چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: علی جنتی در جمع مدیران کل این وزارتخانه در استانها ضمن اظهار رضایت از معاونان و مدیران خود از ائمه جمعه خواست تا تحت تأثیر اخبار سایت‌ها موضع نگیرند؛ زیرا همه افراد سایتها و مطبوعات عادل نیستند؛ وی درعین حال گفت: عملکرد دولت را در مطبوعات منعکس کنید.



به گزارش دیباچه به نقل از تسنیم، اجلاس سالیانه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل انقلاب برگزار شد.

جنتی طی سخنانی در این اجلاس ضمن شکر خداوند به جهت قراردادن وظیفه نشر فرهنگ و فضائل اخلاقی بر دوش جمع حاضر در جلسه گفت: مصاحبت با اهالی فرهنگ و هنر و نشست و برخاست با اهل فکر و اندیشه، فضیلت و فرصت مغتنمی برای مدیران فرهنگی است که با همکاری آنها به ارتقاء سطح فرهنگ بپردازند.

دیباچه-نخستین نشست سراسری مسئولان با وزیر ارشاد

وی روح تمام فعالیت‌های فرهنگی را جلب رضایت خداوند و تقرب به او دانست و گفت: اگر اینگونه نباشد همه ما زیانکاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارکنان این وزارتخانه را فاقد منافع مادی و حقوق نجومی دانست و گفت: در این صورت اگر فعالیت‌های خسته‌کننده و فرسایشی، بدون جلب رضایت خداوند باشد زیان خواهیم کرد.

جنتی با اشاره به آیات «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا ﴿103﴾ الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا ﴿104﴾؛ بگو آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟ (103) آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با اینحال می پندارند کارِ نیک انجام می دهند! (104)» افزود: کسانی کارهایی انجام می‌دهند که گمان می‌کنند خوب است در حالی که اگر به درون خود رجوع کنیم خواهیم دید که عوامل دیگری در حرکتهای ما موثرند.

 

تهذیب نفس لازمه مدیریت است

وی اخلاق را روح همه فعالیت‌ها دانست و گفت: کسانی که مسئولیت هدایت و پیشگامی جامعه را برعهده دارند به تعبیر امیرالمومنین(ع) باید قبل از آموزش دیگران به تعلیم خود بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری مدیران بر جامعه، تهذیب را برای آنها لازم دانست و گفت: همه ما در هر سطحی نیاز به تذکر و موعظه داریم و چنانچه مدیران ما درستکار باشند سایر مدیران در رده‌های میانی و پایین‌تر خوب عمل خواهند کرد و در غیر این صورت شاهد وضع بسیار بدی خواهیم بود.

 

واکنش‌های مثبت و منفی به عملکرد وزارت ارشاد حاصل شفافیت در این وزارتخانه است

جنتی وزارتخانه متبوع خود را در اجرای مأموریت‌های محوله موفق ارزیابی کرد و در این خصوص با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از فعالیت فرهنگی مثبت در این وزارتخانه در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: شفافیت یکی از ویژگیهای اصلی عملکرد ماست و ما شاهد واکنش‌های مثبت و منفی ناشی از این شفافیت هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به انتقاد از کسانی پرداخت که فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسئول مقوله فرهنگ در کشور می‌دانند و در این خصوص با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه حاکمیتی است، گفت: وظیفه ما نظارت و صدور مجوز است و در حوزه فرهنگ تصدی‌گری چندانی نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فرهیختگان، حوزه‌های علمیه، علما و دستگاه‌های فرهنگی کشور را در قبال نارسایی‌ها، مشکلات و آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی موجود در جامعه مسئول دانست و در این خصوص گفت: همه فعالان فرهنگی کشور تلاش خود را کرده‌اند و با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته نتیجه کنونی حاصل شده است.

 

همه از ما می‌پرسند چه می‌کنید ما هم از دیگران

جنتی با اشاره به مسئله بدحجابی و لزوم توجه به ریشه‌ها و عوامل به وجود آورنده آن گفت: ما به این مسئله می‌اندیشیم اما عده‌ای به صرف مشاهده ظواهر موجود، انتقادات خود را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده و می‌گویند که این وزارتخانه در این خصوص چه می‌کند؟ ما هم از آنها سوال می‌کنیم که دیگر نهادهای فرهنگی کشور از جمله 50 هزار طلبه مشغول آموختن علوم دینی در حوزه‌های علمیه، 800 امام جمعه و بیش از 700 هزار مسجد چه می‌کنند و با وجود آنها چرا وضعیت اینگونه است؟

وی سهم وزارت ارشاد از بودجه 7 هزار و 100 میلیاردی فرهنگی کشور را هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور و 10ها موسسه علمی و پژوهشی در حوزه فرهنگ از مابقی این بودجه بهره‌مند می‌شوند، افزود: البته همه این دستگاه‌ها مشغول فعالیت‌اند اما باید کسی پاسخگو باشد که با 6 هزار میلیارد تومان باقیمانده، چه فعالیتهایی در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور افزود: در این صورت خواهیم توانست ریشه‌های مشکلات و آسیب‌ها را خشکانده و شاهد ثمرات بیشتری در حوزه فرهنگ باشیم.

 

معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهترین‌ها هستند

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود مدیران و معاونان فعلی وزارتخانه متبوع خویش را جزء کارآمدترین، متدین‌ترین، معتقدترین و مخلص‌ترین عناصر فرهنگی کشور دانست و گفت: در دوره‌های پیشین کمتر شاهد مدیرانی با چنین سطح از تجربه و کارآمدی وجود داشته‌اند، البته در عملکرد ما نقایصی وجود دارد و ما به آن اعتراف داریم.

وی ضمن تمجید از عملکرد سازمان حج و زیارت در پی بروز فاجعه منا، رئیس این سازمان را شخصیتی آزاده، مخلص، کارآمد، متخصص و آشنا با زبان خارجی دانست و گفت: شاید ما بعد از انقلاب نمونه‌ ایشان را در سازمان حج و زیارت شاهد نبوده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت پس از فاجعه منا و سامان دادن بیش از 460 شهید ایرانی، شناسایی اجساد آنها، منتقل کردن آنها به داخل کشور و سرکشی و رسیدگی به خانواده‌های آنها را نیازمند مدیریتی قوی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که ساماندهی مراسم اربعین نیز توسط سازمان حج و زیارت صورت بگیرد که این کار به نحو مطلوبی در سال گذشته توسط این سازمان صورت گرفت.

 

همگان از اقدامات در حوزه دیپلماسی فرهنگی راضی‌اند

جنتی با انتقاد از اعزام رایزنان فرهنگی فاقد توانمندی در زمینه تکلم به زبانهای خارجی در دوره‌های پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی کسی در رأس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفته که 25 سال در ستاد و صف این سازمان فعالیت کرده است و اکنون همگان از جمله دفتر رهبری از کارهای ارزشمندی که در حوزه دیپلماسی فرهنگی صورت می‌گیرد رضایت دارند.

وی سیدعباس صالحی معاون فرهنگی خویش را از شخصیت‌های نوگرای تحصیلکرده در حوزه علمیه معرفی کرد و با چشمگیر ارزیابی کردن فعالیتها و تحولات صورت گرفته در این معاونت گفت: در حالی که در سالهای پیش هیأتی برای نظارت بر چاپ در وزارت ارشاد وجود نداشته در این دوره یک هیأت 21 نفره با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که با فعالیت آنها لغزش‌ها و خرده‌گیری‌های نابجا در این حوزه کاهش یافته و حاصل آن بررسی و اجازه انتشار به 90 هزار عنوان کتاب بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره‌ای هم به چاپ برخی از کتب نامناسب کرد و در این خصوص افزود: از بین 90 هزار عنوان کتابی که مجوز چاپ گرفته‌اند ممکن است 50 تا 100 عنوان نیز دارای قطعات نامناسبی باشند؛ که براثر بی‌دقتی‌هایی که برای این تعداد مجوز نشر طبیعی است رخ داده است، اما برخی افراد، اینها را سردست گرفته‌اند و می‌گویند که باید پسوند اسلامی را از نام وزارتخانه حذف کنیم.

جنتی برگزاری مراسم کتاب سال، فعالیتهای خانه کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب را مجموعه‌ای دیگر از فعالیت‌های پایه‌ای و اساسی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دانست.

 

انتظامی قابل اعتماد اهالی مطبوعات است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی خود را فردی قابل اعتماد برای مطبوعات دانست و گفت: تحصیلات ایشان در زمینه رسانه و نمایندگی مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات نیز برعهده ایشان گذاشته شده است که تعداد نشریات مجوز گرفته، کوتاه شدن فرآیند صدور مجوز برای آنها و سامان‌بخشی، ارزشیابی و رتبه‌بندی مطبوعات مؤید عملکرد مطلوب معاون مطبوعاتی است.

 

جنتی شفافیت ضوابط دریافت یارانه و میزان یارانه مطبوعات را از دیگر نکات مثبت عملکرد معاون مطبوعاتی خود اعلام کرد.

وی با اشاره با اینکه صدور مجوز موسسات قرآنی و تشکیل انجمن خادمان قرآنی کارهای مثبتی بوده است که در معاونت قرآنی وزارت ارشاد صورت گرفته است، حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارتخانه را فردی باسابقه در این حوزه از ابتدای انقلاب اسلامی دانست و گفت: این معاونت نوپاست و با وجود اینکه ما نتوانستیم امکاناتی بیش از این از سازمان مدیریت برای آن دریافت کنیم عملکرد مثبتی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به لایحه حمایت از مالکیت فکری اشاره کرد و با جامع و پخته دانستن این لایحه، در این خصوص افزود: این از عملکردهای مثبت معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آقای نوش‌آبادی به عنوان متصدی این معاونت سابقه دو دوره نمایندگی مجلس و تحصیلات حقوقی را در کارنامه خود دارد.

 

شیوه‌نامه اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها تکلیف همه را مشخص کرده است

جنتی شیوه‌نامه اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها را نیز از دستاوردهای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و در این خصوص افزود: پس از انقلاب این کار صورت نگرفته بود و اکنون از نوازنده گرفته تا تماشاچی همه تکلیف خود را می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 59 در این وزارتخانه مشغول به خدمت است و فقط 14 سال مسئولیت دفتر موسیقی را برعهده داشته است، افزود: با توجه به حساسیت‌های ویژه‌ای که بر روی مسئله موسیقی در برخی از استانها و شهرستانهایی که مردمان آن احساسات مذهبی عمیقی دارند وجود دارد، به آقای مرادخانی ماموریت دادم تا با توجیه یک‌یک خوانندگان از آنها بخواهد تا از اجراهای تحریک‌آمیز خودداری کنند و به احساسات مذهبی مردم احترام گذاشته شود.

 

در حوزه فرهنگ خود را موظف به تبعیت از منویات رهبری می‌دانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اختلاف نظرهای موجود در زمینه حرمت موسیقی افزود: ما دارای حکومت اسلامی هستیم که در راس آن ولی فقیهی آشنا به شعر، موسیقی، ادبیات و فیلم قرار گرفته، نظرات ایشان در این زمینه کاملا روشن است و ما تابع آن هستیم.

جنتی در عین حال با اذعان به اینکه شاید در مواردی نظرات ایشان اجرایی نشده باشد، افزود: ما موظف به اجرای نظرات رهبر معظم انقلاب هستیم و ایشان در یک جلسه خصوصی ضوابطی را در رابطه با سینما مطرح کردند که من آنها را به عنوان ملاک عمل به آقای ایوبی ابلاغ کردم و خواستار اجرای آنها شدم.

 

انتقادها از سینما به علت بریده شدن منافع عده‌ای در این حوزه است/ ایوبی «خارج‌دیده» است

وی سپس به رشد فروش فیلمهای سینمایی و استقبال مردم از سینماها اشاره کرد و با اشاره به اینکه در سه ماهه اول سال 95 فروش فیلمهای سینمایی به 60 میلیارد تومان رسیده است و 8 میلیون نفر برای دیدن فیلم به سینما رفته‌اند، گفت: این آمار در کل سال 92، 52 میلیارد تومان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس مدعی شد عده‌ای در گذشته منافعی در این حوزه داشتند و حالا که شاهد رشد فعالیتها، بازگشایی خانه سینما و ایجاد شور و نشاط در فضای سینمایی هستند زبان به انتقاد گشوده‌اند.

وی  ایوبی رئیس سازمان سینمایی را شخصیتی تحصیلکرده، خارج‌دیده و مأنوس با اهالی فرهنگ و هنر معرفی کرد و با اشاره به راه‌اندازی مدرسه ملی سینما برای آموزش نیروهای جدید و بازآموزی افراد فعال در عرصه سینما آن را از جمله کارهای ماندگار دانست و گفت: به جای اینکه جوانان مؤمن ما برای آموختن هنر سینما به خارج از کشور بروند این مدرسه متکفل آموزش آنها خواهد بود.

مصوبه جدید دولت در خصوص برگزاری کنسرت‌ها بخش دیگری از سخنان جنتی بود که وی با اشاره به آن گفت: در این مصوبه جدید سعی کردیم با اصلاح و رفع ابهام از قانون موجود که دستاویزی برای برخورد با کنسرت‌ها بود از اعمال سلایق شخصی جلوگیری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشابه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که طی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مرجع صدور مجوز برای کنسرت‌ها شناخته شده است، گفت: البته ما گفته‌ایم که از بین موارد لغو کنسرت‌ها کمترین آنها به نیروی انتظامی و بیشترین آن مربوط به دستگاه قضایی است که باهدف جلوگیری و پیشگیری از بروز حواشی صورت گرفته است.

جنتی با اشاره به مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس در خصوص خلاف قانون بودن مصوبه جدید هیأت دولت گفت: این مصوبه اگر خلاف قانون هم باشد هیأت تطبیق مصوبات دولت باید آن را رد کند.

 

ائمه جمعه به اخبار سایت‌ها و مطبوعات اعتماد نکنند

وی سپس به موضعگیری برخی از ائمه محترم جمعه و دلسوزان جامعه در مورد مسائل کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این مواضع از روی علاقه به ارزش‌های اسلام و انقلاب اتخاذ می‌شود آنها را تحت تاثیر اعتماد به اخبار سایت‌ها‌ ارزیابی کرد و با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ ﴿6﴾ ای کسانی که ایمان آورده‏ اید اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید، و از کرده خود پشیمان شوید»گفت: اگر ائمه جمعه همه افراد مطبوعات و سایت‌ها را عادل می‌دانند این اخبار را قبول کنند و در غیر این صورت به تحقیق در مورد آن بپردازند.

جنتی در عین حال با اشاره به اینکه امسال سال آخر دولت یازدهم است خواستار انعکاس وسیع فعالیتهای دولت در مطبوعات، طی هفته دولت در شهریورماه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با انتقاد از کسانی که در گوشه و کنار کشور می‌گویند با توجه به عملکرد این وزارتخانه باید پسوند اسلامی را از نام آن برداریم، گفت: گاهی اوقات اشخاصی در برخی از شهرها این سخنان را به زبان می‌آورند که باید ذره‌بین را برداریم و شهر آنها را از روی نقشه پیدا کنیم.

 

اظهار خرسندی وزیر ارشاد از تذکر نگرفتن از کمسیون فرهنگی مجلس دهم

وی در ادامه ضمن اشاره به تغییر ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس در پی انتخابات سال 94 و تغییر در ترکیب مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر اینکه باید با نمایندگان مجلس رابطه تنگاتنگ داشت و به نقطه نظرات آنها توجه کرد، گفت: در دوره قبل مجلس صبح از خواب پا می‌شدیم  و با تذکر کمیسیون فرهنگی مواجه می‌شدیم که در مجلس فعلی اینگونه نیست.

 

جنتی از آماده شدن قانون جامع رسانه‌ای و ارسال آن به مجلس در آینده نزدیک نیز خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حدود اختیارات شورای فرهنگ عمومی در استانها اشاره کرد و با بیان اینکه  وظیفه آنها بیشتر مربوط به ارزیابی و آسیب‌شناسی اوضاع فرهنگی و ارائه راهکار  برای آن است، گفت: شورای فرهنگی عمومی نباید در حیطه اختیارات وزارت ارشاد ورود کنند.

وی سپس با اشاره به اینکه از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مهم‌ترین مسئله کشور نابسامانی‌‌های اجتماعی است که می‌تواند کشور را دچار مشکلات ریشه‌ای کند، افزود: ایشان تاکنون سه جلسه در این موضوع تشکیل داده‌اند و جلسه بعدی نیز در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان نیز از انعقاد قراردادهای لازم برای راه‌اندازی سامانه VOD خبر داد و در این زمینه افزود: این سامانه به نفع سینماست و کاربران می‌توانند نهایتا با پرداخت هزار تا 2 هزار تومان فیلم و موسیقی مورد نظر خود را در داخل و خارج از کشور دانلود کنند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار