سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
 دیباچه: جواد عاطفه از اجرای متفاوت آثار محمود استادمحمد در دومین یادمان او خبر داد

دیباچه- جواد عاطفه

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ از امروز، سه‌شنبه، پنجم مردادماه دومین یادمان محمود استادمحمد در سالن پلاتو مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود. جواد عاطفه؛ سخنگوی بنیاد استاد محمد درباره این یادمان، گفت: این برنامه، دومین فصل خوانش آثار محمود استادمحمد است. فصل نخست، سال گذشته و پیش از جایزه محمود استادمحمد در سالن چهارسو برگزار شد. افتتاح دومین یادمان، با سومین سال‌مرگ محمود استادمحمد مصادف شده است. خردادماه فراخوانی را منتشر کردیم و 28 الی 29 گروه برای حضور در این یادمان تقاضا داده بودند.

وی در ادامه افزود: نهایتا شش گروه از میان متقاضیان انتخاب شدند. چند گروه نیز افراد پیشکسوت‌تر و حرفه‌ای‌تر از جمله میکاییل شهرستانی، شهرام گیل‌آبادی، سامان ارسطو، کامبیز بنان و ... بودند که به پیشنهاد ما یا پیشنهاد خودشان در کنار جوان‌ترها به خوانش آثار محمود استاد محمد خواهند پرداخت. در مدت زمانی حدود دو هفته، 10 اجرا خواهیم داشت.

دیباچه- یادمان استاد محمد

عاطفه درباره برگزار شدن یادمان استادمحمد در سالن پلاتو گفت: قرار بود این برنامه در سالن چهارسو باشد اما چون گروه اجرایی نمایش «سفر به نهایت دور» به کارگردانی محمد میرعلی‌اکبری در این سالن اجرا دارند که باید تا پانزدهم مردادماه 30 اجرای خود را کامل کنند و درنتیجه ناچار هستند در برخی از روزها، دو اجرا داشته باشند، با برنامه گروه‌های حاضر در یادمان تداخل ایجاد می‌شد، به تشخیص بنیاد و پیشنهاد تئاتر شهر، سالن پلاتو اجرا جایگزین چهارسو شد که گروه‌ها با استقلال بیشتر و بی‌دغدغه‌تر به کار خود بپردازند. البته به دلیل علاقه‌ای که روزبه حسینی و محمد میرعلی‌اکبری به محمود استادمحمد دارند، گروه اجرایی نمایش «سفر به نهایت دور» مشتاق بودند که این برنامه در چهارسو برگزار شود اما متاسفانه به دلیل اینکه باید تعداد اجراهای این دوستان کامل می‌شد، این امکان به وجود نیامد.

سخنگوی بنیاد استادمحمد درباره شرایط سالن پلاتو اجرا، گفت: به همراه مانا استادمحمد از پلاتو اجرا بازدید کردیم. این سالن برای برگزاری چنین برنامه‌ای بسیار مناسب است. درست است که تعداد مخاطبان این سالن محدود است و در آرمانی‌ترین شکل، می‌تواند پذیرای 50 الی 60 مخاطب باشد اما مهم‌ترین رکن این است که این سالن برای آثار آوانگارد و متفاوت همچون نمایشنامه، بسیار مناسب است. همچنین این امکان وجود دارد که گروه‌ها یک الی دو ساعت پیش از اجرا، سالن را در اختیار داشته باشند و پس از اجرا نیز بتوانند با آرامش سالن را ترک کنند و در اختیار گروه بعدی قرار دهند که این امکان در سالن پلاتو اجرا فراهم است. البته مطمئنا در برخی از اجراها تعداد مخاطبان بیش از ظرفیت سالن خواهد بود اما متاسفانه چاره دیگری نداشتیم.

این هنرمند عرصه تئاتر درمورد شیوه اجرای نمایشنامه‌خوانی‌ها، گفت: ما گروه‌ها را محدود نکرده‌ایم و نحوه خوانش نمایشنامه‌ها به خلاقیت کارگردان‌ها بستگی دارد. خوشبختانه در این دوره ما گروهی را داریم که از یک آموزشگاه هنری آمده‌اند و بازیگران این برنامه چهارده و پانزده ساله هستند. جوان‌ترین بازیگر این نمایش؛ مهدی باقری بازیگر نوجوان فیلم «ابد و یک روز» است. از اینکه یکی از آثار محمود استادمحمد توسط یک گروه نوجوان خوانده می‌شود، بسیار خوشبخت و خوشحالیم. وقتی به همراه مانا استادمحمد و احسان فکا به عنوان گروه بازبین آثار گروه‌های جوانان را بازبینی کردیم، با استعدادهای درخشان و بی نام و نشانی مواجه شدیم که واقعا خوش می‌درخشیدند.

دیباچه- محمود استادمحمد

جواد عاطفه در پایان گفت: به عنوان سخنگو و نماینده هیات مدیره بنیاد استادمحمد یک تشکر ویژه از مجموعه تئاتر شهر و شهرداری منطقه یازده شهرداری دارم چون عاشقانه و با عشقی که به استادمحمد داشته‌اند ما را در برگزاری این یادمان همراهی کردند و این مساله کاملا برای ما قابل احترام است. علاقه‌مندان و دوست‌داران استادمحمد، از ما پیشی می‌گرفتند. اسم و اعتبار استادمحمد، کارها را پیش برده است و این اتفاق برای ما مایه مباهات است و محبت آنها همراه بنیاد هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار