و درخواستی را روی آنتن می‌برند، لازم است؟
دومین نکته اینکه در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته و عملکرد مثبتی را از رویکردهای یک شبکه با نمایش برنامه‌های اقتصادی و کسب و کار و توجه به کارآفرینی، شاهد بودیم، آیا این شبکه نیاز به تغییرات بنیادی و ساختاری داشت؟ تغییراتی که سبب شده موضوع اقتصاد و کسب و کار در پس زمینه قرار گیرد!

همچنین اینکه آیا تهران به عنوان یک کلانشهر بزرگ که با مسائل و مشکلات فراوان روبرو است، نیازی به شبکه استانی ندارد؟

آزاده فضلی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳