پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

مانی رهنما در نشست خبری کنسرتش ضمن معرفی این کنسرت به عنوان اعلامیه‌ای در معرفی مسیر تازه‌اش در موسیقی، انتقاداتی به وضعیت کنونی موسیقی وارد کرد.






 

دیباچه:

مانی رهنما

 

تسنیم نوشت: نشست کنسرت مانی رهنما با حضور این خواننده و محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس‌اسکندری ظهر امروز یکشنبه 20 دی 1394 در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدی این نشست مانی رهنما با ارائه توضیحاتی درباره کنسرت پیش‌رو، گفت:‌ قرار بود این کنسرت را در سالروز درگذشت بابک بیات برگزار کنیم اما موفق به گرفتن سالن برای آن تاریخ نشدیم، به همین دلیل در کنسرت پیش رو یاد بابک بیات را زنده‌نگه می‌داریم.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کردند تمام قطعه‌های این کنسرت به اجرای ساخته‌های زنده‌یاد بابک بیات اختصاص دارد اما باید بگویم تنها چند قطعه از ساخته‌های بیات را اجرا می‌کنیم و بقیه اجرا به قطعه‌های دیگر اختصاص دارد.

این خواننده صاحب سبک در موسیقی پاپ، گفت: در این کنسرت 4 قطعه از ترانه‌های یغما گلرویی را می‌خوانم. حدود دو هفته پیش هم اجرایی با دکتر چراغعلی داشتیم که در آن برانه‌ای را با پیانونوازی ایشان اجرا کردیم و مورد استقبال قرار گرفت. در کنسرت پیش رو این ترانه را با حضور دکتر چراغعلی می‌خوانم.

در بخش دیگری از این نشست مانی رهنما درباره سال‌هایی که در عرصه موسیقی فعالیت نداشت، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: دریچه‌ دید هر کارگروهی در هر هنری مختص خودش است. من قبول ندارم که هنر وسیله‌ای برای تجارت باشد. از نظر من هنر برای طبیعت و ذاتِ خود هنر است. اگر هنرمند درست عمل کند مخاطب هم جذب می‌شود. زنده‌یاد بابک بیات همیشه به من می‌گفت: «هیچ وقت دنبال پول نباش، بگذار پول به دنبال تو بیاید».

وی ادامه داد: در کشور ما مشکلات بسیاری برای فعالیت هنری وجود دارد. من حدود 20 سال است که در عرصه موسیقی کار می‌کنم اما مردم خیلی با چهره‌ی من آشنا نیستند چرا که چهره‌ی من را از رسانه‌های تصویری بسیار کم دیده‌اند.

رهنما با گلایه‌ از هم‌صنفی‌هایش در عرصه موسیقی گفت: وقتی می‌خواهیم کار کنیم دوستان ما فضای لازم را برای ما قائل نمی‌شوند. در چنین شرایطی من هم در خودم فرو می‌روم. به قول یکی از دوستان که می‌گفت الان روزگاری نیست که بیایند و پیدایت کنند باید بروی و جلوی نور بایستی.

خواننده آلبوم‌هایی مانند «بغض» و «مرسدس» با اشاره به هفت سال دوری‌اش از عرصه موسیقی در سال‌های 1382 تا 1389، گفت: اتفاقی در هنرمند باید رخ دهد تا اثری تولید و منتشر کند. در آن هفت سال دل و دماغ کار کردن نداشتم و حالم خوب نبود. همه این‌ها در کنار مشکلاتی که برای انتشار آثار وجود داشت باعث شد در آن سال‌ها آلبومی منتشر نکنم.

وی ادامه داد: زمانی بود که می‌دیدم دیگران تخته گاز جلو می‌روند و من توان زیگزاگ رفتن را نداشتم. سالنی وجود نداشت. چند تن از همکاران ما تمام عرصه را دراختیار گرفته بودند و کسی را راه نمی‌دادند. از طرف دیگر تهیه کنندگانی که خوانندگان مستقل را حمایت کنند تعدادشان اندک بود.

رهنما در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کنسرت پیش رو گفت: آنچه در کنسرت پیش‌رو می‌بینید آواز بر روی ریتمی ثابت نیست. در این کنسرت حرکت داریم. در واقع این کنسرت اعلامیه‌ای از حرکت آینده من در عرصه موسیقی است. ممکن است برخی از هوادارانم از این تغییر ناراحت شوند اما باید من را ببخشیند.

تغییر در تنظیم

این خواننده تاکید کرد: حجم مخاطبانی که من دارم جواب ما را نداد. ما باید بپذیریم که هر خواننده‌ای در هر دهه‌ای باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. من در کارم همان روش، همان نوع نگاه به ترانه و ملودی را دارم اما تغییراتی در تنظیم‌ها رخ می‌دهد. در واقع محصولی که من ارائه می‌کنم همان محصول در بسته‌بندی تازه‌ای است.

جنگ نابرابری در موسیقی پاپ هست

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا چراغعلی در سخنانی گفت: رهنما از جمله خوانندگان شناسنامه‌دار مملکت است. اغلب خوانندگان ما کارشان مصرفی است. آنچه به عنوان پاپ فاخر به دنبالش هستیم از نظر تکنیک و اجرا در صدای مانی رهنما وجود دارد.

این آهنگساز و نوازنده‌ی گزیده‌کار تاکید کرد: خوشحالم که در کنار کسی پیانو می‌نوازم که به من اطمینان خاطر می‌دهد.

چراغعلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: هم اکنون در موسیقی ما جنگ نابرابری وجود دارد. خیلی از دوستان انواع رسانه را در اختیار دارند و کلیپ‌هایشان را در رسانه‌های غیرمجاز منتشر می‌کنند و بعد هم با یک عذرخواهی مسئله را حل می‌کنند. این امکان برای برخی هست و برای برخی نیست.

وی ادامه داد: قرار نیست مخاطب موسیقی ما و مخاطب موسیقی‌های مصرفی یک حجم داشته باشند.

این آهنگساز پیشکسوت که آثار ماندگاری در موسیقی پاپ ایران دارد، گفت: هر ضربه‌ای می‌خوریم از خودمان است. این روزها نگاه فرهنگی به موسیقی بسیار اندک است و بیشتر نگاهی صنعتی به این حوزه وجود دارد. چندی پیش به کنسرت یکی از خوانندگان معروف رفتم، در پایان کنسرت وقتی از من خواستند که با خواننده عکسی به یادگار بگیریم، یکی از دوستان گفت: «بگذارید دستگاه اتوتیون هم در کادر باشد چرا که کیفیت صدا را به شدت مدیون این دستگاه هستیم».

تفاوت فاحشی میان صدای رهنما و دیگر خوانندگان پاپ هست

در بخش دیگری از این نشست شمس اسکندری آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی، گفت: در کنسرت پیش رو 30 نوازنده با ما همکاری دارند که به فراخور هر قطعه بر روی صحنه حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به همکاری با مانی رهنما تاکید کرد: تفاوت فاحشی میان صدای مانی رهنما و دیگران وجود دارد. نرم‌افزاری به نام «ملوداین» وجود دارد که خوانندگان دیگر صدایشان را با استفاده از آن صاف می‌کنند. اما صدای رهنما آنقدر ژوست و درست است که نیازی به این چیزها ندارد. رهنما را به عنوان استاد آواز پاپ ایران می‌شناسم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار