چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: «ایوانف کوچولو»؛ سه بازیگر فعال در عرصه تئاتر و دو بازیگر که از این حوزه دور شده‌اند

 

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، نمايش «ایوانف کوچولو» نوشته هنریک ایبسن است که با ترجمه مشترک آربی آوانسیان و مهین تجدد و با کارگردانی و طراحی آربی آوانسیان، سال 1353 در سالن اصلی جموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود. در این نمایش سوسن تسلیمی، امیر توکلی، سیاوش تهمورث، فریده سپاه‌منصور و علی‌رضا مجلل بازی می‌کردند.

حال نگاهی می‌اندازیم به شرایط هنرمندان حاضر در این نمایش در 42 سال پیش در عرصه امروز تئاتر:

آوانسیان در فرانسه تئاتر کار می‌کند

آربی آوانسیان فعالیت حرفه‌ای در عرصه تئاتر را از سال 1346 آغاز کرد و تا سال 57، بیش از 20 نمایش از جمله «کالیگولا»، «خلوت خفتگان»، «خواهر من باغی است با حصار»، «بانو با سگ ملوس»، «باغ آلبالو» و ... را در ایران روی صحنه برد. آوانسیان آربی اوانسیان در دی‌ماه 1357 با دعوت رسمی بنیاد گوته به عنوان مهمان دولت آلمان، جهت دیدار و همکاری با تئاترهای اشتوتگارت، برلین و مونیخ، عازم آلمان غربی شد. سپس جهت کارگردانی نمایش «بانو با سگ ملوسش» در «جشنواره پائیزی پاریس» به فرانسه رفت و در شهر پاریس مقیم شد و تا امروز در پاریس ساکن است.

شاید بتوان خاطره‌انگیزترین نمایش آوانسیان را «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف دانست چون مجموعه تئاتر شهر در روز شنبه هفتم بهمن‌ماه ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن این نمایش و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی افتتاح شد.

آربی آوانسیان یک‌بار سال 93 به ایران آمد و از کتاب « تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» رونمایی کرد و دوباره به فرانسه بازگشت. او هنوز در این کشور به فعالیت خود در تئاتر ادامه می‌دهد.

تسلیمی نیز در سوئد تئاتر کار می‌کند

سوسن تسلیمی فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. او در تئاترهایی همچون «مرگ یزدگرد»، «رایش سوم»، «دایره گچی قفقازی» و .... بازی کرده است. او در سال ۱۳۶۶ به کشور سوئد مهاجرت کرد. تسلیمی در سوئد فعالیت در حوزه سینما و تئاتر را به‌صورت جدی ادامه داد. از جمله تئاترهایی که او به عنوان بازیگر در سوئد روی صحنه برده است می‌توان به «هملت»، «سفر شگفت‌انگیز نیلس هولگرسون» و ... اشاره کرد.

سیاوش طهمورث در ایران از تئاتر دور شد

سیاوش طهمورث که یکی از پیشکسوتان تئاتر ایران در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر است، مدتی است که در زمینه تئاتر کم کار شده است و بیشتر به بازیگری در آثار تصویری می‌پردازد. آخرین فعالیت او در حوزه تئاتر به اجرا‌خوانی «آژی‌دهاک» در تالار رودکی بازمی‌گردد. طهمورث به عنوان نقش‌خوان و کارگردان این نمایشنامه را دو شب آذرماه سال 93 اجراخوانی کرد اما آخرزین حضور جدی او در تئاتر به سال ۹۰ و کارگردانی نمایش «بعضی وقت‌ها خوبه آدم چشمهاشو ببنده» نوشته آرش عباسی و با بازی  سیامک صفری، شهره سلطانی، رحیم نوروزی، نسیم ادبی، نیما رئیسی و آناهیتا همتی در سالن اصلی مجموعه تئاتر بازمی‌گردد

سپاه‌منصور برای سن خود نقشی در تئاتر ایران نمی‌یابد

فریده سپاه‌منصور بازیگری در تئاتر را از سال46 آغاز کرد و اوایل دهه ۵۰ به کارگاه نمایش آن زمان پیوست. اوج فعالیت او در عرصه تئاتر، تا سال 61 ادامه یافت و پس از آن، فریده سپاه‌منصور عمده توجهش را بر فعالیت در حوزه سینما و تلویزیون گذاشت و در تئاتر حضورش را کم‌رنگ‌تر کرد. آخرین‌بار در شهریورماه 94 و در اجرای نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» تصویر و صدای سپاه‌منصور در سالن پخش شد.

او درباره کم کاری‌اش در حوزه تئاتر گفته است: این روزها جایی برای ما در تئاتر نیست. نمایشنامه‌هایی که بر صحنه می‌روند، نقشی برای سن و سال ما ندارند. در حالی که در نمایشنامه‌های خارجی اغلب نقشی متناسب ما هست، گاهی حتی نقش اصلی نمایش‌ها، کاراکتری  هم سن ماست اما در تئاتر جوان‌های امروز، ما دیگر نقش کلیدی و مهمی نداریم.

مجلل به زبان سوئدی تئاتر کار می‌کند

علی‌رضا مجلل، فعالیت در حوزه تئاتر را از سال 1343 و در سن 16 سالگی آغاز کرد. او به همراه گروه بازیگران شهر، در نمایش‌هایی همچون «کالیگولا»، «انسان، حیوان، تقوا»، «ترس و نکبت رایش سوم» و ... ایفای نقش کرد. مجلل نیز در سال 1366 به سوئد مهاجرت کرد و تا امروز نیز در این کشور سکونت دارد. او فعالیت خود را در حوزه تئاتر و سینما ترک نکرده است و همچنان با جدیت تئاتر کار می‌کند؛ البته اکنون به زبان سوئدی!

دیباچه- خاطره‌باز

گروه نمایش «ایوانف کوچولو»

نويسنده: هنریک ایبسن/ مترجم: آربی آوانسیان و مهین تجدد. کارگردان: آربی آوانسیان/ بازيگران: سوسن تسلیمی، امیر توکلی، سیاوش تهمورث، فریده سپاه‌منصور و علی‌رضا مجلل

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳