شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
در اولین نشست خبری هشتمین جشنواره تئاتر دانشگاه سوره عنوان شد
دیباچه:نشست خبری هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی سوره روز سه شنبه 23 شهریور در دانشگاه سوره به دبیری هدیه حسینی نژاد و با حضور اساتید:فارس باقری و فرزاد معافی برگزار شد،محوریت اهداف جشنواره و ویژگی های آن نسبت به سالهای قبل نیز مورد بررسی قرار گرفت.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه: در ابتدا با بیانیه ایی از دبیر جشنواره،هدیه حسینی نژاد جهت قدردانی از دبیران هفت دوره قبلی به ذکر نام و همکاریشان ، آغاز به کار کرد.

وی از یوسف پاکوری که سخت ترین قدم را در برپایی جشنواره برداشت یاد کرد و به ترتیب در سالهای گذشته از:شیرین کاشفی،امیر مرسلی،بهنام نوایی،پوریا حاجی زاده،نریمان نیاپور،علی نرم آیین و شکوفه ماسوری که از ابتدا استاد و مشاور دانشجویان بودند نیز یاد کرد.

حسینی نژاد اهداف این دوره جشنواره تئاتر سوره را ایجاد مسئولیت برای تمام دانشجویان تئاتر در هر گرایشی عنوان کرد و افزود سعی کردیم خط و مشی مشخص داشته باشیم و افراد مناسب را برای این هم انتخاب کنیم.

photo_2016-09-14_11-06-58

وی در مورد بخش رپرتوار کلاسی  از شکوفه ماسوری  یاد کرد که پایه گذاری این بخش به پیشنهاد ایشان بوده است  و افزود دانشجویانی که در رشته های مرتبط با تئاتر تحصیل نمی کنند هم می توانند در بخش دوم جشنواره و در ورک شاپ ها شرکت کنند . وی دلیل تشکیل این ورک شاپ ها را ایجاد انگیزه و استفاده هنرجویان از اساتید و چهره های تئاتری دانست و دیگر اینکه دانشگاه سوره قصد دارد پلی برای ارتقاء هنرجویان و آشنایی آنها با فضای حرفه ایی و ایجاد رویکردی آموزشی باشد .

در بخشی دوم از نشست خبری صادق برقعی دبیر صحنه و مونولوگ جشنواره به سخنرانی پرداخته و در ابتدای صحبت هایش از تمام شرکت کنندگانی که در فراخوان نافرجام  جشنواره سوره در تیرماه شرکت کرده بودند دعوت کرد منتظر اخبار باشند و در صورت تمایل در این فراخوان مجدد شرکت کنند.

برقعی در پاسخ به سوال خبرنگار دیباچه مبنی بر دلیل نافرجامی برگزاری جشنواره در تیرماه متذکر شد:به دلیل تغییر معاونت دانشگاه سوره و یکسری ناهماهنگی ها در مرحله اول نافرجام بودیم اما با رفع مشکلات در این مرحله امید به موفقیت داریم. یکی از اتفاقات خوب این تعویق ، تکمیل شدن سایت است.وی تاریخ برگزاری جشنواره را 6 بهمن تا 3 اسفند اعلام کرده و افزود:جشنواره در چند بخش صحنه و مونولوگ ، موضوعی ، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی ، نمایش عروسکی ، آثار خلاقانه و مینی مال،رپرتوار کلاسی برگزار می‌شود که به تفکیک به توضیح هر کدام پرداخت.

بخش صحنه و مونولوگ :که هر کدام جداگانه داوری می‌شوند و مهلت ارسال آثار تا 20 مهر و پاسخ به متون 5 آبان است . بازبینی ها نیز از 4 تا 9 دی صورت می گیرد .

بخش موضوعی :

به خاطرات دفاع مقدس پرداخته می شود و متمرکز بر متون علیرضا نادری ، محمد چرمشیر، جمشیدخانی با مشورت فارس باقری خواهد بود .

بخش نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی:

هدف این بخش اجرایی شدن متون توسط خود دانشگاه است . ده کاندیدای برتر این بخش می توانند با حمایت دانشگاه سوره اجرای عموم بروند .

بخش نمایش عروسکی :

متقاضیان می توانند حضوری و غیر حضوری طرح ها را ارائه دهند .

بخش رپرتوار کلاسی :

برای اولین باربه دلیل ارتقء سطح کیفی مجموعه آموزشی ، در جشنواره تئاتر سوره این اتفاق می افتد .

ویژگی های  هشتمین جشنواره  تئاتر دانشگاه سوره :

نفر از شرکت کنندگانی که از سوی دبیرخانه ، انتخاب می شوند برای شرکت در کارگاه مونولوگ و  کارگردان و بازیگر به یکدیگر معرفی می شوند که سرپرستی این دوره را فارس باقری برعهده دارد .

از مهمترین ویژگی  های این جشنواره بین دانشگاهی بودن آن است . و اینکه امسال در سراسر کشور برگزار می شود . دانشجویانی که در این جشنواره و از شهرستان شرکت می کنند امکان اسکان از سمت ستاد جشنواره را دارند . تلاش جشنواره استفاده از نیروهای جوان و اساتید مهم آکادمیک برای بخش داوری است .

مهمترین بخش هر جشنواره ایی ورکشاپ است . دراین جشنواره ورکشاپ ها با موضوعات : زبان شناسی ، جامعه شناسی رمان ، بازیگری ، کارگردانی ، نویسندگی  برگزار می شود .

برقعی در گفتگوی کوتاهی در مورد امکانات جشنواره به خبرنگار دیباچه گفت : امکان ایاب و ذهاب دکور، پذیرایی ، هزینه پرداخت هزینه پوستر و بروشور به شرکت کنندگان   داده می شود .

در پایان جشنواره کتاب عملکرد جشنواره رونمایی می شود .

افتتاحیه ویژه که به صورت سورپرایز خواهد بود .

در بخش مونولوگ صحنه ایی به شش اثر امکان اجرای عموم داده می شود.

در صورت کیفیت بالا، سه اثر به چاپ می رسد .

در بخش دیگر که مربوط به پژوهش می شود نیز فراخوان داده شده است.

photo_2016-09-14_11-07-19

در بخش سوم نشست جشنواره فرزاد معافی در جواب خبرنگار دیباچه در مورد دلیل تشکیل جشنواره های موازی با یک عملکرد گفت : استدلال هایی هست که بخشی از آن درست است. در دوران پست مدرن ما استدلال ها برای ایجاد جشنواره هایی موازی منطقی است . بودن این جشنواره ها حتی اگر فضای خاصی ایجاد کند و تحولی حتی کوچک خیلی مهم است . این جشنواره بر خلاف حتی جشنواره های بزرگ ، به آرشیو آثار می پردازد .

فارس باقری نیز از ویژگی‌های این جشنواره به  تولید محصول اجرایی  اشاره کرد و افزود در بخش ورکشاپ ها تلاش بر این است تا دروسی تدریس شود که در دانشگاه تدریس نمی شود. دیگر اینکه وی جامعه ایران را کوتاه مدت و کلنگی خواند که پای میراثش نمی‌ایستد. چرا که جشنواره‌ایی که می‌گوید چند سال سابقه دارد باید اول آرشیو داشته باشد تا حافظه تاریخ یاش دچار مشکل نشود و این مستلزم آرشیو داشتن است تا به عقب بر نگردد و درست پیش رود.

این نشست با سخنرانی فارس باقری ، و بدون پوشش خبری و حضور رسانه های دعوت شده  به اتمام رسید.

هدیه رحمت نژاد

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار