جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
لوریس چکناواریان «ارکستر موسیقی ملی» را در قالب اجرایی در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، رهبری خواهد کرد.




دیباچه:

 

چکناواریان

 

ایسنا نوشت: این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره اجرایش توضیح داد: خوشحالم که قرار است ارکستر ملی را رهبری کنم، زیرا بسیاری از دوستان قدیمی‌ام در آن ارکستر ساز می‌زند و وقتی آقای فخر‌الدینی برای این اجرا از من دعوت کرد، از آن استقبال کردم.

او ادامه داد: من در این اجرا، آثار خودم را رهبری خواهم کرد. قرار است قطعاتی را مانند سوییت «آرارات» که روایتی از فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) بر خشکی است، اجرا کنم. من از بچگی داستان حضرت نوح (ع) را دوست داشتم، برای همین وقتی بزرگ شدم قطعه‌ای را برای او در هفت قسمت نوشتم.

وی گفت: بخش دیگری از این اجرا، به لاوسانگ‌هایم اختصاص دارد؛ من تعداد زیادی لاوسانگ نوشته‌ام که قرار است 9 قطعه از آن‌ها را با ارکستر ملی اجرا کنم. «پردیس و پریسا» قطعه دیگری است که در جشنواره فجر از من خواهید شنید. البته کار جدید دیگری هم نوشته‌ام که «سلام» نام دارد. این قطعه نیز توسط ارکستر ملی اجرا می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این قطعات را با ارکستر ملی اجرا می‌کند و نه با ارکستر سمفونیک تهران، توضیح داد: ارکستر ملی تفاوت زیادی با ارکستر سمفونیک ندارد، نوازندگان و سازها یکی است و سازهای بادی هم در ارکستر ملی هستند. ارکستر ملی در واقع یک ارکستر سمفونیک است.

چکناواریان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای اجرای «سمفونی تختی» فراهم شده است؟ گفت: سمفونی تختی اثر بزرگی است و آن را برای ارکستر بزرگ و گروه کُر نوشته‌ام. برای این اجرا، شرایط فراهم نشده، اما قطعا در آینده آن را اجرا خواهم کرد.

این آهنگساز بیان کرد: ارکستر ملی سطح بالایی دارد، نوازندگان قدیمی در آنجا ساز می‌ز‌نند و من هیچ مشکلی با این ارکستر نخواهم داشت. ارکستر سمفونیک هم ارکستر خوبی است که اجراهای روتین خودش را دارد.

چکناواریان در پاسخ به این پرسش که آیا برای رهبری ارکستر سمفونیک از او دعوت شده است؟ اظهار کرد: بله، از من دعوت شد، اما من زمان مناسبی نداشتم. اگر اجرا در زمان مناسبی باشد، قطعا آن را خواهم پذیرفت.

او با بیان این‌که خیلی خوب است ارکسترها، بخشی را به اجرای قطعات آهنگسازان ایرانی اختصاص دهند، افزود: خیلی خوب است که قطعات آهنگسازان ایرانی، چه آن‌ها که در زمینه موسیقی کلاسیک و چه آن‌ها که در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنند، اجرا شود.

این آهنگساز و رهبر ارکستر در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر با خوانندگان ایرانی همکاری نمی‌کند؟ بیان کرد: خوانندگان ایرانی عادت به آزاد خواندن دارند. خوانندگان سنتی ایرانی با یک آنسامبل پنج نفره روی صحنه می‌روند و شرایط خاص خود را دارند؛ اما موسیقی کلاسیک قانونمند است و این‌طور نیست. هیچ ارتشی در دنیا وجود ندارد که نظم ارکستر سمفونیک را داشته باشد، البته همکاری من با شهرام ناظری یک همکاری فوق‌العاده بود و ما با هم اجرای بسیار خوبی داشتیم.

چکناواریان که صبح 28 دی‌ماه در راستای برگزاری نشست‌های سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت سخن می‌گفت، اضافه کرد: سه چیز برای من همیشه مایه الهام بوده است، موسیقی زورخانه‌ای، موسیقی کلیسایی و موسیقی محرم. من با این سه موسیقی بزرگ شده‌ام و شما این سه تم را در تمام آثار من پیدا می‌کنید. این امضای شخصی من است و همیشه از این سه فرهنگ موسیقایی بهره برده‌ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲