پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
ابرستاره جهاني محبوب همه در بيانيه‌ای اعلام کرد «آفريقايی-‌آمريكايی‌ها حق دارند بگويند صنعت فيلم ما به خوبی از آن‌ها نمايندگی نمی‌كند.»




 

دیباچه:

ووكس نوشت: روز سه‌شنبه جرج كلونی یك سرمقاله در ورایتی منتشر کرد و در آن به انتقاد از آكادمی اسكار پرداخت چون برای دومین سال پیاپی تمام نامزدهای بخش بهترین بازیگر مرد سال سفیدپوست هستند.

كلونی نوشت: «من فكر می‌كنم آفریقایی-‌آمریكایی‌ها حق دارند بگویند صنعت فیلم ما به خوبی از آن‌ها نمایندگی نمی‌كند. باید ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰ فیلم باكیفیت باشند كه مردم آن‌ها را برای جوایز اسكار در نظر بگیرند. راستی، ما داریم درباره آفریقایی-آمریكایی‌ها صحبت می‌كنیم. برای لاتین‌تبارها وضع حتی بدتر است. ما باید بهتر بشویم. قبلا بهتر بودیم.»

كلونی اولین كسی نیست كه از كمبود گوناگونی نژادی اسكار انتقاد كرده است. جادا پینكت اسمیت و اسپایك لی هم نارضایتی و خشم خود را نسبت به نامزدهای اسكار نشان دادند و هر دو اعلام كردند كه در مراسم اسكار كه روز بیست و هشتم فوریه برگزار می‌شود شركت نخواهند كرد. شریل بون آیزكس رییس آكادمی اسكار هم از دل‌شكستگی خود نسبت به نامزدهای اسكار سخن گفته بود.

جرج کلونی

اما كلونی از پینكت اسمیت و اسپایك لی ستاره بسیار بزرگ‌تری است. مسیر حرفه‌ای كاری ‌او پر از جوایز و نامزدی‌های اسكار و گلدن گلوب است، او ستاره فیلم‌های موفق بسیاری بوده، او توسط مجله تایم به عنوان یكی از تاثیرگذارترین مردم جهان شناخته شده و حتی برای نابود كردن «بتمن» هم همه او را بخشیدند(برای بازی ناموفق در نقش بتمن). چیزی كه كلونی می‌گوید اهمیت دارد.

اما كلونی خودش بخشی از مشكلی است كه دارد درباره آن صحبت می‌كند. او یك كارگردان است، او این قدرت را دارد تا با داستان‌هایی كه تعریف می‌كند، مستقیما روی تعداد نقش‌های در دسترس برای بازیگران مرد و زن سیاه‌پوست و لاتین‌تبار تاثیر بگذارد. او در مقاله‌اش نوشت: «فكر نمی‌كنم مشكل این باشد كه چه كسی انتخاب می‌شود، مشكل این است كه اقلیت‌های صنعت فیلم چند راه دارند، مخصوصا در فیلم‌های باكیفیت.»

با این حال چهار فیلم آخری كه كلونی كارگردانی كرده – یعنی «مردان یادبودها»، «نیمه ماه مارس»، «كلاه‌چرمی‌ها» و «شب‌بخیر و موفق باشید» - از هیچ بازیگر مرد یا زن غیرسفیدپوستی در نقش‌های اصلی استفاده نكرد. البته دو فیلم از این چهار فیلم بر پایه داستان‌های حقیقی ساخته شدند، اما اگر كلونی بخواهد، می‌تواند به راحتی از جایگاهش در هالیوود استفاده كند تا به بازیگران با استعداد جوان كمك كند تا به موفقیت برسند.

البته این هیچ یك از حرف‌های كلونی را بی‌ارزش نمی‌كند. بیانیه‌ او مهم است و باید به آن توجه كرد. اما عدم ارتباط بین كلمات و (كمبود) عمل او نشان می‌دهد كه گوناگونی نژادی، بازی بین آدم خوب‌ها و آدم بدها نیست و نمی‌توان در این زمینه با نامه و احساسات و بیانیه به موفقیت رسید. نیاز به تلاشی بزرگ احساس می‌شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲