جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه:دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت:«برای ما و برای برگزارکننده‌های دیگر جشنواره های تاثیرگذار، این یک رویکرد مهم است.ما با فیلمسازهای منطقه در ارتباط هستیم و حتی بعضی از آن‌ها برای جشنواره فیلم ساخته‌اند. جشنواره به این کارگردان‌ها سفارش ساخت فیلم با موضوع مقاومنت را داده و این آثار قرار است در این دوره از جشنواره نمایش داده شوند. در واقع این یک نگاه فرهنگی‌ در منطقه است.»محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌الملل مقاومت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی دیباچه از رویکرد این جشنواره و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره از جشنواره صحبت کرد.

دیباچه+محمد خزاعی

هر جشنواره‌ای با اهداف خاصی برگزار می‌شود
محمد خزاعی در مورد جشنواره‌‌هایی که در طول سال در ایران برگزار می‌شود، به دیباچه می‌گوید: «اصولا جشنواره با نیت‌ها و رویکردهای مختلفی برگزار می‌شود. برخی از جشنواره‌ها با هزینه‌‌های بالا و بدون هدف برگزار می‌شوند که تبدیل به شو فرهنگی می‌شوند و تداوم هم ندارند. پس از انقلاب بیش از 70 جشنواره‌ در کشورمان برگزار شده که فاقد جریان‌سازی بوده‌اند و موفقیتی را در پی نداشته‌اند. برخی دیگر از جشنواره‌ها تلاش می‌کنند تا با انتخاب فیلم‌های موضوعی و نمایش آن‌ها جوایزی را به سازندگان فیلم‌های مشخص اهدا کنند. از طرفی ما شاهد برپایی جشنواره‌هایی هم هستیم که هر ساله برگزار می‌شوند و از تاثیرگذاری بالایی هم برخوردار هستند. این‌گونه جشنواره‌ها علاوه بر کشف استعدادهای سینمایی، جریان‌ساز هم هستند. جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم مقاومت، جشنواره فیلم کودک و جشنواره عمار از این دسته هستند و نمی‌توان منکر تاثیرگذاری‌شان شد.»

جشنواره در بخش بین‌الملل قدرتمند است
دبیر این دوره از جشنواره در مورد اهمیت بخش بین‌الملل در جشنوراه فیلم مقاومت می‌گوید: «برای ما و برای برگزارکننده‌های دیگر جشنواره های تاثیرگذار، این یک رویکرد مهم است. دعوت از فیلمسازان منطقه برای نشان دادن تشابهات فرهنگی بین ملت‌های مختلف یکی از اهداف ماست. این اولین سال نیست بلکه از چهار گذشته تا به الان این بخش از اهمیت بالایی برای ما برخوردار بوده است و حضور ما در عرصه بین‌الملل جدی‌تر می‌شود. جالب است بدانید که امسال 1600 اثر خارجی به دفتر جشنواره مقاومت ارسال شده است از 103 کشور دنیا. این آمار نشان از اهمیت جشنوراه ما دارد. البته بعضی از این آثار با تعاریف جشنوراه مقاومت همخوانی ندارد و ما برای نمایش تمام فیلم‌ها محدودیت داریم. آثار ارسال‌شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما ما در نمایش فیلم‌ها با محدودیت مواجه هستیم. ما با فیلمسازهای منطقه در ارتباط هستیم و حتی بعضی از آن‌ها برای جشنواره فیلم ساخته‌اند. جشنواره به این کارگردان‌ها سفارش ساخت فیلم با موضوع مقاومنت را داده و این آثار قرار است در این دوره از جشنواره نمایش داده شوند. در واقع این یک نگاه فرهنگی‌ در منطقه است.»

در زمینه آثار انقلابی در حوزه تلویزیون و سینما باید سرمایه‌گذاری جدی بشود
خزاعی در مورد آثار داخلی ارسال شده به جشنواره نیز می‌گوید: «1400 اثر داخلی به دفتر جشنواره ارسال شده است که اسامی نهایی این فیلم‌ها را در روزهای آینده اعلام خواهیم کرد. تنوع موضوعی و جغرافیایی در فیلم‌های داخلی، حضور فیلمسازان زن، فیلمسازهای جوان یکی از نقاط قوت این دوره از جشنواره است. همچنین در بخش فیلم‌های مستند، امسال شاهد آثار قوی و انقلابی‌ای هستیم که از دیگر نقاط قوت جشنواره امسال است. در حوزه انیمیشن نیز جرقه‌های شروع جدی زده شده است و امسال هم تعدادی انیمیشن قابل قبول در جشنواره حضور دارند. تله فیلم‌های خوبی هم برای جشنواره ساخته شده است.
در زمینه آثار انقلابی در حوزه تلویزیون و سینما باید سرمایه‌گذاری جدی بشود تا فیلمسازها بتوانند آثار انقلابی خود را تولید کنند. مهم‌ترین دغدغه ما، دغدغه منطقه است. فیلمسازهای مهمی هستند که فیلم‌های انقلابی تولید می‌کنند.»

با هزینه‌های حداقلی بهترین جشنواره را برگزار می‌شویم
خزاعی در مورد مسائل مالی و هزینه‌های این جشنوراه می‌گوید: «در مورد مسائل اقتصادی جشنواره مقاومت هم باید بگویم که تمام هزینه‌های این جشنوراه را به حداقل رسانده‌ایم و با کمک گرفتن از نهادها، کل هزینه‌ای جشنواره را به غیر از بخش اکران‌های خارج از کشور 2میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است که با توجه به کارهای انجام شده و برنامه‌های پیش رو مبلغ قابل قبولی‌ست. از نهادها و سازمان‌ها کمک گرفته‌ایم تا با امکانات‌شان به ما کمک کنند. همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا جشنواره آبرومندی برگزار کنیم.»

برنامه‌هایی برای نمایش آثار در خارج از کشور داریم
وی در آخر نیز از برنامه‌های جشنواره برای نمایش فیلم‌ها در کشورهای دیگر گفت: «برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بعد از جشنواره آثار را در دیگر کشورهای دنیا برگزار کنیم. در حال حاضر مشغول رایزنی‌هایی هستیم اما هنوز زمان رسانه‌ای شدن کشورهای میزبان فیلم‌های مقاومت نرسیده است و بلافاصله اعلام خواهد شد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲