جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۴
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: این‌که ما می‌گوییم موسیقی حلال و حرام داریم، مطلبی بسیار جدی و نشان‌دهنده دقت و عالی‌ترین ظرافت در فقه اسلامی ما است.




 

دیباچه:

 

مهربانی

 

 

 

ایسنا نوشت: نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» با حضور علی مرادخانی، لوریس چکناواریان، آیت‌الله محسن اراکی، منوچهر متکی، محمود صلاحی و جمعی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در فرهنگسرای بهمن به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم، محمود صلاحی - رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: اگر در جهان اسلام اشکال‌های زیادی به‌وبجود آمده به‌دلیل غفلت و نبودن آگاهی در میان مردم بوده است. امروزه در کشورهایی مانند سوریه و عراق به‌دلیل غفلت همه پیروان الهی، از آتشی که تکفیری‌ها به کمک صهیونیست‌های کودک‌کش برافروخته‌اند، رنج می‌برند.

او ادامه داد: امشب میلاد کسی است که رحمه‌للعالمین بود و اجازه نمی‌داد به هیچ فردی از هیچ دینی اهانت شود. یقینا پیروان هیچ‌یک از ادیان حاضر نیستند این جنایات به نام آن‌ها ثبت شود. امشب باید همه‌ی مسلمانان متحد شوند تا جهان از خشونت عاری و پر از صلح و دوستی شود.

صلاحی تمام جلوه‌های هنر را در خدمت اخلاق و تربیت انسان دانست و اضافه کرد: موسیقی، یکی از جلوه‌های هنر است که در راستای تعالی بشر قرار می‌گیرد و بهترین جلوه موسیقی نیز این است که آن را در موضوعات دینی و انسانی به کار بگیریم. امیدوارم این جشنواره بتواند با در نظر گرفتن چنین اهداف ارزشمندی به‌شکل یک برند معرفی شود تا هنرمندان موسیقی کشور برای حضور در این جشنواره تشویق شوند تا در مسیر تعالی و تربیت کار کنند.

معیار موسیقی حرام و حلال باید تعیین شود


در ادامه‌ی این مراسم، آیت‌الله اراکی - دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی - گفت: موسیقی مجالس لهو و معصیت، حرام و موسیقی مجالس سالم، حلال است. اگر فضای مجلس، فضای معنوی و سالمی باشد موسیقی‌ای هم که از آن بیرون می‌آید سالم است.

وی با بیان این‌که موسیقی حلال قابلیت تعیین معیار دارد، اظهار کرد: دانشمندان باید میزان صحیح و دقیق موسیقی حلال و حرام را با محاسبات دقیق ریاضی و دانش موسیقی تبیین کنند. دانشمندان می‌توانند با کمک فقهای این فن، این معیار را معلوم کنند. اگر دانشمندان ما آمادگی تعیین معیارهای مثبت در این راستا را داشته باشند، ما نیز آمادگی همکاری داریم. البته ابتدا ممکن است اختلاف نظرهایی پیش بیاید، اما قطعا به مرحله روشنی در این موضوع خواهیم رسید.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) را هنوز نشناخته‌ایم، افزود: موسیقی‌ای که برای مجالس میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار شود، خود به خود حلال است، به شرط این‌که اندیشه و روان تولیدکنندگان این موسیقی با این موضوع همراه باشد.

او همچنین گفت: ما ایرانیان افتخار می‌کنیم که ادبیات‌مان مانند مثنوی معنوی، اشعار نظامی، گلستان و بوستان سعدی برخاسته از تعالیم رسول اکرم (ص) است.

در این مراسم، گروه مهمان جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» از کشور افغانستان روی صحنه رفت و قطعاتی را اجرا کرد.

پس از آن، لوریس چکناواریان - آهنگساز و رهبر ارکستر - گفت: هشتم دی‌ماه روز تولد پیغمبری بزرگ، رسول عشق و امید است و این مناسبت را به همه تبریک می‌گویم، من همواره ایرانی هستم و ایران را دوست دارم. من و خواهر و برادرانم از کودکی میان دوستان مسلمان بزرگ شدیم و آداب و رسوم و تمدن اسلامی را مطالعه کرده‌ایم و عاشق آن هستم.

او اضافه کرد: از دوران کودکی تمام موسیقی‌های محرم را جمع‌آوری می‌کردم و پس از سال‌ها توانستم سمفونی امام حسین (ع) را بنویسم. امیدوارم سال دیگر بتوانم آن را اجرا کنم.

در ادامه‌ی این مراسم که بعدازظهر هفتم دی‌ماه برگزار شد، مانی رهنما - خواننده - به اجرای دو قطعه در رابطه با حضرت محمد (ص) و شهدا پرداخت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار