جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۱۹۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

دیباچه: وزیر ارشاد می‌گوید: در دولت‌های گذشته به خاطر دارید که در روز خبرنگار هدایایی به خبرنگاران داده می‌شد یا دست‌کم قول‌هایی برای آنها عنوان می‌شد. این مساله هم با کرامت خبرنگاری مغایر است و هم استقلال حرفه‌ای خبرنگار را به چالش می‌کشد و او را به نوعی وامدار دولت می‌کرد.


به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا، علی جنتی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانش آموختگان ادوار دانشکده خبر و مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و مسئولان دانشکده خبر برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار؛ در توضیح فعالیت‌های ارشاد در حوزه‌ رسانه‌ها و مطبوعات گفت: یکی از افتخارات وزارت ارشاد در این دولت تکیه و اعتماد به تشکل‌های صنفی و واگذاری امور اجرایی به خود تشکل‌ها بوده است.


دیباچه-علی جنتی


جنتی گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید تا امروز و در این 32 ماه گذشته فعالیت در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات و اصحاب رسانه صورت گرفته و این روش همچنان با جدیت دنبال می‌شود تا این تشکل‌ها نقش واقعی و موثری در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت مربوط با صنف خود داشته باشند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم توجه به استقلال خبرنگار تأکید کرد: طبعا در دولت‌های گذشته به خاطر دارید که در روز خبرنگار هدایایی به خبرنگاران داده می‌شد یا دست‌کم قول‌هایی برای آنها عنوان می‌شد. این مساله هم با کرامت خبرنگاری مغایر است و هم استقلال حرفه‌ای خبرنگار را به چالش می‌کشد و او را به نوعی وامدار دولت می‌کرد. امروز اگر بخواهیم هدیه‌ای از طرف دولت به اصحاب رسانه بدهیم بهترین هدیه رفع موانع قانونی بر سر راه فعالیت رسانه‌ها و ایجاد امنیت شغلی و حرفه‌ای برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است. هر دوی این موارد جزو وظایف و اقدامات ماست که در صورت تحقق قطعا می‌تواند هدیه‌ای بزرگ تلقی شود.


جنتی سپس از تسلیم دو لایحه مرتبط با موارد فوق به مجلس خبر داد و گفت: برای تحقق این قول دو لایحه در آینده نزدیک به مجلس شورای اسلامی فرستاده می‌شود. اولین مورد؛ لایحه‌ رسانه‌های همگانی است که اصلاح قانون مطبوعات فعلی را در دستور کار دارد. تمامی فعالان و کارشناسان رسانه‌ای کشور در اینکه قانون مطبوعات فعلی کشور از لحاظ ساختاری ضعف‌ها و اشکالات معتددی دارد که گاها منجر به توقیف یک روزنامه یا حتی دستگیری یک روزنامه‌نگار می‌شود، اتفاق نظر دارند. از طرف دیگر با توجه به تحولات جدیدی که در حوزه دیجیتال شاهد آن هستیم قانون مطبوعات نیز باید بنا به تکنولوژی روز بازنویسی شود. مفاد این لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت در دست بررسی است و نهایتا برای تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: لایحه دوم تحت عنوان سازمان نظام رسانه‌ای کشور در حال بررسی است تا مثل سازمان‌های نظام مهندسی و پزشکی که تشکل‌های مردمی و رابط بین فعالین و مالکان و حکومت هستند؛ اینجا هم چنین نهادی شکل بگیرد. ظرف چند روز آینده لایحه نهایی این قانون نیز در دولت بررسی شده و سپس به مجلس تقدیم می‌شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها اظهار داشت: امروزه متاسفانه شاهد هستیم در برخی رسانه‌ها اخلاق و ادب حرفه‌ای به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و ما به شدت در این زمینه سکوت کرده‌ایم. در لوایح مذکور توجه به بحث اخلاق حرفه‌ای نیز گنجانده شده و امیدواریم بتواند کمکی باشد برای اصلاح وضع موجود.


جنتی درباره اهمیت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز یادآور شد: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات صد در صد مطابق منافع اصحاب رسانه خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این قانون در آبان سال 94 به تصویب رسید و آیین‌نامه‌های داخلی نیز یا تصویب شده یا مراحل پایانی را می‌گذراند. کمیسیون مربوطه نیز برای نظارت بر اجرای صحیح قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.


وی اضافه کرد: وقتی نهادهای دولتی خصوصی و ... موظف باشند که تمامی اطلاعات غیرمحرمانه خود را در اختیار مردم و اصحاب رسانه قرار دهند قطعا به جلوگیری از فساد کمک می‌کند. این قانون همچنین مطابق با تامین حقوق شهروندی است که از همان ابتدا مورد توجه شخص ریاست جمهوری بوده و هست. اساسا هر شهروندی حق دارد بداند دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف چه ساز وکار ، ساختار و بودجه‌ای دارند. بر همین اساس حتی اگر برخی اطلاعات برای ارائه به شخصی نیازمند پژوهش باشد دستگاه مذکور موظف است پژوهش را برای شهروند درخواست دهنده انجام دهد و نهایتا هزینه‌ای بابت انجام پژوهش به او اعلام کند.


جنتی درباره بیمه خبرنگاران نیز یادآور شد: در حال حاضر 11 هزار خبرنگار به صورت رسمی و در دسته‌های مختلف مطبوعاتی زیر پوشش بیمه و حتی بیمه تکمیلی هستند البته بیمه توسط کارفرمای رسانه‌ای انجام می‌شود و ما تنها وجه مورد نظر را تامین می‌کنیم. خبرنگاران پاره وقت و فعال همچنین می‌توانند با دریافت کارت حرفه‌ای خبرنگاری از بیمه پایه و تکمیلی صندوق هنر استفاده کنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا با توجه به اهمیت و نقش دانشکده خبر در تربیت خبرنگاران حرفه‌ای، اعتبارات لازم برای حل مشکلات پیش روی این دانشکده مخصوصا بعد از جابجایی و حل مشکل مکان را پیگیری کند.


در پایان این مراسم همچنین با اهدای لوح تندیس و تقدیرنامه از موسسان و استادان پیشکسوت دانشکده خبر مثل آقایان وردی‌نژاد، قاضی‌زاده، سنگ‌تراش، خدابخشی‌، روغنی‌ها، جعفری و اشتریان تقدیر شد.


از خانواده شهید میرافضلی ، شهید بقایی‌، شهید عباسی و شهید صارمی نیز در این مراسم قدردانی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲