سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
پیکر نیما طباطبایی با سخنرانی هنرمندان و دوستانش برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

به گزارش دیباچه، در مراسم تشییع کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» که 30 دی ماه در خانه سینما خیابان وصال برگزار شد،سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، محمد حیدری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر، امیر حسین علم‌الهدی مدیر گروه «هنر و تجربه»، رویا تیموریان، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، مهتاب کرامتی، فرشته طائرپور، محمد مهدی عسگرپور، منیژه حکمت،مسعود رایگان، ابوالحسن داودی، بیتا منصوری، پگاه آهنگرانی،سیما تیرانداز، مازیار میری،اشکان خطیبی، و... حضور داشتند.

رویا تیموریان در مراسم تشییع «نیما طباطبایی»: تراژدی را آدم‌های ضعیف نمی‌سازند!

اجرای مراسم را کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما برعهده داشت.

در ابتدای مراسم بدرقه‌ی نیما طباطبایی؛ مصطفی احمدی رئیس انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان گفت: روزی که مسئولیت صنفی بر عهده‌ام گذاشته شد، خودم را برای کارهای سخت صنفی آماده کرده بودم اما به خواب هم چنین کابوسی را نمی‌دیدم که بخواهم در چنین مراسمی صحبت کنم.

او افزود: امروز با مردی وداع می‌کنیم که تک تک کسانی که برای دیدارش در خانه سینما جمع شده‌اند، از او خاطره خوش دارند. ما کسی را بدرقه می‌کنیم که ماندگاری و نیک‌نامی‌اش در این عرصه، مدیون پشتکار و شهامت خودش است و بدون اتکا به نسبت‌های خانوادگی‌اش در سینما به جایگاهی که داشته رسید.

احمدی با اشاره به اینکه «نیما (طباطبایی) به ما یاد داد که تا آخرین لحظه نباید دست از تلاش و امید برداشت وهمچنین یاد داد که در اوج درد چطور بی‌توجه باشیم» خطاب به پیکر این فیلم‌ساز فقید، گفت: تو برای رسیدن به جایگاهت صبر کردی اما چه عجله‌ای برای رفتن بود، تو آدم شوخ طبعی بودی اما مرگت شوخی خیلی بدی بود.

خسرو نقیبی (فیلمنامه‌نویس) هم در این مراسم با تأکید بر اینکه نیما طباطبایی بدون اتکا به نسبت خانوادگی خود در سینما تلاش کرد، گفت: نمی‌توانید باور کنید که نیما چقدر دوست داشت در سطح اول سینما کار کند. او تمام فیلم‌ها و سریال‌های جدید دنیا را می‌دید چون برایش مهم بود که به روز باشد و وقتی فیلم می‌سازد شبیه جریان رایج این سینما کار نکند که البته ثمره آن تا حدودی در مستند «حجازی» دیده شد.

همچنین مهدی کرم‌پور کارگردان سینما که نیما طباطبایی سابقه دستیارکارگردانی او را داشت، اظهار کرد: نیما یک کودک با قلبی بزرگ بود و چیزی که همیشه از او به یاد دارم، شوق و حیرتش به سینماست. او عاشق سینما بود، چیزی که امروز خیلی کم است.

در بخش دیگری از این مراسم،کامران ملکی یادآور شد که در روز هشتم بهمن‌ماه 94 غلامرضا طباطبایی (پدر نیما طباطبایی) تشییع شد و امروز فرزند 39 ساله او به قطعه هنرمندان برده می‌شود تا به بقیه هنرمندانی که در آنجا دفن هستند سپرده شود.

در ادامه مدیرعامل خانه سینما سخنانی را درباره این مستندساز جوان مطرح کرد.

منوچهر شاهسواری با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین لحظات در خانه سینما همین لحظه‌هاست، اظهار کرد: طولانی‌ترین شب یلدای نیما طباطبایی از امشب آغاز می‌شود. نمی‌دانم در تمام سال‌های آینده دوستان و عزیزانی که به نیما عشق می‌ورزیدند در شب‌های یلدا چگونه آن شب را به صبح خواهند رساند و نمی‌دانم برای مادر عزیزش رویا تیموریان، مسعود رایگان، درنا و دنیا عزیز چه می‌شود آرزو کرد.

وی با اشاره به اینکه «نیما نزد من یک فیلمنامه امانت دارد» افزود: نیما به «بندباز» امید بسیاری داشت و من به او گفته بودم که به سلامت برگردد تا فیلمش را بسازیم. همه فکر می‌کردند آن لحظاتی که این صحبت‌ها مطرح می‌شد به خودمان دلداری می‌دهیم یا به او و حقیقت این است که ما به خودمان دلداری و امید می‌دادیم که یک نسل جوان و شکوهمند دیگر به سینمای ایران اضافه می‌شود چون نیما دقیقا می‌توانست یکی از جوانان آن نسل باشد.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: آرزو می‌کنم نیما از امشب در آغوش پدرش آینده را ببیند و شاهد شور و رونق چیزی باشد که بسیار به آن اهمیت می‌داد که همان فعالیت فرهنگی در حوزه سینما بود.

شاهسواری خاطرنشان کرد: این لحظات برای همه ما سخت است اما زندگی جریان دارد همان‌طور که سینما جریان دارد. همه بدانند و بر این امر واقف باشند که سینمای ایران با وجود چنین موجوداتی به راه خود ادامه می‌دهد.

وی یادآور شد: دیروز (29 آذرماه) جعفر والی از پیشکسوتان عرصه سینما و هنر رفت و امروز جوانی نوآمده از سینمای ایران. اما یقین دارم که به یمن اعتمادی که به هم داریم و به یمن اعتمادی که مردم به سینمای ایران دارند این سینما «نیما»های زیادی درون خود دارد که باید منتظر آن‌ها باشیم.

تراژدی را آدم‌های ضعیف نمی‌سازند

سپس رویا تیموریان که نیما طباطبایی خواهر زاده‌اش است، در سخنانی با اشاره به گفته‌ای از ناصر تقوایی و خطاب به نیما طباطبایی که پیکرش روبروی او قرار داشت، گفت: تراژدی را آدم‌های ضعیف نمی‌سازند. نیما جان! تراژدی را آدم‌هایی می‌سازند که برای زندگی مبارزه می‌کنند اما زورشان نمی‌رسد.

او افزود: اما نیما تراژدی را خیلی خوب می‌شناخت و آن را تجربه کرد. نیما طباطبایی مهندس کشاورزی بود اما به قول خودش عدس و لوبیا را هم از هم تشخیص نمی‌داد، در حالی که سینمای ایران و جهان را خیلی خوب می‌شناخت و ما او را دایرة‌المعارف سینما می‌دانستیم.

این بازیگر سینما و تئاتر بار دیگر خطاب به خواهرزاده خود گفت: نیما جانم مبارزه‌ات را کردی، قهرمان سناریوی زندگی که خودت نوشتی و ساختی، بودی. امروز همه دوستان و اقوامت و حتی پرسنل بیمارستان ایرانمهر که پنج ماه در آنجا بودی حضور دارند. خیلی خوب کارگردانی کردی. من از طرف تو از تمام بچه‌های انجمن دستیاران آقایان ایوبی، رزاق کریمی، شاهسواری، علم‌الهدی، خانم وافری و همه دوستانی که در داخل و خارج از کشور با ما همراه بوده‌اند و دیگر عزیزانی که نامشان را فراموش کرده‌ام، تشکر می‌کنم.

تیموریان پس از خواندن چند پیام کوتاهی که در روزهای گذشته میان او و نیما طباطبایی رد و بدل شده بود و بیان این جملات که نیما جان خوب بخوابی و سلام ما را به پدرت و ناصرخان حجازی برسان، گفت: از دختران نازنینم هم که پنج ماه آموزش مادری دیدند تشکر می‌کنم و برای ما دعا کنید که بتوانیم نبود فیزیکی نیما را تحمل کنیم.

داریم دل‌های سوخته را تشییع می‌کنیم

در بخش پایانی این مراسم فرشته طائرپور با اشاره به اینکه در مراسم تشییع بسیاری از همکاران خود موظف به صحبت شده و توانسته شرایط را تحمل کند اما اولین بار است که درباره کسی می‌خواهد صحبت کند که سابقه همکاری و معاشرت چندانی با او نداشته است، گفت: ما امروز «جوانی» را تشییع می‌کنیم. امروز آرزوهای جوانانه را در عرصه هنر و سینما تشییع می‌کنیم. این فقط تشییع یک پیکر نیست، مادر نیما مدام می‌گوید، سوختم، سوختم و فکر می‌کنم ما داریم دل‌های سوخته را تشییع می‌کنیم.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه «یقین دارم روزی این جمع در جایی بهتر و سربلند دور هم جمع می‌شوند»، ادامه داد: فکر می‌کنم رفتن عزیزی مثل نیما با آن همه آرزو و شوق زندگی و امید به آینده برای همه ما درس دارد. من از موی سپید خود خجالت می‌کشم که باید برای یک جوان حرف بزنم. ای کاش دست ما و مسئولان آنقدر باز باشد که آرزوهای این جوانان برآورده شود.

طائرپور سپس از مادر نیما طباطبایی خواست برای همه جوان‌ها دعا کند، چرا که نیما نماد جوانی و نماد یک هنرمند فیلمسازی است که خاک نمی‌تواند او را از خانواده و دوستانش جدا کند.

وی همچنین بیان کرد: کاش بزرگ‌ترها قدر جوان‌ترها را بدانند و جوان‌ترها هم بیشتر به بزرگ‌ترها روحیه زندگی بدهند. خدا جوان‌های ما را بویژه جوان‌های سینمای ما را حفظ کند و به ما که راهی را رفته‌ایم، توفیق دهد که مسیری را باز، تا به سوی مقصدی بهتر حرکت کنیم.

در انتهای این مراسم حجت‌الاسلام محمود دعایی بر پیکر مرحوم نیما طباطبایی نماز خواند و بعد حاضران در خانه سینما این فیلمساز جوان را به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع کردند.

مراسم در حالی حوالی ساعت 10 صبح در خانه سینما (ساختمان وصال) برپا شد که پیکر این فیلم‌ساز فقید دقایقی پس از آغاز رسمی مراسم، رسید.

مزار "زنده یاد غلامرضا طباطبایی" از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون و پدر فقید نیما طباطبایی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) است و قرار است نیما طباطبایی نیز در این قطعه به خاک سپرده شود.

طباطبایی که از مدت‌ها قبل از بیماری سرطان خون و عارضه تومور مغزی رنج می‌برد، سرانجام پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری 28 آذر ماه در سن 39 سالگی در بیمارستان درگذشت.

این کارگردان جوان که متولد 1356 بود، خواهرزاده رویا تیموریان است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲