جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۶۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: با نزدیک شدن به روزهای انتخاب فیلم سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار، حواشی انتخاب فیلم و ابراز نظرهای متفاوت به اوج خود می‌رسد و بلاخره فیلمی راهی مراسم اسکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ در حالی که هنوز تکلیف فیلم معرفی شده از طرف ایران به اسکار مشخص نیست و رایزنی ها همچنان درخصوص معرفی نماینده ایران به این جشنواره بزرگ و معتبر فیلم ادامه دارد، بعضی از کشورهای مختلف جهان نمایندگان خود را برای حضور در بخش خارجی زبان اسکار معرفی کرده اند و تکلیف شان با اسکار بخش خارجی زبان 2016 روشن شده است.

پس از موفقیت نصف‌ونیمه «بچه‌های آسمانِ» مجید مجیدی در مراسم اسکار سال 1999 میلادی و راه یافتن به میان گزینه‌های نهایی بهترین فیلم خارجی زبان، فیلمی از سینمای ایران نتوانسته بود توفیقی کسب کند تا این که اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» این طلسم را شکست و اولین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

pizap.com14732340532671

سال گذشته «محمد رسوال‌الله»ی مجید مجیدی نماینده سینمای ایران بود که البته در همان مراحل ابتدایی حذف شد. امسال هم گزینه‌هایی برای حضور در اسکار مطرح هستند که در این میان می‌توان به فیلم‌های زیر اشاره کرد:

«دخترِ» رضا میرکریمی که دو سال قبل‌تر «امروز»ش و قبل‌تر از آن با «یک حبه قند» نماینده سینمای ایران در جشن اسکار بود؛ یکی از گزینه‌هاست.

«فروشنده»ی اصغر فرهادی گزینه پررنگ‌تر در میان دیگر گزینه‌هاست که با درخشش در مراسم کن شانس خیلی بیشتری برای مراسم اسکار دارد. البته به این شرط که تصمیمات غیرسینمایی بلای جان هییت انتخاب نشود و همه‌چیز درست پیش برود. فرهادی پیش از این با «گذشته» و «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار شرکت کرده بود.

«ابد و یک روزِ» سعید روستایی‌ فیلم‌اولی یکی از دیگر گزینه‌های قابل بررسی در میان نامزدهای فیلم انتخابی از سینمای ایران برای مراسم اسکار است. فیلمی که در میان فیلم‌های نه‌چندان امیدوارکننده جشنواره فیلم فجر،  سال گذشته تمام سیممرغ‌ها را درو کرد تا سعید روستایی راه صدساله را یک‌شبه برود.

«بادیگاردِ» ابراهیم حاتمی‌کیا که فیلمی سفارشی با موضوع ترور دانشمندان توسط دشمنان و منافق‌ها و با تک‌صحنه‌های اکشن است هم گزینه‌ای برای سینمای ایران در اسکار است که به نظر از شانس کمتری برخوردار است.

«اژدها وارد می‌شودِ» مانی حقیقی؛ فیلمی با استانداردهای روز سینمای جهان؛ با مضمونی تلخ و پرداختی متفاوت که در جشنواره فیلم فجر با بی‌مهری داوران، دستش از سیمرغ‌ها کوتاه شد هم شایدی یکی از گزینه‌های کم‌رنگ سینمای ایران برای مراسم اسکار باشد. هرچند انتخاب‌‌های داوران ایرانی برای انتخاب نماینده سینمای ایران در سال‌های اخیر، نشان از آن دارد که نماینده سینمای ما در جشن صنفی سینمای آمریکا فیلمی رئال خواهد بود.

«احتمال باران اسیدیِ» بهتاش صناعی‌ها به عنوان اولین تجریه فیلم بلند سینمایی این کارگردان، مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و در چند جشنواره بین‌الکمللی مورد تقدیر قرار گرفت. البته شانس این فیلم در میان دیگر رقبایش برای حضور در اسکار خیلی کم است.


«خشم و هیاهو»ی هومن سیدی ساختار نسبتا متفاوتی دارد و به اشاره‌ای مستقیم به موضوع زندگی یکی از فوتبالیست‌های مطرح کشورمان، مورد توجه منتقدان قرار گرفت هرچند در گیشه موفقیت زیادی نصیبش نشد. 


«ایستاده در غبارِ» محمدحسین مهدویان با روایتی مستندگونه به احمد متوسلیان (فرمانده‌ای که همراه با گردانش خرمشهر را آزد کردند) مورد استقبال مردم واقع شد و توانست با پیوستن به باشگاه میلیاردی‌ها افتخاری برای مستندسازها باشد.


81 فیلمی که شرایط حضور به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار امسال را دارند به شرح زیر است:

«من سالوادور نیستم»، «50 کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز»، «بارکد»، «بادیگارد»، «لانتوری»، «زاپاس»، «دراکولا»، «دختر»، «رسوایی 2»،«اژدها وارد می‌شود»، «عادت نمی کنیم»،«ناردون»، «ایستاده در غبار»، «خشم و هیاهو»، «فروشنده»، «یک دزدی عاشقانه»، «من»، «کفشهایم کو؟»، «دزد و پری»، «آبنبات چوبی، «مرگ ماهی»، «خنده های آتوسا»، «ننه نقلی»، «امکان مینا»، «دلبری»، «سایه»، «سایه های موازی»، «12 صندلی»، «ایران برگر»، «کوچه بی نام»، «شاهزاده روم»، «در مدت معلوم»، «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق، «شیفت شب»، «جامه دران»، «این سیب هم برای تو»، «آدم باش»، «شکاف»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «طعم شیرین خیال»، «پدر آن دیگری»، «خبر خاصی نیست»، «بچگيتو فراموش نكن»، «360  درجه»، «ناهید»، «بازگشت لوک خوش شانس»، «وروجک ها» «نقش نگار»، «ارغوان»، «دو دوست»، «چهارشنبه خون به پا می شود»، «پی 22»، «روباه»، «خواب تلخ»، «بیداری»، «احتمال باران اسیدی»، «نزدیکتر»، «حکایت عاشقی»، «بوفالو»، «آزادی مشروط»، «تتل و راز صندوقچه»، «ماهی سیاه کوچولو»، «پریدن از ارتفاع کم»، «پایان خدمت»، «داره صبح میشه»، «سایه روشن»، «کمپ ایکس ری»، «بهمن»، «مردی که اسب شد»، «عاشق ها ایستاده می میرند»، «دلتا ایکس»، «روز مبادا»، «موقت»، «مبارزان کوچک»، «تاج محل»، «جزیره رنگین»، «صحنه های خارجی»، «دختر، مادر، دختر» و «تا آمدن احمد».

االبته با نگاهب یه این فهرست درمی‌بابیم که بسیاری از این فیلم‌ها اصولا پتانسیل معرفی به جشن اسکار را ندارند

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه 2016 (دوشنبه 10 اسفند) در هالیوود برگزار می‌شود. بخش اسکار خارجی زبان از سال 1956 به جوایز اسکار اضافه شده و فیلم هایی که به عنوان نماینده هر کشور برای شرکت در این بخش شرکت می‌کنند باید بین تاریخ اول اکتبر 2015 تا سی‌ام سپتامبر 2016 (از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) در کشورها‌شان اکران شده باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار