سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: کیوان کثیریان (رئیس انجمن منتقدان سینمایی ایران) که تجربه حضور در شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما را هم دارد، به عنوان یکی از منتقدان سیاست‌های این دوره از جشن خانه سینما، حذف سینماگران جوان از بخش مسابقه جشن را اشتباه دانست.

کیوان کثیریان در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی دیباچه گفت: «عضو شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما بوده‌ام و با ساز و کار آن به خوبی آشنا هستم. آیین‌نامه جشن‌ خانه سینما هر سال تغییراتی دارد و تا چند دوره قبل‌تر، ملاک برای حضور آثار سینمای، پروانه ساخت بود.»

دیباچه-کیوان کثیریان


جشن خانه سینما، جشنی صنفی‌ست

کیوان کثیریان در مورد استقلال خانه سینما گفت: «اصولا ارشاد قانون‌های خودش را دارد و خانه سینما نیز باید قوانین خودش را داشته باشد. دلیلی ندارد تمام قواعد ارشاد مو به مو در خانه سینما هم اجرا شود. جشنواره فجر متعلق به وزارت ارشاد است و آن‌ها می‌توانند طبق قوانین خودشان برای جشنواره فجر حد و مرز تعیین کنند اما جشن خانه سینما، جشنی صنفی‌ست.»

ملاک پروانه ساخت است

رییس انجمن منتقدان در مورد پروانه ساخت فیلم‌ها هم به دیباچه گفت: «برگزارکننده‌های جشن خانه سینما چندین بار گفته‌اند که فقط فیلم‌هایی که پروانه نمایش سینمایی داشته باشند، می‌توانند در جشن شرکت کنند اما این تصمیم درستی نیست چرا که فیلم‌ها با پروانه نمایش ویدیویی هم کنار فیلم‌هایی که پروانه نمایش سینمایی دارند در سالن‌های سینمایی اکران می‌شوند و مخاطبی که بلیت می‌خرد و فیلم را می‌بیند فرق این دو را نمی‌دانند. در یک سینما فیلم‌های مختلف کنار هم اکران می‌شود؛ حالا چطور توی جشن فیلم‌ها دسته‌بندی می‌شوند؟! فیلم «ممیرو» و «آبنبات‌چوبی» در یک سینما اکران می‌شوند؛ فرق این دو در چیست؟! آیین‌نامه می‌گوید: فیلم‌هایی که اکران عمومی می‌شوند می‌توانند در جشن حاضر باشند. چرا فیلم‌های هنر و تجربه، اکران خاص هستند و باقی فیلم‌ها در گروه اکران عمومی؟ در حالی که این فیلم‌ها کنار یکدیگر در حال اکران هستند.»

خانه سینما تصمیم اشتباهی گرفته است

کثیریان معتقد است: «به هیچ‌وجه قصدم طرفداری از هنر و تجربه نیست اما چطور فیلمی مثل «ممیرو» که در ده‌ها جشنواره حضور داشته و در جشنواره پوسان جایزه گرفته نمی‌تواند در جشن خانه سینما حضور داشته باشد؟ نباید جلوی فیلمسازهای جوان را گرفت. اگر قرار است آن‌ها فیلم نسازند باید اعلام شود که حق فیلمسازی ندارید! ملاک فیلم‌ها مگر هزینه ساخت آن‌هاست؟ بارها پیش آمده فیلم‌های ارزان بهتر از فیلم‌های میلیاردی بوده‌اند. «ماهی و  گربه»ی شهرام مکری فروش بسیار بشتری از فیلم «امکان مینا»ی کمال تبریزی داشت. فیلم «ماهی و گربه» در جشن خانه سینما حضور داشت. فیلم «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد در جشن حاضر بود در حالی که هر دو فیلم پروانه نمایش ویدیویی دارند! فیلم «دونده زمینِ» کمال تبریزی در حالی که در گروه هنر و تجربه نمایش داده شده، در دوره‌ای از جشن خانه سینما حضور داشت! خانه سینما تصمیم اشتباهی گرفته است. مگر خانه سینما شعبه دیگری از وزارت ارشاد است؟!  دلیلی ندارد که قوانین ارشاد موبه‌مو در خانه سینما هم اجرا شود.»

خانه سینما باید از سینماگران حمایت کند

کثیریان در مورد تغییرات آیین‎‌نامه گفت: «زمانی در جشن خانه سینما داور بودم و قوانین را خوب می‌دانم. آیین‌نامه از زمانی تغییر کرد که مسئله حضور فیلم «عصبانی نیستمِ» رضا درمیشیان در جشن خانه سینما مطرح بود. زمانی که ارشاد به فیلم پروانه نمایش نمی‌داد ولی دلیلی نداشت فیلم از جشن صنفی خانه سینما کنار گذاشته شود. اگر ارشاد به این فیلم پروانه نمی‌دهد دلیلی ندارد وقتی فیلم در جشنواره نمایش داده شده، خانه سینما هم فیلم را کنار بگذارد. خانه سینما باید از سینماگران حمایت کند. خانه سینما نباید وارد بازی پروانه نمایشِ مصلحتی همراه با ترس و سانسور شود و آیین‌نامه خودش را داشته باشد. مگر ما کارمند ارشاد هستیم؟! اگر ارشاد فیلمی را نمایش نداد ما هم باید آن را از جشن‌ صنفی‌مان کنار بگذاریم. صنف باید از اعضایش حمایت کند.»

دوستان از فیلمسازان جوان وحشت دارند

کثیریان در آخر افزود: «به نظر می‌رسد دوستان از فیلم‌‌های مستقل و فیلمسازان جوان وحشت دارند و با سینمای تجربی مخالفند. شاید از تمام فیلم‌های هنر و تجربه دو یا سه فیلم در بخش‌های مختلف نامزد می‌شدند ولی کنار گذاشتن آن‌ها و نادیده گرفتن فیلمسازان جوان تصمیم اشتباهی‌ست. از طرفی مسئله پروانه ساخت باید حل بشود؛ فیلم یا پروانه دارد یا ندارد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار