جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۵۸۱
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۴

سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: مصوبه اخیر کنگره آمریکا باعث شد بخشی از مهمانان ما از حضور در ایران صرف‌نظر کنند؛ میهمانانی از مدیران کمپانی‌ها، مدیران تئاترها و هنرمندانی سرشناس بودند که به‌دلیل این مصوبه، ما و آنها را دچار مشکل کرد.






دیباچه:

تئاتر فجر

 

تسنیم نوشت: نشست رسانه‌ای سی‌و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیش از ظهر امروز 22 دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره و مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

اسدی در ابتدای این نشست ضمن توضیح تلاش‌های دبیرخانه جشنواره طی 8 ماه گذشته، گفت: کم‌تر از 10 روز به آغاز جشنواره باقی مانده و ماحصل هشت ماه تلاش همکارانم و از آن مهم‌تر هنرمندان گرامی سراسر کشور در بهمن ماه برگزار می‌شود. از روز اول که این سمت را پذیرفتم تا به امروز سعی کردیم رویداد‌ها و بخش‌های مختلف جشنواره با قاعده‌ای معین پیش برود.

وی تصریح کرد: امسال تا حد توان سعی کردیم در انتخاب آثار بخش های مختلف کیفیت‌محور باشیم و خوشبختانه در این دوره مواجهه ما بیشتر با گروه‌های نمایشی بود نه با افراد که قالباً ائتلاف‌های ناپایداری را شکل می‌دهند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر، با اشاره به موضوعات متنوع و گونه‌های مختلف آثار نمایشی این دوره اظهار داشت: محوریت آثار این دوره بر پایه موضوعاتی هم چون دفاع مقدس، مقاومت، محیط زیست، مقابله با افراطی‌گرایی و... در آثار داخلی و خارجی است. از سوی دیگر با توجه به شرایط از پاییز امسال انتخاب آثار برآیند را آغاز کردیم.

اسدی با بیان اینکه امسال پنجاهمین سال تأسیس تماشاخانه سنگلج است، افزود: جشنواره تئاتر فجر با بزرگداشت این تماشاخانه به عنوان یکی از نمادهای تاریخ تئاتر ایران کار خود را آغاز می‌کند؛ به این صورت که مراسم افتتاحیه‌ای با حضور میهمانان ویژه به همراه تقدیم بخشی از جوایز جشنواره خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین مانند سنت سال‌های گذشته بخش بزرگداشت از هنرمندان را ترتیب داد‌ه‌ایم که اسامی این عزیزان به زودی همراه با اسامی داوران جشنواره اعلام می‌شوند؛ البته ما امسال در بخش ملل پنج داور داریم که سه تن از دیگر کشورها و دو تن دیگر ایرانی هستند.

اسدی در رابطه با مسأله ارتقاء اطلاع‌رسانی و همکاری های صورت‌گرفته نیز، اظهار داشت: جشنواره سی‌وچهارم یک اپلیکیشن رسمی دارد که توسط دوستان‌مان در سایت تیوال طراحی شده که هنرمندان، خانواده رسانه و مخاطبان می‌توانند آن را در تلفن‌های همراه خود نصب کنند. از سوی دیگر هم ما سعی کردیم در عمل هم به مسأله محیط‌زیست توجه کنیم و تلاش کنیم در امور اجرایی کم‌تر از کاغذ استفاده کنیم و لذا امسال بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر به‌صورت الکترونیکی است.

وی تصریح کرد: همچنین جشنواره امسال یک موسیقی ویژه مختص به خودش دارد که توسط سعید ذهنی ساخته شده و در مکان‌های مختلف آن را می‌شنوید؛ شبکه خبر نیز برنامه‌ زنده از جشنواره دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سایت آپارات هم هر روز گزارش ویژه دارد و سایت تیوال مجله خبری و شنیداری برای حشنواره ترتیب داده که همه اینها در اپلیکیشن وجود دارد؛ همچنین افتتاحیه و اختتامیه جشنواره برای اولین بار به‌صورت زنده در فضای مجازی توسط آپارات تیوال پخش می‌شود.

اسدی با اشاره به انتشار کتاب عکس و مجموعه مقالات سمینار پژوهشی جشنواره گفت: در بخش پوستر رویکرد نوینی را داشتیم و توجه به هویت بصری گروه‌های نمایشی داشته باشیم. همچنین امسال 6 استان از 15 تا 30 دی ماه بخش فجر استانی را برگزار می‌کنند که خوشبختانه به‌دلیل اینکه در هر استان مدیرکل ارشاد دبیر فجر استانی است، سازماندهی و شرایط بهتری را داشتیم.

وی همچنین یادآور شد که پرتال تئاتر ایران هم راه‌اندازی شده و سایت جشنواره نیز تا چند روز آینده با شکلی جدید رونمایی می‌شود، همچنین مدتی پیش از شش پرتال تئاتر استان‌ها نیز رونمایی شد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر  در رابطه با انتخاب آثار بین‌الملل نیز اظهار داشت: 225 اثر متقاضی حضور در این بخش بودند و در نهایت با توجه به علاقه‌ تئاتر ایران به نمایش آثاری با تکنولوژی نوین و تازه از آثار دعوت کردیم؛ البته در میان آثار دراماتیک نیز وجود دارد. مهرداد رایانی مخصوص و همکارانش و بنده کوشیدیم شرایط حضور آثار مناسبی را در این بخش فراهم کنیم.

اسدی تصریح کرد: با توجه به رویش تماشاخانه‌های خصوصی و با توجه به امکانی که در این تماشاخانه‌ها وجود دارد بخشی به نام مثبت تئاتر فجر داریم تا این تماشاخانه‌های خصوصی رپرتوآری از آثار خود را داشته باشند. در این بخش بیش از 40 اثر نمایشی با جدولی مجزا از جشنواره خواهیم داشت. بنده امیدوارم که بتوانیم جشنواره به وسعت تهران داشته باشیم. ما برای دانشجویان هم هزار کد بلیط با تخفیف ویژه در نظر گرفته‌ایم که هر کد شامل شش بلیط است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد بودجه جشنواره و اعلام شفاف آن اظهار داشت: برای بودجه امسال جشنواره برآوردی داشتیم که از طریق مرکز هنرهای نمایشی به وزارتخانه ارائه دادیم و تاکنون مشکل بودجه نداشته‌ایم و خوشبختانه قسط اول گروه‌‌ها را نیز پرداخت کرده‌ایم اما در کل می‌توانم بگویم بودجه امسال افزایش قابل توجه‌ای داشته ولی با این حال باید بپذیریم که تنگنای اقتصادی موجود تاثیرات خودش را می‌گذارد؛ با توجه به اینکه در حال مذاکره هستیم تا از منابع دیگر هم بودجه را افزایش دهیم اجازه دهید بعداً میزان بودجه را اعلام کنم.

اسدی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد توجه به هنرمندان شهرستان در برنامه‌های جشنواره نیز گفت: در کارگاه‌های آموزشی و دیگر برنامه‌ها سعی کردیم سهمیه‌بندی مشخصی داشته باشیم و به همین دلیل بخشی از کارگاه‌ها در شهرستان‌ها برگزار شد و مشارکت آنها را نیز در بر داشت.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در رابطه با مسأله هزینه‌های تماشاخانه‌‌های خصوصی نیز گفت: برای کاهش هزینه‌های گروه‌های نمایش مبلغی را به عنوان کمک هزینه به تماشاخانه‌های خصوصی می‌دهیم.

اسدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر مسائل سیاسی برای دعوت از گروه‌های تئاتر بخش ملل به ویژه کشور آمریکا اظهار داشت: اصلا ما از کشور آمریکا مهمانی نداریم و تاکنون نیز هیچ یک از گروه‌ها از جشنواره انصراف نداده‌اند؛ البته مصوبه اخیر کنگره آمریکا باعث شد که بخشی از مهمانان ما  از حضور در ایران صرف‌نظر کنند. میهمانانی از مدیران کمپانی‌ها، مدیران تئاترها و هنرمندانی سرشناس بودند که به‌دلیل این مصوبه، ما و آنها را دچار مشکل کرد.

وی در ادامه درباره معرفی دبیر جشنواره سال آینده نیز گفت: اگر خواستید کسی را نفرین کنید از خدا بخواهید او را دبیر تئاتر فجر کند، اما واقعیت این است که پیش از آنکه به‌دنبال فردی برای جشنواره باشیم؛ باید امیدوار بود که برنامه‌های ترتیب‌ داده شده ادامه پیدا کند.

اسدی در مورد اینکه آیا عدالت فرهنگی در جشنواره رعایت شده است، گفت: باید بگویم که امیدوار بودم که جشنواره‌ای به وسعت تهران داشته باشیم و در این راه تمام تلاش خودم را کردم اما باید گفت که اگر می‌خواهیم جشنواره‌ای در این وسعت داشته باشیم باید همه ما به یک درک همگانی برسیم و هنرمندان و مدیران همگام با هم حاضر باشند در مکان‌های مختلف شهر تهران و کشور روی تئاتر را گسترش دهند.

وی در خاتمه تصریح کرد: وحید لک مسئول بخش تبلیغات و مشارکت‌های جشنواره است که تاکنون توانسته‌ایم به همراه او جلسات خوبی را برگزار کنیم و از 25 دی ماه شاهد تبلیغات محیط در سراسر تهران هستید که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران تدارک دیده شده است؛ شهرداری تهران برنامه‌‌های خوبی در تئاتر دارد و محمدباقر قالیباف نیز بر این امر تاکید دارد. حوزه هنری هم امسال نیازی به سالن‌هایش نداشتیم، اما تعامل های خوبی را نیز با این نهاد داشته‌‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲