سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۳۱۰۷
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
زمزمه تغییرات در سازمان صداوسیما، پررنگ‌تر از ماه‌های گذشته شده است. سایه سنگین حذف و جابه‌جایی، مدیریت نه چندان مطمئن بخش‌‌های مختلف مدیریت صداوسیما را تهدید می‌کند.




 

دیباچه:

تسنیم نوشت: چیزی بیش ‌تر از یک سال پیش، محمد سرافراز جانشین عزت‌الله ضرغامی شد و راس مدیریت صداوسیما بعد از 10 سال تغییر پیدا کرد. روال معمول مدیریت‌های غیرانتخابی کلان در ایران، دست نزدن به تغییرات اساسی در یک سال اول مدیریت است، اما تیغ تیز حذف سرافراز خیلی زودتر از آنچه تصورش می‌شد بیرون آمد و موج تغییر به گونه بی‌سابقه‌ای خیلی زود تمام معاونت‌های سازمان را درنوردید و یک خانه تکانی اساسی در سازمان صداوسیما شکل گرفت و تقریبا تمام مقام‌های انتصابی رئیس سازمان صداوسیما تغییر یافت.

تغییراتی که امروز بعد از یک سال، اگر چه در بخش‌هایی موفقیت‌آمیز بوده است، اما ظاهرا خروجی قابل‌توجهی برای صداوسیما نداشته است و زمزمه‌های تغییر بار دیگر سازمان صداوسیما را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اگر چه سرافراز اعلام کرده بود که ساختاری موقت و یک ساله طراحی کرده است اما هیچ کس گمان نمی کرد که چیزی کمتر از یک سال، مدیریت صداوسیما، این‌گونه با تنش مواجه شود.موج تغییرات در سازمان صداوسیما از چند هفته گذشته آغاز و حال باید منتظر ماند تا شاهد اتفاقات جدیدی در سازمان صداوسیما باشیم.

اما تمرکز اصلی این تنش‌ها و تغییرات ظاهرا در جایی به نام معاونت سیما، اصلی ترین بخش بدنه تلویزیون قرار گرفته است. این یک سال، سال سختی برای مدیریت سازمان و معاونت سیما  بود.زمزمه‌های درگوشی از اختلافات اساسی رئیس سازمان با معاونان اصلی‌اش همواره به گوش می‌رسید و در مواقعی از درگوشی بودن بیرون می‌امد و به صورتی کاملا علنی به رسانه‌ها کشیده می‌شود.

تنها پس از گذشت دو ماه از ابتدای دوران جدید مدیریت سرافراز، علی اصغرپورمحمدی به سمت معاونت سیما انتخاب شد. ورود مجدد پورمحمدی به سازمان و همچنین انتخاب مدیران شبکه‌های مختلف سیما، با موجی از حرف و حدیث‌ها که هراز چند گاهی اختلاف نظر بین محمد سرافراز و علی‌اصغر پورمحمدی را هم یادآور می‌شد همراه بود.اگر چه محمد سرافراز همواره این اختلافات را نادرست خواند و هیچ مهر تاییدی برآن نزد، اما سرانجام با ماجرای مدیر شبکه 4 و نامه تندی که او به پورمحمدی نوشت و دستور مستقیم سرافراز برای ادامه کار او، این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت.

آهنوز چیزی از محور اصلی این اختلافات به بیرون درز نکرده است و همه آ‌نچه گفته می‌شود بر مبنای حدسیات است. اما تجربه نشان داده است که اخبار بیرون آمده از منابع داخلی سازمان معمولا رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. بر همین اساس خیلی‌ها معتقدند که ورود سرافراز به جزئی‌ترین امور اداره سازمان و در مقابل تمایل پورمحمدی به تسلط بر همه جزئیات معاونت تحت مدیریت‌ش، عامل اصلی این اختلافات است و سرافراز تمایل زیادی دارد که به صورت مستقیم، معاونان و مدیران رده بالای رسانه ملی را جابجا و یا ابقا کند. از مدیریت مرکز امور نمایش سیما گرفته تا مدیریت شبکه‌های مختلف تلویزیونی.

یکی از بزرگترین سندها بر این حدس اقدام سرافراز در ورود مستقیم به حیطه سریال‌سازی است، در یکی از ابتدایی ترین این اقدامات،  «امین صدیقی» به عنوان مشاور فرهنگی سرافراز انتخاب می‌شود و کمی بعد به عنوان رئیس مرکز گسترش فیلم‌نامه نویسی منصوب می‌شود. سمتی که در ابتدا تصور می‌شد تشریفاتی است. اما کمی بعد با راه‌اندازی پروژه‌های سریال‌سازی به صورت مستقل، مشخص شد که ماجرا کاملا متفاوت است و امین صدیقی به زودی تبدیل به یکی از چهره‌های تاثیرگذرای مجموعه‌های نمایشی در تلویزیون شد ودفتر کارش با نزدیکی به سرافراز و تامین بودجه از منابع غیرروتین،تبدیل به یکی از مراکز رجوع سریال‌سازان شد.  این طور به نظر می رسد که دلیل این انتخاب، از سویی نارضایتی از تولید و پخش آثار مجموعه‌های تلویزیونی مرکز امور نمایش سیما بوده که محمودرضا تخشید در راس آن قرار داشت و از سوی دیگر، تمایل به کنترل این بخش به صورت مستقیم، هم موثر بوده است.

این اتفاق و عدم توجه رئیس سازمان صداوسیما، خیلی زود علی‌اصغر پورمحمدی را مجبور به پذیرش استعفای محمودرضا تخشید کرد. تا فعلا تخشید بزرگترین قربانی این ماجرا باشد.

اما پیش از این اتفاق، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این یک سال در حوزه مدیریت سازمان صداوسیما هم رخ داد. محمد احسانی که یکی از قدرتمند‌ترین جایگاه‌های سینمای کشور را به دلیل قرار گرفتن در جایگاه مدیریت شبکه اول رها کرده بود، خیلی زودتر از آنچه تصورش می‌شد، مجبور به ترک مدیریت شبکه اول شد. مثل همیشه دلیل واضح و مشخصی برای این اتفاق بیان نشد؛ اما نزدیک‌ترین گمانه‌ها بیان می‌کرد که او دلیل اختلافات با محمد سرافراز و پورمحمدی و  ورود آنها به کوچکترین مسائل جزیی شبکه و ناتوانی در پاسخ‌گویی به اعتراض دیگر مدیران، از مدیریت شبکه یک سیما استعفا داده است. احسانی عملا در مقام مدیریت شبکه اول، نه ابزاری به نام سریال‌های نمایشی را به دست داشت و نه در دیگر موارد اختیاری برای مانور دادن.

جایگزین احسانی،فعلا در مقام سرپرست فضل‌الله شریعت‌پناهی بود. مدیر گروه اجتماعی شبکه اول با سابقه‌ای قابل توجه در شبکه سوم. گفته می‌شود که این جایگاه به دلیل نزدیکی با معاون سیما و همکاری سال های گذشته در شبکه سه سیما، محقق شده است. معلوم نیست که پناهی در شبکه اول می‌ماند یا مقصد دیگری دارد. اما فعلا شریعت‌پناهی قرار است که در زمان باقی مانده و با هماهنگی پورمحمدی تصمیم به انتخاب مدیران گروه‌های کودک و نوجوان، فرهنگ و تاریخ و گروه اجتماعی شبکه یک سیما کند. اتفاقی که شاید از وظایف سرپرست شبکه خارج باشد.

شایعات درباره تغییرات سایر شبکه‌ها و حتی معاونت سیما، روز به روز بیشتر قوت می‌گیرد.

علی‌اصغر پورمحمدی معاونت سیما هم از اصلی‌ترین گزینه‌های این جابجایی است که در این راستا اخباری مبنی بر جایگزینی «امین صدیقی» در معاونت سیما و جایگزینی علی‌اصغر پورمحمدی به گوش می‌رسد.امین صدیقی، ظاهرا فعلا موثق‌ترین فرد سرافراز در حوزه سیماست.

براساس این خبر، احتمالاتی نیز بر جابجایی مدیران برخی از شبکه‌های سیما در سازمان صداوسیما نیز شنیده می‌شود و خیلی‌ها می‌گویند که  ممکن است مجید زین‌العابدین به مدیریت شبکه یک سیما برسد.

با پایان ماموریت محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو و غلامرضامیرحسینی مدیر شبکه سه سیما و رسیدن به بازنشستگی، احتمالاً فضل‌الله شریعت ‌پناهی روانه شبکه سه سیما شود وبرای اولین بار سکان هدایت یکی از شبکه‌های سیما را بر عهده بگیرد. اما نام‌ علی کریمان به عنوان گزینه بعدی نیز شنیده می شود.

با رفتن مجید زین‌العابدین به شبکه یک سیما، سید امین توکلی‌زاده قائم‌مقام شبکه پنج و سیدامیر سیاح مدیر گروه اقتصاد شبکه یک از گزینه‌های بعدی مدیریت شبکه پنج سیما با رویکرد اقتصادی خواهند بود.

اما این جابه‌جایی‌ها، ظاهرا فقط در معاونت سیما نخواهد بود. و یکی یکی از مهمترین شنیده‌ها برای تغییر، نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی است.

بنابر برخی شنیده‌ها این جابجایی و خانه تکانی سازمان صداوسیما پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مرحله اجرا خواهد رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲