جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
منوچهر محمدی برای دریافت جایزه‌ی فیاپف (جایزه سینمایی آسیا و اقیانوسیه و فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان) به استرالیا رفت.

به گزارش دیباچه، اردیبهشت ماه گذشته مسئولان اهدای جایزه سینمایی آسیا و اقیانوسیه (اپسا) که بالاترین جایزه‌ی فیلم در منطقه است و نیز فدراسیون بین‌المللی جامعه‌ی تهیه کنندگان (فیاپف)، همزمان با برپایی جشنواره کن فرانسه؛ منوچهر محمدی - تهیه‌کننده ایرانی- را برای کسب موفقیت‌های برجسته در فیلم و سینمای آسیا و اقیانوسیه، به‌عنوان برنده دهمین دوره جایزه فیاپف معرفی کردند.

منوچهر محمدی اول آذر ماه برای شرکت در مراسم جایزه آسیاپاسفیک و دریافت این نشان، راهی استرالیا شد.

منوچهر محمدی برنده دهمین دوره جایزه فیاپف شد

این تهیه کننده پیش از سفر به استرالیا با بیان اینکه برای اولین بار است که یک تهیه کننده ایرانی این جایزه را دریافت می‌کند،ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به مجموعه شرایط و رزومه کاری‌ام این انتخاب صورت گرفته باشد.

وی توضیح داد:مجموعه فیلم‌هایی که تولید کردم و به هرحال در اغلب تولیدات صاحب ایده بودم و همچنین جوایزی خارج از کشور در انتخاب برای دریافت این جایزه، حائز اهمیت بوده است.

منوچهر محمدی که تولیداتی چون «بازمانده» درباره فلسطین و «از کرخه تا راین» درباره جنگ تحمیلی را در خارج از کشور داشته است و با «حوض نقاشی» موفقیتی در جایزه آسیاپاسفیک و «زیرنورماه» در کن را پشت سرگذاشته است و در داخل کشور نیز جوایز متعددی از جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است؛این جایزه‌ها و رزومه کاریش را در اهدای این جایزه به یک تهیه کننده ایرانی موثر می‌داند.

حرفه تهیه‌کنندگی در معرض مخاطره

این تهیه کننده در پاسخ به اینکه وضعیت تهیه‌کنندگی در سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کند،گفت:در چند سال اخیر واقعیت این است که حرفه تهیه‌کنندگی در معرض مخاطره قرار گرفته است و برخلاف صنوف دیگر که به سمت یک جور انسجام بیشتر پیش رفته‌اند، در مورد حرفه تهیه‌کنندگی، عکس اینها اتفاق افتاده است.

محمدی با بیان اینکه ورود به حرفه تهیه‌کنندگی بی ضابطه شده است،ادامه داد:ورود بی‌ضابطه آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته است از جهت کیفیت فیلم‌های ساخته شده و همچنین فیلم‌هایی که در نیمه راه متوقف شده‌اند و همچنین حواشی زیاد بعد از تولید، از جمله این آسیب‌ها بوده است.

او با تاکید بر اینکه تهیه‌کنندگی از شکل تخصصی خارج شده است و مرز بین تهیه کنندگی تخصصی و سرمایه‌گذاری مخدوش شده است؛تصریح کرد: اساسا جایگاه تهیه‌کننده در نظام ساختاری سینما درحال تنزل است، در حالیکه یک سینمای قدرتمند به یک تهیه‌کننده قدرتمند به لحاظ فکری و توان سرمایه گذاری نیاز دارد و هر چقدر این تهیه‌کننده قوی‌تر باشد،نظام سینمایی هم قوی‌تر می‌شود.

او ادامه داد: نظام سینمایی قوی‌تر به طبع به تولیدات حرفه‌ای‌تری منجر می‌شود. به هرحال ما در سینمای ایران شاهد هستیم برخی تهیه‌کنندگان فقط نقش توزیع کننده پول بین عوامل یک فیلم را برعهده دارند و هیچ تلاشی برای تولید حرفه‌ای‌تر ندارند، در حالیکه اگر تولید یک فیلم را در نظر بگیریم و به مثابه یک محصول به آن نگاه کنیم؛ از ابتدای ایده‌ی شکل‌گیری یک فیلم تا نگارش، تولید و عرضه به شکل‌های گوناگون برعهده تهیه‌کننده است، این در حالی است که شاهد تهیه‌کنندگانی هستیم که فقط به تولید محصول فکر می‌کنند و سپس آن را رها می‌کنند.

وجود موسسات بزرگ فیلم‌سازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

محمدی در ادامه مطرح کرد:صنوف سینمایی خانه سینما و وزارت ارشاد باید فکری برای شکل گیری یک ساختار سینمایی ضابطه‌مند بکنند تا هر کسی بواسطه پول نتواند تهیه کننده بشود.

او تاکید کرد: هر چقدر نظام تهیه‌کنندگی قوی‌تر باشد ، دولت دخالتش کمتر می‌شود و می‌رویم به سمت شکل‌گیری ساختار موسسات بزرگ سینمایی ( همچون کمپانی) که چند تهیه کننده تخصصی مسئول کار باشند و از تولیدات تک محصولی فاصله بگیریم به هرحال وجود موسسات بزرگ فیلم‌سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این جایزه متعلق به سینمای ایران است

منوچهر محمدی در پاسخ به اینکه جایزه اسیاپاسفیک را اگر قرار باشد به کسی اهدا کند، آن را متعلق به چه کسی می‌داند به ایسنا گفت:فکر می کنم این جایزه متعلق به سینمای ایران و آنچه از سینمای ایران آموخته‌ام است و من به نمایندگی از سینمای ایران این جایزه را دریافت می‌کنم و افتخار بزرگی برای سینمای ایران است که یک چهره سینمایی از ایران این جایزه را دریافت می‌کند و برای خودم هم افتخار بزرگ‌تری است.

 اپسا- فیاپف از منوچهر محمدی، به عنوان هنرمندی که فعالیت‌هایش و اقداماتش تاثیر به سزایی در رشد و بالندگی صنعت فیلمسازی منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه داشته تقدیر می‌کند و جایزه دهمین دوره سینمایی آسیا اقیانوسیه 2016، در روز پنجشنبه 24 نوامبر 2016 (4 آذر ماه) در شهر جدید جهانی بریزبن، به منوچهر محمدی اهدا خواهد شد.

بنوآ جینیسی، دبیرکل فیاپف در این باره گفته است:« برای دهمین سالگرد مراسم سینمایی آسیا و اقیانوسیه، فیاپف مایل است از سینمای ایران بخاطر داشتن بیشترین تعداد فیلم‌ها در بخشهای رقابتی تاریخ اپسا تقدیر به عمل آورد. امسال، فیاپف، مفتخر است که از تهیه‌کننده پیشکسوت منوچهر محمدی، کسی که همواره صدای تهیه‌کنندگان فیلم و مدتی به عنوان رییس صنف تهیه کنندگان ایران در کشور خود بوده است تقدیر کند، ضمن اینکه فیلم‌های این تهیه کننده هم توسط مخاطبین ایرانی مورد تحسین و تمجید قرار گرفته و هم در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی جوایز متعددی را دریافت کرده است

این دومین جایزه‌ی سینمایی آسیا و اقیانوسیه برای عضو آکادمی اپسا، محمدی خواهد بود؛ اولین جایزه در سال 2013 برای فیلم «حوض نقاشی» با بازی عضو آکادمی اپسا، نگار جواهریان بود.

اعلامیه اپسا و فیاپف همزمان با پذیرایی یونسکو و انجمن جهان برتر به هدف سینما و تنوع در جشنواره فیلم کن اردیبهشت ماه منتشر شد که با حضور 200 فیلمساز از جمله فارست وایتاکر همراه بود. این رویداد علاوه بر به اشتراک گذاشتن اهداف مشترک و منحصر به فرد، همکاری 10 ساله بین اپسا و یونسکو، همچنین برای پیشبرد نقش یونسکو در گرد هم آوردن و وحدت سهامدارن فرهنگی از سراسر جهان، و بطور خاص، هنرمندان در عرصه‌ی فیلمسازی برای تاکید بر اهمیت تنوع فرهنگی در توسعه طبقات انسانی، اجتماعی و اقتصادی برگزار شد.

مایکل هاوکینز ، مدیر اپسا، درباره اهدای این جایزه گفته است: «تجلیل از منوچهر محمدی با جایزه‌ی فیاپف- اپسا، به پاس دستاوردهای سه دهه زندگی حرفه‌ایی ایشان تا به امروز انجام می‌شود. در کارنامه هنری محمدی که حدود 30 سال قبل با ساخت فیلم (گربه آوازه خوان، 1987) آغاز شده است، «از کرخه تا راین»، بخش‌هایی از فیلم «بازمانده» در سوریه، «عصر روز دهم»، «میم مثل مادر»، «مارمولک»، «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه»، «مهمان داریم»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «امکان مینا» (2016) به کارگردانی کمال تبریزی دیده می‌شود.

محمدی مدیر عامل خانه سینما و همچنین رییس انجمن تولیدکنندگان ایرانی بین سالهای 2009 تا 2014 بوده است.

برندگان سال گذشته فیاپس اپسا:

2015: اسعد یونس (مصر)

2014: امیل شرمن (استرالیا)

2013: لی چون یان (جمهوری کره جنوبی)

2012: ریویچی ساکاموتو (ژاپن)

2011: ژانگ ییموو (جمهوری خلق چین)

2010: کریستین حکیم (اندونزی)

2009: ایسا ماسوکآ (ژاپن)

2008: یاش چوپرآ (هند)

2007: دکتر جرج میلر (استرالیا)

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲