جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه:در حالی که برگزارکنندگان جشن خانه سینما اعلام کرده‌اند فیلم‌های گروه هنر و تجربه در جشن خانه سینما حضور نخواهند داشت، فیلمسازان جوان این گروه با انتشار نامه‌ای انتقادی، نشبت به حذف‌شان از جشن صنفی خانه سینما اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ در حالی که مسئولان جشن خانه سینما معتقدند، طبق آیین‌نامه فقط فیلم‌هایی که پروانه نمایش سینمایی دارند می‌توانند در جشن حاضر باشند و فیلم‌هایی که پروانه نمایش ویدیویی دارند از حضور در این جشن محروم هستند؛ بسیاری از فیلمسازان و منتقدان به این تصمیم اعتراض کردند.

 

عده‌ای معتقدند که گروه هنر و تجربه از جشن صنفی خانه سینما سم‌خواهی کرده است و این جشن فقط متعلق به سینمایی‌هاست و از طرف دیگر عده‌ای می‌گویند: مگر فیلم‌های هنر و تجربه در سالن‌]ای سینما اکران نمی‌شوند؟ پس تمام فیلم‌ها باید در جشن حضور داشته باشند و از طرفی خانه سینما استقلال خود را از دست داده و به جای حمایت از فیلمسازان جوان، طبق آیین‌نامه وزارت ارشاد عمل می‌کند. در ادامه گزارش اتفاق‌های اخیر و صحبت‌‌های دبیر این دوره از جشن خانه سینما و چند سینما دیگر را می‌‌خوانید.

 این وزارت ارشاد است که فیلم‌ها را به ویدیویی و سینمایی تقسیم می‌کند

دیباچه-کمال تبریزی

کمال تبریزی (دبیر جشن خانه سینما) معتقد است: «فیلم‌هایی از هنر و تجربه که پروانه سینمایی دارند؛ می‌توانند در جشن شرکت کنند و تنها فیلم‌های دارای پروانه ویدیویی که در واقع به ارزیابی اولیه و عدم امکان نمایش عمومی اشاره دارد؛ از این امر مستثنی است. به عبارت دیگر این وزارت ارشاد است که فیلم‌ها آن‌ها را به ویدیویی و سینمایی تقسیم می‌کند. هرچند فیلم‌هایی که دارای عوامل حرفه‌ای به معنای عضویت در صنف سینمایی نیستند؛ خود به خود از چرخه قضاوت خارج می‌شوند.

اساسا صدور پروانه ویدیویی صرفا در حکم یک ارزیابی نهایی برای فیلم‌های بلند است که آنها را روانه دو گروه متفاوت نمایش سینمایی می‌کند و به نظر من ارزش دیگری ندارد. چه بسا فیلم‌های هنر و تجربه با پروانه ویدیویی که از بعضی فیلم‌های سینمایی باارزش‌تر و سینمایی‌ترند. در واقع این درجه‌بندی ارشاد است که دست ما را برای نمایش و دیده شدن همه بضاعت سینمای یک سال گذشته بسته است!»

هرکدام از این دو نهاد توپ را در زمین طرف مقابل می‌اندازند

وحید وکیلی‌فر-دیباچه

وحید وکیلی‌فر (کارگردان سینما) که فیلم «گشر» او در گروه هنر و تجربه روی پرده است و سال ۹۳ فیلم «تابور» او پس از حضور در جشنواره‌های بین‌المللی متعدد موفق شد جایزه ویژه جشنوراه پوسان را دریافت کند، معتقد است: «خانه سینما و وزارت ارشاد، هرکدام توپ را در زمین طرف مقابل می‌اندازند. باید همبستگی بین فیلم‌سازانی که با پروانه ساخت ویدیویی فیلم می‌سازند ایجاد شود. این همبستگی می‌تواند ارشاد و خانه سینما را مجاب کند. بعد از ساخت سه فیلم، کانون کارگردانان من را به عنوان کارگردان به رسمیت نمی‌شناسد. خانه سینما توپ را در زمین ارشاد می‌اندازد و می‌گوید ارشاد به فیلم‌ها پروانه ساخت سینمایی بدهد. در مقابل ارشاد هم می‌توانست با دادن پروانه ساخت موقت به فیلم‌هایی که در هنروتجربه اکران می‌شوند، مشکل را حل کند تا این فیلمسازان هم عضو خانه سینما شوند.

از طرف ارشاد به طور خصوصی به ما گفته شد که ارشاد مشکلی ندارد اما حرفه‌ای‌های سینما با صدور پروانه ساخت موقت مخالف هستند. تهیه‌کنندگان حرفه‌ای که تصور می‌کنند با اضافه شدن ما ممکن است در آینده درخواست بودجه کنیم. هرکدام از این دو نهاد توپ را در زمین طرف مقابل می‌اندازند.»

با راه‌اندازی کمپین قصد دارند جوسازی کنند

یکی از اعضای برگزارکننده جشن خانه سینما که نخواست نامی از او آورده شود در گفت‌وگو با دیباچه این تصمیم را قانونی دانست و بیان این ادعا که امیرحسین علم‌الهدی و گروه هنر و تجربه از جشن ما سهم می‌خواهند به دیباچه گفت: «آن‌ها بای بدانند این جشن ساز و کار خودش را دارد با راه‌اندازی کمپین‌های اعتراضی راه باجایی نخواهند برد. مگر ما می‌توانیم جشنواره یاس را داوری کنیم و یا تعیین کنیم چه فیلم‌هایی در آن حاضر باشند و چه فیلم‌هایی نه؟! هر جشنواره‌ای قوانین خود را دارد. اگر اعتراضی دارند باید به وزارت ارشاد بروند چراکه وزارت ارشاد است که قوانین را وضع می‌کند و ما فقط برگزارکننده این جشن هستیم.

از طرفی گروه هنر و تجربه سهم زیادی در سینمای ایران دارد و برخی از فیلم‌هایش با دو بیننده اکران می‌شود و دولت هزینه تمام صندلی‌های خالی را پرداخت می‌کند. ایرادی ندارد اما دیگر سهم‌خواهی از جشن صنفی خانه سینما که متعلق به سینماگران است غیر ممکن است! عوامل هنر و تجربه قبل‌تر هم رایزنی‌هایی برای حضور در جشن داشتند اما می‌دانستند که این اتفاق عملی نیست و بازهم اعتراض کردند و با راه‌اندازی کمپین قصد دارند جوسازی کنند.»

چرا در برابر قواعدی که امروز در سینمای دنیا پذیرفته شده است مقاومت می‌کنید؟

از طرفی عده‌ای از سینمایی‌ها که در میان‌شان نام صفی یزدانیان، کیوان کثیریان، وحید وکیلی‌فر، عباس غزالی، سروش محمدزاده، کاوه سجادی‌حسینی، علیرضا امینی، بهتاش صناعی‌ها، امیر توده‌روستا، امیر فرض‌اللهی و... دیده می‌شود نامه‌ای نوشته‌اند و نسبت به این اتفاق اعتراض کردند. در قسمتی از این نامه آمده است:

اعلام می‌داریم ما سازندگان و دست اندرکارانِ فیلم‌های اکران شده در گروه هنر و تجربه ، حضور در جشن ِخانه سینما همچون تمام فیلم‌های اکران شده در سینما را حق خود می‌دانیم و انتظار می‌رود که صنوف محترم سینمایی که بی‌شک فرد فردشان دل ‌نگران و سینه‌سوخته این مسلک هستند هم نگاه‌شان را وسیع‌‌تر کنند و در این رستا گامی بردارند و حرمتِ این آثار و صاحبان‌شان را در آیین‌نامه های قابل تغییر نگاه دارند، و یا اینکه از پس قوانین خودنوشته بیرون آیند و به صراحت مخالفتشان را با سینمای مستقل،هنری و تجربی اعلام کنند. یا رومی روم، یا زنگی زنگ.که در این صورت هم این سوال پیش خواهد آمد که ماحصل حضور هر ساله در جشنوارهای کن و… جز چند عکس سلفی چه بوده است؟ چرا در برابر قواعدی که امروز در سینمای دنیا پذیرفته شده است مقاومت می‌کنید؟ هر چند که سینمای مستقل ایران هم‌چنان که آغاز شده به حیاتش ادامه خواهد داد و چشم انتظارِ هیچ رای و نظری نخواهد بود و تنها کوشش‌مان به رسمیت شناخته شدن این سینمای شریف است و لاغیر.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار