جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۶۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
«محمدرضا اصلاني» مدرس كارگاه سينماي خلاق:
 

دیباچه: «محمدرضا اصلاني» مستند ساز برجسته ايران درباره كارگاه «سينماي خلّاق» گفت: خلاقيت در واقع نابجا كردن جهان روزمره است؛ جهان روزمره‌ای که براي ما فراموش شده‌است و نظام‌هاي شناخته شده در سينما كه ما را از ديدن آن باز مي‌دارند.

به گزارش دیباچه از روابط عمومي فرهنگستان هنر، «محمدرضا اصلاني» مستند ساز برجسته ايران، درباره اين كارگاه كه مهرماه سال‌جاري در مركز هنرپژوهي نقش جهان برگزار مي‌شود، گفت: در اين كارگاه ضمن بررسی و بازنگري آثار گذشته و حال به عنوان نمایي از خلاقيت، در پی ارائه تعریفی از خلاقیت بوده و تلاش می‌شود، هنرجویان بتوانند آثار شخصی و هنری خود را از زاویه دید جدیدی مبتنی بر خلاقیت بسازند.

وي در تعريف خلاقيت و مباحثي كه در اين كارگاه آموزش داده مي‌شود ادامه داد و تصريح كرد: مقدمه خلاقيت اين است كه چگونه واقعيت‌هاي پراكنده را تركيب کنیم تا بتوانيم آن‌را استنباط نماييم. تركيبی که، خودش نياز به تخيل دارد. برای مثال، منظره‌اي از يك گنجشك، يك درخت، يك چشمه و سگي كه از آنجا رد مي‌شود و گُلي كه در آن‌ طرف روييده را در نظر بگیرید، در ظاهر هيچكدام به هم ارتباطي ندارند و اين ما هستيم كه ميان آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كنيم. در واقع پراكندگي واقعيت به ما اجازه نمي‌دهد كه ما استنباط و دريافتمان را سامان دهيم و اين ساماندهي كار ما است که از طريق خيال صورت مي‌گيرد، خيال براساس نظم فكري كه به ما مي‌دهد، موارد مختلف را در ذهنمان سامان داده و تصوير ذهني براي ما به‌وجود‌ مي‌آورد؛ بنابراين منظره‌اي كه من مي‌بينم و منظره‌اي كه شما مي‌بينيد، دو منظره متفاوت است. منظره درختان براي كسي كه مي‌خواهد آن را به كارخانه ببرد و «مداد» بسازد با كسي كه آن را به عنوان امر نقاشانه نگاه مي‌كند، دو منظره متفاوت است.

دیباچه-سینمای خلاق


وي به تشريح مرز ميان خیال و خلاقیت پرداخت و افزود: خيال در واقع يك مورد جديد را خلق مي‌كند و اينجاست كه خلاقيت شكل مي‌گيرد و هرچه خيال ما محدودتر باشد، خلاقيت محدودتر خواهد بود. خلاقيت در واقع ايجاد يك نظام جديد در مقابل نظام موجود است. يعني شما نظام جديدي را از درون پراكندگي موجودي كه عادت شده، ايجاد مي‌كنيد. خلاقيت در واقع نابجا كردن جهان روزمره است. جهان روزمره‌ای که براي ما فراموش شده است و نظام‌هاي شناخته شده در سينما كه ما را از ديدن آن باز مي‌دارد.

اين مستند ساز برجسته افزود: ما در سينما عادت كرديم كه روندي تكراري ببينيم، حال اگر تغييري در اين روند به وجود بيايد ما به فكر فرو‌مي‌رويم. به عنوان نمونه اگر فيلمي از آخر به اول بيايد، به جاي اينكه از اول به آخر برود ، ممكن است در ذهن آزار دهنده باشد، اما فكر و نگاه ما را نسبت به خود تغيير داده و موجب می‌شود كه تازه ما آن فيلم را ببينيم و سئوال كنيم كه چرا اينطور است؟ در واقع خلاقيت آن نیست كه چيزي نبوده و تو آن را به وجود مي‌آوري، بلكه خلاقيت از همان وضعيت موجود درست مي‌شود كه، به شما، همان چيزها را جور ديگري نشان مي‌دهد. خلاقيت در معناي ضد واقع‌گرايي يا فرماليسم نيست. البته اين حركت هميشه مثبت نيست و مي‌تواند منفي نيز باشد و حتي مي‌توانيد از ديدن آن عصباني شويد، ولي بدانيد، عصباني شدن بهتر از خنثي بودن است.

وي با نقد سيستم آموزشي در رشد خلاقيت تاكيد كرد: اصلا مباحثي تحت عنوان خلاقيت در سیستم آموزشی ما جايي ندارند. اگر دانشجويي كار خلاقي انجام بدهد، مورد بازخواست استادش قرار مي‌گيرد كه چرا اين كار را كرده‌است و به او نمره هم نخواهد داد. زيرا خلاقيت ضد قواعد موجود است. البته قرار هم نيست كه در مدارس و دانشگاه‌هاي ما خلاقيت آموزش داده‌شود، بلكه قرار است قواعد آموزش داده شود. یادمان نرود که خلاقيت قرار نيست قواعد را رعايت كند، بلكه قرار است عليه قاعده‌ها شورش ‌كند و قاعده جديدي را ايجاد ‌كند و وقتي قاعده جديدي مي‌گذارد، تازه وارد تاريخ مي‌شود؛ وقتي نيوتن قانون جاذبه را كشف مي‌كند درست همان لحظه، لحظه تاريخي است، ولي همه معلم‌هاي او آن را رد مي‌كنند. چون قاعده ای كه در ذهن بوده شكسته‌شده‌است.

كارگاه «سينماي خلاق» مهرماه سال جاری در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزارخواهدشد. علاقه‌مندان براي شركت در اين كارگاه مي‌توانند به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از خيابان شهيد بهشتي، ضلع جنوب غربي بوستان ساعي، شماره 2169 مراجعه يا با شماره‌هاي 88553912 تماس بگيرند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲