سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۸۱۹
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: آلبوم «ناگفته» حافظ ناظری به دلیل حضور در برنامه خندوانه و گفت‌و‌گو با جناب‌خان به صدر جدول پرفروش‌های بییپ‌تونز رسید و پیش‌فروش آلبوم «منشور» کاوه یغمایی به جایگاه دوم این فهرست دست یافت.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، در هفته گذشته به ترتیب آلبوم‌های «ناگفته» اثر حافظ ناظری، «منشور» کاوه یغمایی، «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی، «تو کیستی» حمید متبسم، «دیورتیمنتو» احمد پژمان و «حاجیلیتو» امید حاجیلی، در فهرست شش آلبوم پرفروش قرار گرفتند.

 

حافظ، رامبد، جناب‌خان، شاه حسینی و دوستان!

حضور حافظ ناظری در برنامه هفته گذشته خندوانه و گپ و گفت جذاب او و رامبد جوان و جناب‌خوان باعث شد تا آلبوم «ناگفته» حافظ ناظری تبدیل به پرفروش‌ترین آلبوم هفته گذشته بییپ‌تونز شود. چه آنکه حافظ ناظری این فرصت را یافت که در برنامه خندوانه گزارش کاملی از تولید آلبوم «ناگفته» در خارج از ایران و روند ضبط و تولید این آلبوم روی آنتن به مخاطبان گسترده این برنامه ارائه کند و مستند نوازندگان این آلبوم نیز پخش شود.

دیباچه - حافظ ناظری

در بخش دیگری از برنامه هم سوال پیامکی طراحی شد که در آن از مردم پرسیده می‌شد که این آلبوم چند هفته در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های کلاسیک جهان قرار گرفته است؟ و همه این معرفی‌ها و ارائه‌ها کافی بود تا دوباره و پس از دو سال این آلبوم پرفروش شود.

«منشور» یغمایی رقیب جدی برای پرفروش‌ها

«منشور» شامل ۹ قطعه در سبک راک و پاپ راک است. کاوه یغمایی با آوای گرم خود و نوای دلنشین گیتارش در تمام قطعات به هنرمندی پرداخته است. در بخش خوانندگی دیوید استیل، ساتگین یغمایی و نیلوفر فرزندشاد به عنوان صدای همراه با کاوه یغمایی همکاری کرده‌اند. «دنیل ادیر» درامز نواخته، «دیوید اسپایدل» گیتار باس و «برایان پولسن» گیتار الکتریک را به نوا درآورده اند. «کاوه یغمایی» خود به جز خوانندگی و نوازندگی گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک و کیبورد هم نواخته است.

موسیقی راک، سبکی که از اوایل دهه ۸۰ به صورت رسمی به ایران آمد و هر روز بر تعداد طرفدارانش افزوده می شود، هیچگاه کاوه یغمایی را فراموش نخواهد کرد. آلبوم «مترسک» اولین آلبوم او بود که در سال ۸۲ به بازار آمد و تحولی در موسیقی راک به وجود آورد. تعداد بسیاری از گروه ها و هنرمندان این سبک حتی امروزه هم تحت تاثیر «کاوه یغمایی» قرار دارند. آلبوم دوم او در سال ۸۶ «سکوت سرد» نام داشت که به صورت رسمی در ایران پخش نشد.

اما اکنون پس از ۹ سال سومین آلبوم رسمی کاوه یغمایی با نام «منشور» به صورت رسمی در ایران پخش شده است. ساخت این آلبوم چندین سال زمان برده و آهنگسازی همه قطعات توسط خود او انجام شده است. ضبط قطعات در کانادا با همکاری اعضای گروه مشهور «نیکل بک» انجام شده. اشعار این آلبوم از آثار روزبه بمانی، حسین غیاثی، میثم یوسفی و نیلوفر فرزندشاد هستند.

باید توجه کرد که رسیدن به جایگاه دومین آلبوم پرفروش هفته در شرایطی است که دوران پیش‌فروش خود را می‌گذراند و مطمئنا پس از تاریخ 12 مرداد که این آلبوم منتشر شود بر میزان فروش آن افزوده خواهد شد.

«امیر بی‌گزند» و روز تولد محسن چاوشی

 

هفته گذشته و مقارن با روز تولد محسن چاوشی هوادارانش قرار گذاشتند که آلبوم او را به صورت قانونی خریداری کرده و دانلود کنند و همین باعث شد که این آلبوم همچنان بتواند فروش خود را ادامه دهد و جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. درباره این آلبوم همواره توضیح داده شده است و به پیشتر به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

 

تو کیستی حمید متبسم؟!

اما آلبوم «تو کیستی» حمید متبسم نیز توانسته است ثبات فروش خود را همچنان حفظ کرده و چهارمین پرفروش هفته گذشته لقب بگیرد.

لبوم «تو کیستی ؟» تشکیل شده از ساخته‌های شنیده شده و نشده حمید متبسم که این بار و برای دومین بار گروه جوان «مضراب» آن را اجرا می‌کند. بخشی از این آلبوم مربوط به یک آلبوم قدیمی به نام «شوریده» است که پیش از این در خارج از کشور منتشر شده و بخشی دیگر از ساخته های جدید حمید متبسم است. ترکیب متبسم و عقیلی همواره نتایج خوبی را به دنبال داشته است؛ «دریای بی پایان»، «به نام گل سرخ» و «زمزمه‌ها» همگی از کارهای قابل قبول موسیقی ایران به حساب می‌آیند.

 

«دیورتیمنتو» و عجایب فروش یک آلبوم کلاسیک

‌ آلبوم «دیورتیمنتو» که به ساخته‌های احمد پژمان اختصاص دارد و سه تن از بهترین نوازنده‌های ایران آن را اجرا کرده‌اند، در هفته‌ گذشته نیز همچون هفته قبلش به رغم قیمت بالای آن، توانست به فروش مطلوب خود ادامه دهد و جایگاه پنجم پرفروش‌ها را به خود اختصاص دهد.

موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است.

آلبوم «دیورتیمنتو» جدیدترین اثر کلاسیک «احمد پژمان» است که خصوصیات سبکی آن به مانند سایر آثار او می باشد. دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را داراست.

 

«حاجیلیتو» و تنزل به جایگاه ششم

آلبوم «حاجیلیتو» اثر امید حاجیلی که شاید یکی از شادترین آلبوم‌های امسال به حساب بیاید به عکس پیش‌بینی‌ها نتوانست مدت زیادی در صدر جدول باقی بماند اما همچنان به فروش خود ادامه می‌دهد و در هفته گذشته با چند پله نزول در جایگاه ششم قرار گرفت.

این آلبوم ۱۳ قطعه دارد که برخی از این قطعات به صورت تک آهنگ نیز قبلا منتشر شده بودند. فضای کلی آثار در این آلبوم پاپ است اما بیشتر قطعات تحت تاثیر موسیقی فولکلور مناطق مختلف چون جنوب و آذری نیز قرار دارند. و همچون سایر آثار امید حاجیلی ترومپت ساز اصلی و غالب آلبوم است چرا که خود حاجیلی از نوازندگان مطرح ترومپت در ایران است.

در «حاجیلیتو» نوازندگان دیگری همچون حسین شریفی، همایون نصیری، فیروز ویسانلو، آرمین قیطاسی، نیما رمضان و محسن شریفیان و بسیاری دیگر از نوازندگان مجرب ایرانی، هنرنمایی کرده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲