پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
تعداد قابل توجهی از آهنگسازان مطرح ایرانی در سی‌وچهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر به ارائه‌ی اثر پرداخته‌اند و باید دید «سیمرغ» معروف جشنواره، امسال بر شانه‌ی کدام‌یک از آن‌ها خواهد نشست.

دیباچه : 

در کنار فیلم‌هایی که در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره‌ی فیلم فجر روی پرده خواهند رفت، نام آهنگسازانی به چشم می‌خورد که برخی از آن‌ها با چند اثر در این بخش هنرنمایی کرده‌اند.

کارن همایون‌فر امسال هم با دست پر به جشنواره‌ی فیلم فجر آمده است. کمتر کسی است که نام این آهنگساز را در تیتراژ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ندیده باشد. «بادیگارد» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «خشم و هیاهو» اثر هومن سیدی و «نیمه‌شب اتفاق می‌افتد» اثر تینا پاکروان با موسیقی کارن همایون‌فر همراه شده‌اند.

او در سال‌های 1387 و 1389 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را از جشنواره‌ی فجر گرفت و باید دید آیا سیمرغ جشنواره‌ی سی‌وچهارم را شکار می‌کند یا خیر؟

«امکان دنیا» اثر کمال تبریزی و «ختر» اثر رضا میرکریمی با موسیقی فیلم محمدرضا علیقلی روی صحنه خواهند رفت. علیقلی بیش از 10 بار نامزد دریافت سیمرغ شده و در سال‌های 1370، 1381 و 1383 سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم از آن او شده است. او موسیقی متن بیش از 140 فیلم و سریال را ساخته و باید دید سیمرغ امسال بر شانه‌ی او می‌نشیند؟

دیباچه - جشنواره موسیقی فجر

آهنگساز فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» پس از ساخت این موسیقی که اتفاقا خیلی هم سر زبان‌ها افتاد، با فیلم «اژدها وارد می‌شود» به جشنواره‌ی فیلم فجر آمده است. کریستف رضاعی در این فیلم تجربه‌ای را به کارگردانی مانی حقیقی روی پرده‌ی سینما خواهد برد. او همچنین در جشنواره‌ی موسیقی فجر 94 اجرای صحنه‌ای با همراهی مسعود شعاری خواهد داشت.

آریا عظیمی‌نژاد امسال با فیلم حسین فرح‌بخش یعنی «آب‌نبات‌ چوبی» به جشنواره‌ی فیلم فجر آمده است. او در سال 1385 برای فیلم «میم مثل مادر» نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن شد؛ اما تا به‌حال شانس برنده شدن در این بخش را نداشته است. شاید عظیمی‌نژاد امسال به جمع سیمرغ‌داران بپیوندد.

فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» ساخته‌ی کیومرث پوراحمد با موسیقی فردین خلعتبری همراه شده است. خلعتبری که تا کنون آثار پرمخاطبی را در همکاری با علیرضا قربانی تولید و منتشر کرده و تا امسال شانس به‌دست آوردن سیمرغ بلورین را نداشته است. با این حال، خلعتبری تا کنون پنج بار نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم شده است.

کیهان کلهر نوازنده‌ی چیره‌دست کمانچه که این‌ روزها در حال برگزاری تور کنسرت‌های خارجی‌اش است، برای فیلم سینمایی «لانتوری» اثر رضا درمیشیان موسیقی ساخته است. شاید کلهر امسال یک رقیب سرسخت برای سایر همتایانش باشد.

سحر سخایی تنها بانوی آهنگساز حاضر در جشنواره، با دو فیلم سینمایی به بخش «سودای سیمرغ» آمده است. «مالایا» اثر پرویز شهبازی و «وارونگی» اثر بهنام بهزادی آثاری است که با موسیقی این هنرمند روی پرده‌ی سینما خواهد رفت.

فیلم سینمایی «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی با موسیقی مهیار علیزاده در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال به‌نمایش درمی‌آید. این دومین همکاری علیزاده و شعیبی، پس از فیلم سینمایی «پرده‌نشین» است.

آرمان موسی‌پور نیز با فیلم سینمایی «بارکد» به جشنواره‌ی سی‌وچهارم فیلم فجر آمده است. «روباه»، «عصر یخبندان»، «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» از جمله دیگر آثار موسی‌پور است که تا به‌حال شانس برنده شدن «سیمرغ» را نداشته‌اند.

اما پیمان یزدانیان پس از همکاری با کارگردانانی مانند مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی و کمال تبریزی این‌بار در همکاری با محسن عبدالوهاب، موسیقی متن فیلم «به دنیا آمدن» را ساخته است. این نوازنده‌ی پیانو نیز تا سال 1394، شانسی برای کسب سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر نداشته است.

این در حالی است، امیر توسلی که این‌ روزها در حال ساخت موسیقی سریال «شهرزاد» است، در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال موسیقی «رسوایی 2» را برای مسعود ده‌نمکی ساخته است. توسلی برای موسیقی فیلم «معراجی‌ها» نیز با ده‌نمکی همراهی کرده بود.

«دلبری» اثر جلال دهقانی از دیگر فیلم‌های راه‌یافته به بخش «سودای سیمرغ» است که با موسیقی فرید سعادتمند همراه شده است. سریال «ارمغان تاریکی» از جمله آهنگسازی‌های این هنرمند در زمینه‌ی موسیقی فیلم است.

بابک میرزایی موسیقی فیلم «آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟» اثر فرزاد موتمن را ساخته است و حامد ثابت با فیلم «عادت نمی‌کنیم» ساخته‌ی ابراهیم ابراهیمیان در «سودای سیمرغ» تجربه‌آزمایی می‌کند.

مسعود سخاوت‌دوست و امیرعزیزی نیز به ترتیب موسیقی‌ فیلم‌های «نقطه کور» و «هفت‌ماهگی» را ساخته‌اند و شانس خود را برای شکار «سیمرغ» امتحان می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲