جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از متن و حاشیه جشن سینمای مستند در کاخ نیاوران
دیباچه: هشتمین جشن سینمای مستند از هجدهمین جشن خانه سینما با حضور هنرمندان در محوطه کاخ نیاوران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ طبق دعوت‌نامه هشتمین جشن مستند؛ قرار بود این مراسم راس ساعت 19:30 آغاز شود اما راس ساعت 20:45 بالاخره آغاز شد.

شب مستند
مراسم با حضور مردی پرنده که در تیزری که برای جشن ساخته شده بود، دقایقی در آسمان پرواز می‌کرد شکل جدی‌تری به خود گرفت و این مرد پرنده با لباس مخصوصش از لحظاتی گفت که دستش در میان لباس گیر افتاده بود و با سرعت 350 کیلومتر به سمت زمین در حال سقوط آزاغد بود و چترش باز نمی‌شد!
مجری برنامه در دفاع از زنان می‌گوید: «37 سال است که ما زنان دسته دوم جامعه هستیم و وضعیتی شبیه به مستند داریم. همش می‌گویند زنان بهترین هستند و مستند هم در سینما بهترین است ولی در عمل اینگونه نیست. امیدوارم وضعیت زنان و مستند بهتر شود جایگاه اصلی‌شان را پیدا کنند.»
نوبت به ویدیویی می‌رسد از اتفاقات قبل از جشن و نحوه داوری‌ها و گپ‌وگفت کوتاه با مسئولان این جشن و هئیت انتخاب. تا از شرایط بگویند و نحوه داوری: محمد شیروانی به عنوان یکی از داوران می‌گوید: «ملاک فیلم است. اگر دشمن هم یک فیلم خوب بسازد به او تعظیم می‌کنم به خاطر عشق مشترکان: سینما...» 121
داوران در ادامه ویدیو به فیلم‌هایی که در جشنواره ارزیابی شدند اشاره کردند و گفتند که هیئت داوران در روز 12 ساعت به صورت ممتد مستند تماشا کردند و پس از 18 روز 41 اثر به بخش نهایی رسیدند و...
ویدیوی دیگری نمایش داده شد و از پدرام اکبری به عنوان یکی از مهم‌ترین افراد سینمای مستند در سال‌های اخیر تقدیرش شد.
سعید رشتیان (رییس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند) روی سن آمد و از پدرام اکبری به عنوان یکی از سرشناسان و فعالان عرصه مستند سازی تقدیر کرد.
رشتیان گفت: «اکبری نیاز به توصیف ندارد چون وقتی صحبت از وجدان صنفی و جدیت در کار و الگو می‌شود، نام او به میان می‌آید و قدردان حضورش هستیم.»
سپس پدرام اکبری رو به حضار گفت: «ما در ایرانمان موضوعات ارزشمند و تازه فراوانی داریم پس با پژوهش و آگاهی مستند بسازیم.»
ویدیوی بعدی برای مهوش شیخ‌الاسلامی (زن مستندساز و باتجربه سینمای ایران) بود و افرادی از سینما مثل رویا تیموریان و رخشان بنی‌اعتماد در این ویدیو از او تمجید کردند و این تصاویر با این جمله رخشان بنی‌اعتماد تمام شد: «مهوش شیخ‌الاسلامی من ییکی که خیلی مخلصتم...»
رخشان بنی‌اعتماد برای تقدیر از مهوش شیخ‌الاسلامی روی سن آمد و پس از اهدا تندیسی به شیخ‌الاسلامی گفت: «شیخ‌الاسلامی برای من و دختران هم‌نسل من در دهه 50 نماد ی زن سینماگر مسلط و حرفه‌ای بود. او الگوی من و هم‌نسلانم بوده است.»
سپس ارد زند (مستندساز کهنه‌کار) روی سن آمد و گفت: به اتفاق خانه سینما و همکاری انجمن مستند سازان قرار است سمیناری در خانه سینما و با محوریت اهمیت عباس کیارستمی در سینمای مستند ایران برگزار شود.
زند گفت: «قرار بود آخرین فیلم عباس کیارستمی در این جشن نمایش داده شود که متاسفانه به دلایلی از جمله تهیه‌کننده خارجی این فیلم توانستیم قول‌مان را عملی کنیم و عذرخواهی می‌کنم اما در سمیناری که برگزار خواهد شد حتما این فیلم نمایش داده می‌شود.»
مستند کوتاهی از عباس کیارستمی با نام «در جستجو به راه شد» نمایش داده شد: صدای عباس کیارستمی و لوکیشن‌های همیشگی‌اش در کوهستان، جشن را در سکوت فرو برده بود... کیارستمی با گوشی بی‌سیم به عواملش اعلام می‌کند: فیلمبرداری تمام است به گروه بگویید زیر آن درخت بنشینند و استراحت کنند... دوربین از آن‌ها دور می‌شود و فیلم با آهنگی نظامی تمام می‌شود و حاضران مراسم به یاد او یک دقیقه در سکوت می‌ایستند.
کمال تبریزی (دبیر هجدهمین جشن خانه سینما) در این مراسم گفت: « امشب شاهد جشنی بودیم که همه چیزش مستند بود و دوستان به نحوی طراحی کرده بودند که کسی فکر نکند طراحی شده بود. واقعیت سینما و آثار مستند این است که احتیاجی نیست که اهمیت آنها را به کسی ثابت کنیم همین که عزیزان‌مان در ساخت فیلم‌های مستند تلاش می‌کنند و می‌توانند‌ خودشان را به مستند نزدیک کنند، ارزشمند است. به همه شما تبریک می‌‎گویم و از جوان‌ها می‌خواهم به کارشان ادامه دهند تا روزی به جای استفاده لفظ شریف، رقیبی بزرگ برای سینمایی‌ها باشد و مستقل به حرکت خودش ادامه دهد.»
سپس منوچهر شاهسواری (رئیس هیات مدیره خانه سینما) دقاقی برای حضار سخنرانی کرد: «فکر می‌کنم همه دوستان مستندساز می‌دانند امشب جشن مستند ذیل جشن خانه سینما برگزار می‌شود و می‌خواهیم از دوره بعد در جشنی جدا با رویکرد خودشان برگزار شود و فکر می‌کنم این تندیس‌ها و تقدیرها آخرین جوایز خانه سینما باشد.)

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲